Fyra av tio gillar att prata politik på jobbet

Är det en bra idé att prata politik vid fikabordet på jobbet? Ja, tycker fyra av tio, 41 procent. Nej, anser en tredjedel, 32 procent, av deltagarna i Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life. Särskilt pigga på att diskutera politik tycks män, chefer och yngre medarbetare vara.

– Det är roligt att så många gillar att prata om politik och samhällsfrågor, särskilt med tanke på att det är valår. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att hålla en god ton och att respektera allas olika åsikter och synsätt, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup Sverige.

Drygt fyra av tio, 41 procent, av de drygt 1 700 människor som deltagit i undersökningen tycker att politik är ett mycket eller ganska bra samtalsämne på arbetsplatsen. En knapp tredjedel, 32 procent, anser däremot att politik är ett ganska eller mycket dåligt samtalsämne på jobbet.

Det finns tydliga skillnader i hur olika grupper svarar. Över hälften av männen, 51 procent, tycker att politik är ett bra samtalsämne på jobbet. Bara en dryg fjärdedel av kvinnorna, 26 procent, håller med om det. Unga och chefer tycks också vara mer positiva till idén att prata politik på jobbet, jämfört med äldre och de som inte har personalansvar.

– Mångfald är en stor tillgång på alla arbetsplatser, och det gäller såväl människors bakgrund som deras åsikter. För att kunna dra nytta av det krävs det att alla visar en grundläggande respekt för varandras olikheter – vilket blir särskilt viktigt när man diskuterar politik, säger Lars Forseth.

Flera undersökningar har visat att det finns positiva samband mellan mångfald och framgång, bland annat Manpower Work Life från 2014. Människor vill jobba på en arbetsplats med stor mångfald – för att man har roligare på jobbet, har lättare att komma på nya idéer och även lättare för att hitta nya affärsmöjligheter.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på frågan:

Anser du att politik är ett bra eller dåligt samtalsämne på arbetsplatsen?

Alla

Man

Kvinna

Unga

Medel

Äldre

Chefer

Medarbetare

Mycket bra

Ganska bra

Varken eller

Ganska dåligt

Mycket dåligt

Vet ej

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.