Fur Free Europe – nu inleds ett unikt europeiskt medborgarinitiativ för ett pälsfritt Europa

Idag, den 18 maj, lanseras det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe, vars syfte är att EU ska införa ett förbud mot pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Målsättningen är att samla in en miljon namnunderskrifter i EU och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med ett 60-tal andra organisationer i Europa.

Förutom att det är oetiskt att hålla vilda djur i trånga gallerburar utgör pälsfarmer en risk för både djurs och människors hälsa. Under covid-19-pandemin drabbades hundratals minkfarmer av coronavirusutbrott, och nya varianter av SARS-CoV-2 visade sig ha överförts från djur till människor. Pälsdjursuppfödning har även en betydande miljöpåverkan och utgör ett allvarligt hot mot den inhemska biologiska mångfalden.

Med det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe kräver Djurens Rätt, tillsammans med ett 60-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, att EU-kommissionen ska införa ett omfattande förbud mot pälsdjursuppfödning och försäljning av pälsprodukter.

– Det är hög tid att den ohållbara och oetiska pälsdjursuppfödningen förbjuds för gott. Ett förbud inom hela EU skulle rädda miljontals djur från att plågas på pälsdjursfarmer och samtidigt även säkra folkhälsan och den biologiska mångfalden, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

När medborgarinitiativet når en miljon underskrifter är EU-kommissionen skyldiga att ta upp frågan till behandling. Djurens Rätt menar att det aldrig tidigare funnits ett bättre tillfälle att införa ett pälsförbud inom EU:

• Tolv EU-länder har nyligen uppmanat EU-kommissionen att undersöka alternativen för ett permanent förbud mot pälsdjursuppfödning i EU och att lägga fram ett lagförslag för att uppnå detta mål.
  • 13 länder i EU har redan beslutat om nationella förbud mot pälsdjursuppfödning (se lista här).
  • Pälsindustrin står inför både en djurhälsokris och en ekonomisk kris på grund av covid-19.
  • Möjligheten till ett förbud är stor då EU-kommissionen just nu ser över EU:s djurskyddslagstiftning.
  • De etiska kraven från konsumenterna blir allt högre och hundratals varumärken har valt att bli pälsfria.

Tidigare har Djurens Rätt drivit medborgarinitiativet End the Cage Age, som totalt fick 1,4 miljoner underskrifter från EU-medborgare och är det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativ någonsin.

Läs mer om medborgarinitiativet Fur Free Europe här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta1.12.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.