Föreningen Funkisglädje

FUNKISFESTIVALENS ARTISTER TILL GRÖNANS LILLA SCEN

Den 26 augusti är det dags för finalen av Funkisfestivalen, Sveriges största melodifestival för personer med kognitiv och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Tidigare i år tävlade 22 artister i en semifinal som arrangerades på Nalen. Den 19 augusti får vi återse 10 av dessa artister på Gröna Lunds Lilla Scen, där det kommer bjudas på både rap, ballader, rock och pop.

Artister i Funkisfestivalen

Funkisfestivalen är Sveriges största melodifestival för personer över 15 år med kognitiv eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Det är ett årligt återkommande evenemang sedan 2011 och arrangeras av den ideella föreningen Funkisglädje. Varje kommun som väljer att delta ordnar egna tävlingar för att ta fram den artist som får representera sin kommun. Därefter har en semifinal arrangerats på Nalen i Stockholm, där 22 bidrag var med och tävlade. 10 av dessa semifinalister kommer nu till Gröna Lunds Lilla Scen den 19 augusti kl. 17.00 där de kommer bjuda på sång, dans och glädje.

- Det här är ett fantastiskt arrangemang med bara vinnare. De som vågar ställa sig på scenen och sjunga är vinnare för att de alls vågar. Vi som jobbar med och bakom artisterna lär oss något vid varje möte och publiken får insikt att ALLA kan med rätt stöd. Vi är så glada att få möjligheten att komma till Gröna Lund och uppträda och hoppas att fler förstår vikten av att låta kulturscenen ägas av många, säger Ann Epstein, projektledare och en av de två som jobbar deltid med Funkisfestivalen hela året.

Funkisfestivalen är ett fantastiskt initiativ där alla får synas och alla får ta plats på sina villkor. Det ska bli väldigt kul att få se alla artisterna uppträda på Lilla Scen den 19 augusti, säger Annika Troselius, informationschef på Gröna Lund.

För mer information om framträdandet kontakta Annika Troselius, Informationschef på telefon 0708-580050 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com.

Artisterna som uppträder på Gröna Lund 19 augusti är (utan inbördes ordning):

• Henkeman, Bilguun och Petra - Jag saknar dig mamma (egenskriven låt) (Sollentuna)

• Sofia Lindfors - My heart will go on (Botkyrka)

• Camilla Nilsson - Pink & Rock'n Roll (Solna)

• Patric Kauko - Inget stoppar oss nu (Sigtuna)

• Mustafa Aldahlaki - Min queen (Stockholm)

• Niclas Engemoen - Can you feel the love? (egenskriven låt) (Värmdö)

• Magnus Backius - Det är insidan som räknas (Gävle)

• Derun Amin - Uptown girl (Upplands-Bro)

• Karin Ahlinder Magnusson - Håll om mig (Sundbyberg)

• Patrik Ingö - Ända in i kaklet (Täby)

Finalen äger rum den 26 augusti på Stockholm Waterfront och biljetter köps på Tickster.com.

Mer information om Funkisglädje och Funkisfestivalen hittar du här: https://www.funkisgladje.se/start.html

Artister i Funkisfestivalen

Föreningen Funkisglädje
c/o Admica Redovisning, Eddavägen 27
194 63 Upplands Väsby

Sångtävlingen för personer med funktionsnedsättning

Sveriges roligaste sångtävling!

Målet med Funkisfestivalen är att skapa ett arrangemang som leder till att så många personer som möjligt med intresse för att sjunga ska få möjlighet att stå på scen och delta på någon nivå.

Funkisfestivalen, tidigare kallad Funkismello, är Sveriges största melodifestival för personer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning inom LSS. Tävlingen gick av stapeln första gången år 2011 och blev genast en succé. Sedan dess har det blivit ett årligt återkommande evenemang. Från början var Upplands Väsby Kommun huvudman för festivalen, men sedan 2015 arrangeras festivalen av den ideella Föreningen Funkisglädje.

Dels uppmärksammas personer med funktionsnedsättning, och dels bjuder tävlingen på en minnesvärd kväll för både deltagare, publik och sponsorer. Intresset ökar snabbt och allt fler orter vill vara med i tävlingen. Festivalen arrangeras på allt fler orter vilket bidrar till engagemang och långsiktighet.

Alla deltagande kommuner har möjlighet att arrangera en egen deltävling på lokal nivå, med stöd, manualer och praktisk hjälp som ingår i medlemskapet. Tills den dag vi har sponsorer som täcker kostnaderna så måste varje deltagande kommun vara med och dela på kostnaden. Det gör man med sitt arrangörsmedlemskap i Föreningen Funkisglädje.

Följ Föreningen Funkisglädje

Senaste pressmeddelandena från Föreningen Funkisglädje