Fyndläge: prisras på resor

I samband med att vårterminen startar och eleverna återvänder till skolan faller priserna på resor. För den som inte behöver förhålla sig till skolornas terminer och kan resa med kort varsel redan nu i januari eller början av februari är det riktigt fyndläge, med halva priset på resor jämfört med under jul- och nyårshelgerna. Men passa på nu – så snart sportlovet närmar sig så stiger priserna igen.
Khao Lak, Thailand - nu till fyndpris.

- Från och med denna vecka är det verkligen otroligt bra priser på utlandsresor. De som kan vara flexibla med resedagar har ett riktigt drömläge, då priserna har sjunkit dramatiskt sedan bara någon vecka tillbaka, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

De bästa priserna syns på resmål med stort utbud, till exempel vinterfavoriterna Kanarieöarna och Thailand. Exempelvis till vinterns toppresmål nummer ett, Gran Canaria, finns resor för drygt 2 000 kr för en veckas semester. Även Egypten har bra priser – strax under 3 000 kr för en veckas all inclusive-resa för att få sommarvärme i januari.

- Allra billigast brukar det vara att åka runt mitten av januari och en månad framåt. När sportlovet närmar sig, runt mitten av februari, stiger priserna igen i takt med att efterfrågan åter ökar, säger Katarina Daniels

Det är dock inte bara på charter som det går att göra klipp. Många flygbolag har just nu stora kampanjer, där det går att spara tusenlappar på flygresor. De främsta fynden görs på de mer långväga destinationerna, bland annat resor till USA och Asien, men även inom Europa går det att hitta billiga flygresor.

- För de som vet med sig att de vill åka iväg på en härlig vårweekend, eller kanske har längre framförhållning och redan nu vill säkra sommarresan, är det läge att boka nu för bästa möjliga pris, tipsar Katarina Daniels.

Khao Lak, Thailand - nu till fyndpris.