Furstinnan av Amalfi på Dramaten Play

Den 29 februari hade John Websters Furstinnan av Amalfi Sverigepremiär på Stora scenen men redan efter åtta föreställningar satte pandemin stopp för all publik verksamhet på teatern. Den tre och en halvtimme långa föreställningen har nu spelats in till en halvtimmes Corona-anpassad kortversion som finns tillgänglig på Dramaten Play fram till och med den 30 september.

Razmus Nyström och Suzanne Osten. Repetitionsbild. Foto: Hans Malm

Det klassiska brittiska verket av John Webster i regi av Suzanne Osten och i översättning och bearbetning av Per Lysander hade Sverigepremiär våren 2020.  Eftersom pandemin inte gjorde det möjligt för publiken att se föreställningen har Dramaten spelat in en Corona-säkrad kortversion av föreställningen som nu visas på Dramaten Play under hela september.

Vi har gjort en mosaik på 30 minuter, filmat med avstånd, med godbitar ur föreställningen. En Corona special, kan man säga. Man häpnar över hur dialogerna i de inspelade scenerna visar vilken förmåga teatern hade redan på 1600-talet att uttrycka furstinnans krav på rättvisa som ligger i själva hjärtat av pjäsen, säger regissören Suzanne Osten.

Furstinnan av Amalfi är en av den brittiska dramatikens verkliga klassiker. En tragedi baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. En grotesk och drastisk berättelse om kvinnohat och frihetsbegär.

Pjäsen hade urpremiär 1613 i London (beställd av Shakespeare) och är fortfarande en av de mest spelade pjäserna på brittiska teatrar – bara under 2019 hade tre olika uppsättningar premiär. Under våren 2020 spelade den för första gången någonsin i Sverige, på Stora scenen med stor ensemble och påkostade kostymer signerade kostymören Anna Heymowska.

Sagt i pressen om Furstinnan av Amalfi

"Storstilad teaterfest i dust med manlig makt" SVD
"Maia Hansson Bergqvist, Furstinnan själv, är ett  okonstlat  litet mirakel av tidlöshet. Äkta och fräsch grenslar hon sådär fyra  århundraden  av  kvinnohistoria  utan  klichéer." DN
"Ensemblen är oerhört skicklig. Samspel såväl som individuella insatser imponerar" Aftonbladet
"…denna pjäs är verkligen en pärla på blankvers, med sång, dans och upptåg." Expressen
"Otroligt vacker text" SR kulturnytt

Medverkande
David Arnesen / Antonio
Maia Hansson Bergqvist / Furstinnan av Amalf
Siri Hamari / Cariola
Hamadi Khemiri / Ferdinand
Elin Klinga / Julia
Rasmus Luthander / Kardinalen
Simon Norrthon / Bosola
Razmus Nyström / Ombra
Kristina Törnqvist / Delio
Pierre Wilkner / Castruccio, En doktor
Barnstatister: Elmer Karlgren Grerup, Frans-Alexander Riddarstjärna, Mark Albert Savickij

Regi: Suzanne Osten
Översättning & bearbetning: Per Lysander
Peruk och mask: Mimmi Lindell, Peter Westerberg
Scenografi och kostym: Anna Heymowska
Ljus: Torkel Blomkvist
Koreografi: Rasmus Ölme
Musik: Niki & The Dove, Per Tjernberg
Slagverk: Anna Lund, Åke Eriksson

Filmproduktion: Mariedamfilm AB.

Furstinnan av Amalfi, filmad kortversion, tillgänglig till och med 30 september på Dramaten Play.

Razmus Nyström och Suzanne Osten. Repetitionsbild. Foto: Hans Malm
Maia Hansson Bergqvist. Foto: Klara G.
Anna Heymowska, Suzanne Osten och Per Lysander. Foto: Hans Malm.
Suzanne Osten.  Foto: Hans Malm.
Suzanne Osten. Foto: Hans Malm.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Elever skriver monologer i dialog med Dramaten22.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Unga Dramatens dramaturger besöker i september–oktober mellanstadieelever på stockholmsskolor för att inspirera dem till att skriva monologer som sedan dramatiseras och gestaltas av skådespelare från Dramatens ensemble. Först på tur är Farstaängsskolan i Farsta som den 30 september får besök av Nina Dahn, David Book och Pierre Wilkner som då kommer att läsa de monologer som eleverna arbetat med.

Äntligen premiär för Röde Orm16.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Frans G. Bengtssons vikingadrama Röde Orm kan äntligen gå till premiär. Efter försök fram och tillbaka med olika kreativa lösningar har nu regissören Alexander Mørk-Eidem en sjövild och corona-säkrad version att visa för publiken. Huvudrollen, den rödhårige vikingen Orm Tostesson, spelas av Emma Broomé som tillsammans med kollegorna Andreas T Olsson, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Karin Franz Körlof och Dramatendebutanten Lennart Jähkel ger sig ut på vikingaäventyr. Premiär på Stora scenen den 4 oktober. Biljetterna släpps fredagen den 18 september klockan 12.00.

Doktor Glas – en ljudpromenad genom Stockholm med Krister Henriksson15.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Krister Henrikssons enmansföreställning Doktor Glas, baserad på Hjalmar Söderbergs roman, har spelats över trettio gånger på Dramatens stora scen. Nu ges publiken möjlighet att återuppleva dramat under en ljudpromenad genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Från och med idag kan publiken ladda ner en app och spela upp Henrikssons gestaltning. Genom GPS-teknik ges tillgång till en helt ny inläsning som endast går att nå via särskilda punkter runt om i Stockholms innerstad.

South African multi artist William Kentridge at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm2.9.2020 09:02:26 CESTPressmeddelande

It has been confirmed, that the South African artist William Kentridge’s double bill SIBYL will be performed at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden 10-11 April in 2021. Starting with a world premier of the 22-minute film with live score The Moment Has Gone and concluding with his 42 minute chamber opera Waiting for the Sibyl, this is a singular program of Kentridge’s work never before seen together. In connection with his visit, William Kentridge will also give a Performance Lecture on his artistic practice. The guest performance is part of the new format for the Bergman Festival and tickets will be released in the autumn of 2020.

Nina Jeppsson gör monolog av Sara Stridsbergs Kärlekens Antarktis1.9.2020 10:03:01 CESTPressmeddelande

Efter stora framgångar med monologen av Prousts verk På spaning efter den tid som flytt på Orionteatern tar sig nu skådespelaren och regissören Nina Jeppsson an Sara Stridsbergs roman Kärlekens Antarktis. Det blir en scenisk undersökning av människornas, kärlekens och tidens orimliga villkor. Till Kärlekens Antarktis skulle haft premiär våren 2020 men är framflyttad och får nu urpremiär på Målarsalen den 16 september.