Functions on demand – live i Sverige

Nu kan de svenska Audi-ägarna ladda ner utrustning till sin bil online och uppgradera med nya funktioner efter leverans. Saknas Matrix LED på en Audi e-tron kan ägaren ladda ned strålkastarfunktionen på prov och testa innan köpet. Tjänsten som kallas Functions on demand gör det möjligt att utrusta bilen efter behov och efter köpet.

Ladda ner Matrix LED-strålkastare till Audi e-tron i vinter med Functions on demand

Med Functions on demand skapar Audi en helt ny flexibilitet. Nu kan Audi-ägare komplettera med strålkastar-, förarassistans- och infotainmentfunktioner efter köpet och dessutom välja mellan olika löptider. Tjänsten finns tillgänglig för A6, A7, Q5, Q7, Q8 fr.o.m. modellår 2021 och Audi e-tron, A4 och A5 fr.o.m. modellår 2020. Fler modeller och funktioner tillkommer efterhand.

Vilka funktioner som kan bokas beror på bilmodell. Ägare till Audi e-tron kan t.ex. uppgradera LED-strålkastarna till Matrix LED under den mörka årstiden genom att välja sex månaders löptid för 1400 kr. Faceliftade A5 Sportback kan uppgraderas med navigationssystem för sommarens utlandssemester. Smartphone interface kan dessutom laddas ned till flera modeller om så önskas.

Bekvämt och flexibelt

Om kunderna vill testa en funktion innan de bestämmer sig har de en engångsmöjlighet att boka ett månadslångt test för 10 kronor. Prisnivåerna motsvarar den ordinarie prislistan och löptiderna kan väljas på 1 månad, sex månader, ett år, tre år eller bilens livslängd. De bokade funktionerna gäller alltid för den specifika bilen. Om bilen säljs är funktionerna aktiva för den kvarvarande perioden och kan användas av nästa ägare. Den nya ägaren kan sedan boka funktioner som passar de egna behoven, vilket ökar värdet på andrahandsmarknaden.

Bokning och betalning görs via myAudi-appen eller webportalen. Efter bokningen sänds ett signerat datapaket till bilen via det mobila nätverket. Funktionen finns därefter tillgänglig direkt när bilen startas nästa gång. Det är även möjligt att förlänga Audi connect via myAudi.

AudiPay: den globala betalningsplattformen för digitala tilläggstjänster

I samband med Functions on demand lanseras även AudiPay. Via koncernens betalningstjänst kan kunderna köpa och betala för digitala tjänster med kreditkortet. Planen är att på sikt även erbjuda andra betaltjänster som PayPal och Klarna.

Hårdvaran för funktionerna som kan aktiveras är redan från början monterade i fabriken. De kan därför aktiveras under hela bilens livslängd även om kunderna endast betalar för funktionerna när de beställer bilen eller när de bokas vid senare tillfälle.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för Q5 Sportback och SQ5 Sportback - sportiga, praktiska och eleganta26.11.2020 12:40:57 CETPressmeddelande

Audi startar nu försäljningen av Q5 Sportback. Konceptet kallas Crossover Utility Vehicle, i korthet CUV, och Audi Q5 Sportback är den tredje i modellprogrammet efter Q3 Sportback och e-tron Sportback. Cupén med sina vackra linjer är tänkt för kunder som uppskattar inte bara design och tekniska innovationer, utan även en sportig karaktär och hög grad av praktisk funktion. Modellen toppas med SQ5 Sportback med treliters TDI-motor som ger 341 hk och 700 Nm vridmoment.

Audi Q8 nu som laddhybrid – 60 TFSI e quattro13.10.2020 15:28:21 CESTPressmeddelande

Audi breddar modellprogrammet med ännu fler laddhybrider. Näst i tur är Audi Q8 med kraftfull V6 TFSI-motor som kombinerats med en effektiv elmotor och quattro fyrhjulsdrift. Med en räckvidd på upp till 45 km (WLTP) kan vardagspendlandet klaras på el samtidigt som SUV-coupén bjuder på både sportig karaktär och praktiska utrymmen. Q8 60 TFSI e quattro levererar en systemeffekt på hela 462 hk. Säljstarten sker denna vecka.