Fur Free Europe – nu inleds ett unikt europeiskt medborgarinitiativ för ett pälsfritt Europa

Idag, den 18 maj, lanseras det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe, vars syfte är att EU ska införa ett förbud mot pälsdjursfarmning och försäljning av pälsprodukter i hela Europa. Målsättningen är att samla in en miljon namnunderskrifter i EU och bakom initiativet står Djurens Rätt tillsammans med ett 60-tal andra organisationer i Europa.

Förutom att det är oetiskt att hålla vilda djur i trånga gallerburar utgör pälsfarmer en risk för både djurs och människors hälsa. Under covid-19-pandemin drabbades hundratals minkfarmer av coronavirusutbrott, och nya varianter av SARS-CoV-2 visade sig ha överförts från djur till människor. Pälsdjursuppfödning har även en betydande miljöpåverkan och utgör ett allvarligt hot mot den inhemska biologiska mångfalden.

Med det europeiska medborgarinitiativet Fur Free Europe kräver Djurens Rätt, tillsammans med ett 60-tal andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa, att EU-kommissionen ska införa ett omfattande förbud mot pälsdjursuppfödning och försäljning av pälsprodukter.

– Det är hög tid att den ohållbara och oetiska pälsdjursuppfödningen förbjuds för gott. Ett förbud inom hela EU skulle rädda miljontals djur från att plågas på pälsdjursfarmer och samtidigt även säkra folkhälsan och den biologiska mångfalden, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

När medborgarinitiativet når en miljon underskrifter är EU-kommissionen skyldiga att ta upp frågan till behandling. Djurens Rätt menar att det aldrig tidigare funnits ett bättre tillfälle att införa ett pälsförbud inom EU:

• Tolv EU-länder har nyligen uppmanat EU-kommissionen att undersöka alternativen för ett permanent förbud mot pälsdjursuppfödning i EU och att lägga fram ett lagförslag för att uppnå detta mål.
  • 13 länder i EU har redan beslutat om nationella förbud mot pälsdjursuppfödning (se lista här).
  • Pälsindustrin står inför både en djurhälsokris och en ekonomisk kris på grund av covid-19.
  • Möjligheten till ett förbud är stor då EU-kommissionen just nu ser över EU:s djurskyddslagstiftning.
  • De etiska kraven från konsumenterna blir allt högre och hundratals varumärken har valt att bli pälsfria.

Tidigare har Djurens Rätt drivit medborgarinitiativet End the Cage Age, som totalt fick 1,4 miljoner underskrifter från EU-medborgare och är det tredje mest framgångsrika medborgarinitiativ någonsin.

Läs mer om medborgarinitiativet Fur Free Europe här.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.

Djurens Rätt polisanmäler äggproducent i Grums för brott mot djurskyddslagen1.6.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en näringsidkare i Värmland. Anmälan omfattar bristande djurhållning för omkring 3 000 hönor samt 16 nötdjur. En genomgång av myndigheternas kontroller av anläggningarna visar ett stort antal brister, bland annat svårt sjuka och skadade djur som inte fått nödvändig vård, döda hönor som låg i de levande djurens ströbäddar, kraftigt gödselförorenade kor som saknade tillgång till foder, samt att nötkreatur hölls i strid med ett tidigare meddelat djurförbud.

Djurens Rätt polisanmäler olaglig försöksdjursverksamhet i Västra Götaland25.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Djurens Rätt har lämnat in en polisanmälan mot en företagare i Västra Götaland gällande brott mot djurskyddslagen. Anmälan omfattar dels olaglig uppfödning av försöksdjur, dels att företaget håller kaniner i för små burar. Handlingarna Djurens Rätt tagit del av från myndigheter visar att företaget i många år fått anmärkningar om brister utan att dessa åtgärdats och att företaget fortsatt att föda upp försöksdjur trots att deras tillstånd för försöksdjursverksamhet dragits in av Jordbruksverket.