Fyra av tio unga känner stort ansvar för sin pension

Nästan fyra av tio unga, 38 procent, tycker att de själva har det största ansvaret för den egna pensionen. I Sverige som helhet är siffran 29 procent. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av valcentralen Collectum.
Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

– Att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder kollektivavtalad tjänstepension är ett mycket bra sätt att ta ansvar för sin pension. De allra flesta har inte möjlighet att spara de tusenlappar som krävs varje månad för att kompensera för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

I åldrarna 18–29 år anser nästan fyra av tio, 38 procent, att de själva har det största ansvaret för sin pension. Samtidigt är det vanligt att tjänstepension saknas just i branscher där många unga jobbar, som IT-, reklam- och spelbranschen.

Den som har en månadslön på 41 750 kronor måste spara nästan 2 000 kronor i månaden för att kompensera för utebliven tjänstepension. Den som tjänar 50 000 kronor i månaden behöver spara nästan 5 000 kronor, visar Collectums beräkningar.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den totala pensionen. Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension bör man förhandla till sig det, säger Tomas Carlsson.

Nästan sex av tio svenskar, 58 procent, tycker att staten har det största ansvaret för deras pension. Fem procent svarar att arbetsgivaren har störst ansvar. Bara två procent av svenskarna anser att fackförbunden har störst ansvar för deras framtida pension.
Den som saknar tjänstepension får ofta betydligt lägre total pension. Om man har tjänstepension kan man få upp till två tredjedelar av den tidigare lönen.

För mer information, kontakta gärna:
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25
Daniel Kinnerup, pressansvarig Collectum, 073-940 16 84

Sifoundersökningen
Tre tips för en hög pension
Så beräknas tjänstepensionen

Tre tips för en hög pension
- Om din arbetsgivare har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan fyra och tio procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Så beräknas tjänstepensionen
- Tjänstepensionen är den del av pensionen som arbetsgivaren betalar. Den allmänna pensionen från staten består av inkomstpension och premiepension.

- För den som har tjänstepensionen ITP 1 och en månadslön upp till 41 750 kronor betalar arbetsgivaren in motsvarande 4,5 procent av lönen till tjänstepension.

- För den som tjänar mer betalar arbetsgivaren 30 procent i premie på den del av lönen som överstiger 41 750 kronor. Detta är för att den totala pensionen ska stå i proportion till den tidigare lönen, eftersom den anställda inte tjänar in någon allmän pension på den delen.

Under perioden 20–23 januari 2020 genomförde Sifo en webbaserad undersökning där följande fråga ställdes till 1 097 svenskar mellan 18–79 år: ”Vem tycker du har det största ansvaret för att du får en rimlig pension som du kan leva på?” 29 procent svarade ”Jag själv”, 58 procent svarade ”Staten”, 5 procent svarade ”Arbetsgivaren” och 2 procent svarade ”Fackförbunden”. ”Tveksam, vet ej” svarade 6 procent.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

Östgötagatan 12

08-508 981 00https://collectum.se/

Collectum administrerar tjänstepensionen ITP med målet att privatanställda tjänstemän ska få så hög pension som möjligt.

ITP omfattar 2,7 miljoner tjänstemän och vi förmedlar årligen ungefär 60 miljarder kronor i premier från 37 000 arbetsgivare med kollektivavtal.

Vi ägs av våra kunder som representeras av Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen.

ITP-information för tjänstemän flyttar till avtalat.se12.2.2024 09:57:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars 2024 flyttar all information om ITP för landets över 2 miljoner tjänstemän med kollektivavtal till avtalat.se från collectum.se. Det innebär att tjänstemännen istället loggar in på avtalat.se för att se sitt innehav, göra val och få information om övriga försäkringar kopplade till sin anställning. Collectum fortsätter att administrera tjänstepensionen ITP och för de 37 000 arbetsgivare som idag rapporterar till Collectum är det inga förändringar.