Funktionell daglig verksamhet i Vårberg

Alla människor har inte möjlighet att skapa egen försörjning och sysselsättning. Stadsdelsnämnderna i Stockholms kommun har därför i uppdrag att kunna stödja ett antal individer med så kallad daglig verksamhet, LSS. Här anpassas sysselsättningen utifrån individens önskemål. Det kan handla om att någon vill lära sig öva på sociala kontakter, någon annan att lära sig hantverk och annat som både stimulerar våra sinnen och kan underlätta vardagen. I Vårberg finns numera en verksamhet, "AlliHop dagliga verksamheter" i Einar Mattssons lokaler på Ängsholmsgränd.

Anpassade lokaler
I de nyrenoverade och ombyggda lokalerna i Vårberg, på gatan Ängsholmsgränd, har stadsdelsnämnden i Skärholmen flyttat in en daglig verksamhet. När vi är där på besök har de precis flyttat in. Vi går ned för den funktionsvariations-anpassade rampen som är särskilt utrustad med en avsats som klarar av möten av två permobiler. Lokalen är fylld av möbler som ännu inte hunnits möbleras på rätt plats. Vi möts upp av enhetschef Kirsi Naskali som glatt tar emot oss.

‒ Vet ni, vi tar också emot små saker och rustar upp, målar om och dekorerar, det är en del av arbetet här. Lokalerna är så bra för oss eftersom de vi har här har så olika behov. Vissa behöver avskildhet för att fungera bäst, andra behöver det sociala. Här får vi båda. Det passar oss så bra, säger Kirsi Naskali, enhetschef för verksamheten.

Idag är ett tiotal personer på plats. En av dem följer med den logistikansvarige idag. Han arbetar med att leverera luncher och stadsdelens internpost. I det jobbet lär man sig hur varor hämtas och lämnas, hur du tar reda på en adress, lära sig kartan och hålla tider.

Målet är att också kunna öppna en samlingsplats så småningom dit de hyresgäster som bor på Ängsholmsgränd ska kunna titta in. ”Skafferiet” ska samlingsplatsen heta. Där ska vi öppna en liten butik och sälja våra egna produkter som jobbas fram i verksamheterna. Vill man inte handla så kan man istället sätta sig ned och ta en kopp kaffe. På Skafferiet kommer det att jobba personer med olika funktionsvariationer. Jobben där är perfekt för den som är intresserad av butik och kundservice. I den verksamheten kan man arbeta med att ta betalt, paketera saker, ta fram saker till försäljning, koka kaffe och ta hand om de besökande.

Kirsi tar oss över gården där en keramik-skylt hänger med tydliga bokstäver som formar ordet ”Ateljén”. Inne i den varma ateljén sitter tre härliga förmågor med arbetshandledare. En målar idag, en annan spelar på ett instrument och en tredje håller på med datorn. Det skrattas och det nalkas lunch så småningom.

Att Einar Mattsson kan vara med och bidra på ett litet hörn för alla invånare i Stockholm känns viktigt. Vi lämnar Vårberg för denna gång och ser fram emot att vi vid nästa besök får dricka kaffe och kanske köpa en bulle på Skafferiet.

Einar Mattsson-koncernen har varit verksam på Stockholms fastighetsmarknad sedan 1935.
De andra verksamheterna i koncernen utgörs av projektutveckling, fastighetsförvaltning, bygg och övriga investeringar.
Läs mer om oss på www.einarmattsson.se och Facebook

”Ett företag med stor omtanke och familjär känsla” — fredagsporträttet med uppdragsansvariga förvaltaren Cecilia Hellstrand19.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Cecilia Hellstrand är glad, sportig och har en bred kunskap kring förvaltning av bostäder, särskilt äldre byggnader. Hon är teambyggaren som drivs av att skapa tillit och laganda omkring sig. Idag är hon inte bara mån om andra, utan har även insett vikten av att ge omtanke till sig själv. Cecilia har funnit sig till ro med hemarbetet under pandemin. Snart hägrar förhoppningsvis hennes första Ironman-tävling där det garanterat blir en kanontid.

”Det är bättre att vara äkta än att vara perfekt” — fredagsporträttet med platschef Linda Bernheden12.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Med sin energiska blick är det ingen tvekan om Linda Bernheden är en person som gillar framåtanda. Linda är den modiga lagspelaren och teambyggaren som älskar struktur och oblygt säger ifrån om det behövs. Den nuvarande platschefen byter under våren tjänst och tar sig allt närmre sitt långsiktiga karriärmål. Hon drömmer gärna stort, har sin pappa som största förebild, funderar mycket på företagskultur och följer allra helst sina kollegors utvecklingsresa.

Einar Mattsson tar över förvaltningen av Brf Bränneriet 12.2.2021 06:04:00 CETPressmeddelande

Från januari 2021 har Einar Mattsson Fastighetsförvaltning tagit över uppdraget att förvalta Brf Bränneriet på Reimersholme. Avtalet avser teknisk förvaltning och genomförande av projekt. Bostadsrättsföreningen äger flera fastigheter med totalt 18 huskroppar utmed kajen på Reimersholme. I den vackert belägna föreningen finns förutom 348 bostadsrätter även föreningslokaler samt lokaler som bland annat hyrs ut till förskolor och en matbutik.

”Det gäller att hålla servicenivån och kunnandet på topp hela tiden”— fredagsporträttet med Robert Comstedt5.2.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Idag presenterar vi Robert Comstedt. Mannen med koll. Ordningsam, uppmärksam och omtänksam på samma gång. Han är också en bil- och motorcykel-fantast och det han inte vet om motorer är inte värt att veta. Han är en trogen Djurgårds-supporter, hade möbelsnickardrömmar och skulle blivit företagare inom pälsindustrin. Nu ägnar han dagarna åt sin driftspersonal där han är gruppchef. Idag ligger huvudfokus på energifrågorna i fastigheterna för Einar Mattsson Fastighetsförvaltnings externa kunder.

”Det är en överraskande god ränta på utbetalade leenden”— fredagsporträttet med Matilda Lehvonen, lokaluthyrare29.1.2021 10:00:00 CETBlogginlägg

Matilda gör ett bestående intryck. Ingen lämnas oberörd av hennes varma leende, hennes energiska positivism och professionalism. Med sin vilja och kraft till förändring tar hon inte bara egna utvecklingskliv utan tar även, på ett omtänksamt sätt och väl förankrat, företaget framåt. Hon är den ljuvligaste av samarbetspartners och numera kan hon även stolt kalla sig par-terapeut. Här är hon, vår målande frankofil: