Funktionell daglig verksamhet i Vårberg

Alla människor har inte möjlighet att skapa egen försörjning och sysselsättning. Stadsdelsnämnderna i Stockholms kommun har därför i uppdrag att kunna stödja ett antal individer med så kallad daglig verksamhet, LSS. Här anpassas sysselsättningen utifrån individens önskemål. Det kan handla om att någon vill lära sig öva på sociala kontakter, någon annan att lära sig hantverk och annat som både stimulerar våra sinnen och kan underlätta vardagen. I Vårberg finns numera en verksamhet, "AlliHop dagliga verksamheter" i Einar Mattssons lokaler på Ängsholmsgränd.

Anpassade lokaler
I de nyrenoverade och ombyggda lokalerna i Vårberg, på gatan Ängsholmsgränd, har stadsdelsnämnden i Skärholmen flyttat in en daglig verksamhet. När vi är där på besök har de precis flyttat in. Vi går ned för den funktionsvariations-anpassade rampen som är särskilt utrustad med en avsats som klarar av möten av två permobiler. Lokalen är fylld av möbler som ännu inte hunnits möbleras på rätt plats. Vi möts upp av enhetschef Kirsi Naskali som glatt tar emot oss.

‒ Vet ni, vi tar också emot små saker och rustar upp, målar om och dekorerar, det är en del av arbetet här. Lokalerna är så bra för oss eftersom de vi har här har så olika behov. Vissa behöver avskildhet för att fungera bäst, andra behöver det sociala. Här får vi båda. Det passar oss så bra, säger Kirsi Naskali, enhetschef för verksamheten.

Idag är ett tiotal personer på plats. En av dem följer med den logistikansvarige idag. Han arbetar med att leverera luncher och stadsdelens internpost. I det jobbet lär man sig hur varor hämtas och lämnas, hur du tar reda på en adress, lära sig kartan och hålla tider.

Målet är att också kunna öppna en samlingsplats så småningom dit de hyresgäster som bor på Ängsholmsgränd ska kunna titta in. ”Skafferiet” ska samlingsplatsen heta. Där ska vi öppna en liten butik och sälja våra egna produkter som jobbas fram i verksamheterna. Vill man inte handla så kan man istället sätta sig ned och ta en kopp kaffe. På Skafferiet kommer det att jobba personer med olika funktionsvariationer. Jobben där är perfekt för den som är intresserad av butik och kundservice. I den verksamheten kan man arbeta med att ta betalt, paketera saker, ta fram saker till försäljning, koka kaffe och ta hand om de besökande.

Kirsi tar oss över gården där en keramik-skylt hänger med tydliga bokstäver som formar ordet ”Ateljén”. Inne i den varma ateljén sitter tre härliga förmågor med arbetshandledare. En målar idag, en annan spelar på ett instrument och en tredje håller på med datorn. Det skrattas och det nalkas lunch så småningom.

Att Einar Mattsson kan vara med och bidra på ett litet hörn för alla invånare i Stockholm känns viktigt. Vi lämnar Vårberg för denna gång och ser fram emot att vi vid nästa besök får dricka kaffe och kanske köpa en bulle på Skafferiet.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Det är väldigt mycket som händer hela tiden i vår koncern som både bygger, äger, utvecklar och förvaltar” — fredagsporträttet med Marcus Asp8.3.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

En onlinesplare i världsklass hanterar våra hyresgästers och kunders frågor med finess. Marcus Asp är killen med det alltid glada leendet som jobbar hårt för att kunna ge bra service i telefon, i e-posten och i sina administrativa uppgifter. Vad han har för koppling till Björn Borg får du veta om du läser dagens fredagsporträtt:

Ökat återbruk i äldre fastighet på Södermalm6.3.2024 05:55:00 CET | Nyheter

Att återanvända material, är inte så enkelt som det kan tyckas. När fastighetsägare renoverar görs det för att delar i en fastighet och framförallt dess innehåll är tekniskt slut. Efter år med lappande och lagande så behöver saker bytas ut helt för att hålla för minst 50 år framåt. Att göra återbruksinventeringar – vad som är möjligt att återanvända och inte – gör Einar Mattsson vid sina renoveringar. Ett komplext arbete där stor kunskap krävs.