M Sverige

Fyra av fem bilverkstäder misslyckades

Dela

En av fem bilverkstäder fick, med nöd och näppe, godkänt när M Sverige lämnade in fem bilar på service. De övriga misslyckades med att leverera vad de utlovat.

– Det är under all kritik. Resultatet är sämre än vi väntat oss och vittnar om att branschens utlovade bättring har uteblivit. Våra tester visar tydligt att bilägarna inte har fått det de har betalat för, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.

2014 testade M Sverige bilverkstäder tillsammans med Kalla Fakta i ett uppmärksammat reportage. Resultatet blev uselt och innebar att konsumentministern kallade till sig branschen för att kräva bättring. Vi ville veta om det skett någon förbättring jämfört med testerna vi gjorde då, därför har M Sverige ännu en gång testat bilverkstäder.

Branschens försök att garantera konsumenter korrekta verkstadsjobb har resulterat i ett nytt system, kallat Godkänd Bilverkstad (GBV). Av tusentals bilverkstäder har dock bara ett tjugotal blivit GBV-verkstäder men givetvis testade vi även en av dessa.

Vi lämnade in fem bilar på vanlig service och kontrollerade efteråt om rätt arbeten utförts, om bilägaren betalat för arbeten som inte har utförts eller om verkstaden missat att kontrollera eller informera bilägaren om fel på bilen som kräver reparation.

Av de fem bilverkstäderna fick bara en, Bavaria Bil i Solna, med nöd och näppe godkänt. De fyra andra har på olika sätt misslyckats med att leverera en fackmässig tjänst.

– Nu förväntar vi oss att konsumentminister Ardalan Shekarabi skyndsamt tar itu med branschen. Sveriges bilägare ska inte behöva finna sig i detta, säger Heléne Lilja.

Vi har testat fem bilverkstäder. Några var märkesauktoriserade, andra tillhörde en verkstadskedja. Vi testade dessutom en GBV-ansluten verkstad.

  • Sumpans Expressverkstad, ansluten till Mekonomen
  • Europeiska Motor Vällingby, Toyota Center
  • Spånga Autoservice, ansluten till MECA
  • Bavaria Bil i Solna, BMW-verkstad
  • MK:s Bil & Motor i Uppsala, ansluten till BDS och GBV

Vi testade fem helt vanliga bilar genom att lämna in dem på olika verkstäder för vanlig intervallservice. Efter servicen kontrollerades bilarna av tekniska experter från M Sverige. Serviceprotokoll som vi hade fått i samband med service jämfördes med bilens skick.

– Det var förvånande att se att så många verkstäder inte kunde leverera en felfri och fackmässig tjänst. Även om många punkter i protokollet är utförda har kunden trots allt betalat för alla punkter och har verkstaden missat, eller struntat i, att utföra en del av dem så är det varken fackmässigt eller enligt gällande branschpraxis, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– De värsta missarna i årets tester gäller bilarnas bromssystem. Här har vi anmärkningar på nästan varje bil. Antingen är det arbeten som inte har utförts eller så är det reparationsbehov som bilägaren inte har fått information om. Vad vi kan se finns det bara en orsak till det – verkstaden har slarvat och inte utfört de jobb eller kontrollpunkter som anges i serviceprotokollet.

Läs mer om verkstadstestet här: msverige.se/verkstadstest 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
Fridhemsgatan 30
112 40 Stockholm

08-690 38 00http://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter. 

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum