Resia AB

Fynda nu – snart sticker priserna till solen iväg

Dela

Med en försommar med rekordtemperaturer på hemmaplan ligger priserna på resor till solen på rekordlåga priser. Men nu när skolorna slutar och midsommar väntar runt hörnet sticker priserna iväg rejält. Se till att säkra solen nu.

– Vi ser samma mönster varje år. Efter skolavslutningarna och vid midsommar kan svenskarna inte längre stå emot längtan efter salta bad i ett soligt land på varmare breddgrader. När nu högsommaren här hemma börjar vackla med regn på flera håll är det många som går in och säkrar en vecka vid till exempel Medelhavet. En resa som förra veckan låg på 799 kronor ligger i dagsläget på nästan det dubbla och även om det fortfarande är väldigt billigt så visar det utvecklingen, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Midsommar är vändpunkten

Midsommarafton har historiskt sett inte levererat särskilt bra väder och det är oftast då svenskarnas tålamod brukar ta slut. Under midsommar är det ett högt tryck på bokningssajterna och de bästa resorna är de som går först. Särskilt eftertraktade är hotell med barnklubbar, hotellrum med swim out-möjligheter samt boutiquehotell i trendiga storstäder. Vill man kunna välja och vraka till humana priser bör man alltså boka nu.

Sista minuten-resornas för- och nackdelar

Fördelarna med sista minuten-resor är att de oftast går att få till väldigt låga priser. Perfekt för den som kan vara spontan och inte behöver planera flera månader i förväg. En av nackdelarna med en sista minuten är att man inte kan skräddarsy resan som man kan med reguljärflyg, då det endast är charterbolagen som arbetar på det här sättet. Bokar man en sista minuten-resa ska man vara uppmärksam på att det finns olika sorters sista minuten-resor – endast flyg, ospecificerat och resor där hotellet är namngett.

Så hittar man de billigaste resorna

Endast flyg – Det absolut billigaste alternativet och en utmärkt utmanare till reguljärflygens priser. Just nu finns det resor till bland annat grekiska fastlandet från Stockholm från 299 kronor. Då ingår dock inte boende så det får man lösa på annat sätt. Perfekt om man känner någon på plats som man kan bo hos.

Ospecificerat boende – man vet vilket resmål man åker till men inte vilket hotell man får bo på. Passar perfekt för den som inte tycker boendet är så viktigt. Passar sämre för barnfamiljen då det kan vara svårt att veta om det finns till exempel barnpool. Förr i tiden kunde man ha turen att hamna på ett lyxigare hotell men då detta ändrats med tiden så är risken stor att man hamnar utanför centrum och på ett hotell med få stjärnor. Framför allt när man reser i högsäsong.

 Resa med namngett hotell – här brukar priserna ligga lite högre än de andra, men å andra sidan vet man exakt vad man får. Kan vara skönt framför allt för den som reser med barn.

 – Ett tips är att oavsett vilken resa man ska göra så läs på ordentligt. Det är lätt att bli exalterad över ett lågt pris och att boka den utan att läsa på ordentligt vad som ingår. Jag har sett många exempel där man bokat och på plats insett att man får dela rum med en främling eller att man fått lägga till en halv förmögenhet för att ta med sig bagage. Ett annat tips är att det ibland går att hitta billigare resor under det vanliga chartersegmentet än under sista minuten, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

*Svenskarnas mest bokade sista minuten-resor just nu

 

  1. Chania (Kreta)
  2. Palma de Mallorca
  3. Rhodos stad
  4. Antalya
  5. Las Palmas
  6. Larnaca
  7. Bourgas
  8. Split
  9. Heraklion (Kreta)
  10. Zakynthos stad

*Listan är baserad på sista minuten-resor som både är bokade och som har avresa under juni 2018.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum