Functions on demand – live i Sverige

Nu kan de svenska Audi-ägarna ladda ner utrustning till sin bil online och uppgradera med nya funktioner efter leverans. Saknas Matrix LED på en Audi e-tron kan ägaren ladda ned strålkastarfunktionen på prov och testa innan köpet. Tjänsten som kallas Functions on demand gör det möjligt att utrusta bilen efter behov och efter köpet.

Ladda ner Matrix LED-strålkastare till Audi e-tron i vinter med Functions on demand

Med Functions on demand skapar Audi en helt ny flexibilitet. Nu kan Audi-ägare komplettera med strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner efter köpet och dessutom välja mellan olika löptider. Tjänsten finns tillgänglig för A6, A7, Q5, Q7, Q8 fr.o.m. modellår 2021 och Audi e-tron, A4 och A5 fr.o.m. modellår 2020. Fler modeller och funktioner tillkommer efterhand.

Vilka funktioner som kan bokas beror på bilmodell. Ägare till Audi e-tron kan t.ex. uppgradera LED-strålkastarna till Matrix LED under den mörka årstiden genom att välja sex månaders löptid för 1400 kr. Faceliftade A5 Sportback kan uppgraderas med navigationssystem för sommarens utlandssemester. Smartphone interface kan dessutom laddas ned till flera modeller om så önskas.

Bekvämt och flexibelt

Om kunderna vill testa en funktion innan de bestämmer sig har de en engångsmöjlighet att boka ett månadslångt test för 10 kronor. Prisnivåerna motsvarar den ordinarie prislistan och löptiderna kan väljas på 1 månad, sex månader, ett år, tre år eller bilens livslängd. De bokade funktionerna gäller alltid för den specifika bilen. Om bilen säljs är funktionerna aktiva för den kvarvarande perioden och kan användas av nästa ägare. Den nya ägaren kan sedan boka funktioner som passar de egna behoven, vilket ökar värdet på andrahandsmarknaden.

Bokning och betalning görs via myAudi-appen eller webportalen. Efter bokningen sänds ett signerat datapaket till bilen via det mobila nätverket. Funktionen finns därefter tillgänglig direkt när bilen startas nästa gång. Det är även möjligt att förlänga Audi connect via myAudi.

AudiPay: den globala betalningsplattformen för digitala tilläggstjänster

I samband med Functions on demand lanseras även AudiPay. Via koncernens betalningstjänst kan kunderna köpa och betala för digitala tjänster med kreditkortet. Planen är att på sikt även erbjuda andra betaltjänster som PayPal och Klarna.

Hårdvaran för funktionerna som kan aktiveras är redan från början monterade i fabriken. De kan därför aktiveras under hela bilens livslängd även om kunderna endast betalar för funktionerna när de beställer bilen eller när de bokas vid senare tillfälle.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv9.2.2021 20:19:46 CETPressmeddelande

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 84 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.