Fyra av fem bilverkstäder misslyckades
– Det är under all kritik. Resultatet är sämre än vi väntat oss och vittnar om att branschens utlovade bättring har uteblivit. Våra tester visar tydligt att bilägarna inte har fått det de har betalat för, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på M Sverige.
2014 testade M Sverige bilverkstäder tillsammans med Kalla Fakta i ett uppmärksammat reportage. Resultatet blev uselt och innebar att konsumentministern kallade till sig branschen för att kräva bättring. Vi ville veta om det skett någon förbättring jämfört med testerna vi gjorde då, därför har M Sverige ännu en gång testat bilverkstäder.
Branschens försök att garantera konsumenter korrekta verkstadsjobb har resulterat i ett nytt system, kallat Godkänd Bilverkstad (GBV). Av tusentals bilverkstäder har dock bara ett tjugotal blivit GBV-verkstäder men givetvis testade vi även en av dessa.
Vi lämnade in fem bilar på vanlig service och kontrollerade efteråt om rätt arbeten utförts, om bilägaren betalat för arbeten som inte har utförts eller om verkstaden missat att kontrollera eller informera bilägaren om fel på bilen som kräver reparation.
Av de fem bilverkstäderna fick bara en, Bavaria Bil i Solna, med nöd och näppe godkänt. De fyra andra har på olika sätt misslyckats med att leverera en fackmässig tjänst.
– Nu förväntar vi oss att konsumentminister Ardalan Shekarabi skyndsamt tar itu med branschen. Sveriges bilägare ska inte behöva finna sig i detta, säger Heléne Lilja.
Vi har testat fem bilverkstäder. Några var märkesauktoriserade, andra tillhörde en verkstadskedja. Vi testade dessutom en GBV-ansluten verkstad.
- Sumpans Expressverkstad, ansluten till Mekonomen
- Europeiska Motor Vällingby, Toyota Center
- Spånga Autoservice, ansluten till MECA
- Bavaria Bil i Solna, BMW-verkstad
- MK:s Bil & Motor i Uppsala, ansluten till BDS och GBV
Vi testade fem helt vanliga bilar genom att lämna in dem på olika verkstäder för vanlig intervallservice. Efter servicen kontrollerades bilarna av tekniska experter från M Sverige. Serviceprotokoll som vi hade fått i samband med service jämfördes med bilens skick.
– Det var förvånande att se att så många verkstäder inte kunde leverera en felfri och fackmässig tjänst. Även om många punkter i protokollet är utförda har kunden trots allt betalat för alla punkter och har verkstaden missat, eller struntat i, att utföra en del av dem så är det varken fackmässigt eller enligt gällande branschpraxis, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.
– De värsta missarna i årets tester gäller bilarnas bromssystem. Här har vi anmärkningar på nästan varje bil. Antingen är det arbeten som inte har utförts eller så är det reparationsbehov som bilägaren inte har fått information om. Vad vi kan se finns det bara en orsak till det – verkstaden har slarvat och inte utfört de jobb eller kontrollpunkter som anges i serviceprotokollet.
Läs mer om verkstadstestet här: msverige.se/verkstadstest
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seGunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
6 av 10 bilister missnöjda med vägunderhållet18.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Bara 30 procent av bilisterna anser att vägunderhållet fungerar bra där de bor. Det framkommer i en enkätundersökning med över 4 000 svar som M Sverige gjort bland sina medlemmar. Störst problem upplever respondenterna med potthål, sprickbildningar och ojämnheter med vattenansamlingar.
Dyrare bensin och diesel ska minska bilåkandet13.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
I stället för inblandning av förnybara bränslen i bensin och diesel kommer handel med utsläppsrätter att införas för vägtransporter. Det väntas leda till högre bränslepriser utan fördelarna med förnybara bränslen.
Om bilhandlaren går i konkurs7.3.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Under vintern har flera större bilhandlare gått i konkurs runt om i landet. Orsakerna är en kombination av dåliga ekonomiska tider, försämrad köpkraft och höga räntekostnader. Marknaden har vänt tvärt mellan olika biltyper och drivmedel, bland annat med anledning av slopad klimatbonus och billigare diesel och bensin. Bilvärderingar som av dessa skäl slagit fel kan också ha bidragit till att kalkylerna hos vissa bilhandlare snabbt gått från dåliga till urusla.
Den som köper elbil privat går miste om statens okända miljardsubventioner26.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
Trots att regeringen drog tillbaka klimatbilsbonusen 2022 fortsätter subventionerna att flöda till de som har möjlighet att välja en elbil, så länge ägaren inte är en privatperson. Den med så kallad tjänste- eller förmånsbil genom sitt jobb får nämligen kraftigt sänkt kostnad.
Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige16.2.2024 06:02:00 CET | Pressmeddelande
För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum