Fyra av tio vill grilla mer grönsaker i sommar - Kockens tips för att lyckas med sommarens gröna grill

Grönsaker toppar listan över vilka råvaror svenskarna vill grilla mer av. Det svarar 39 procent i en undersökning som Simple Feast genomfört via Kantar Sifo. Simple Feasts Sverigechef Maximillian Lundin tipsar om spännande grönsaksrätter att lägga på grillen och hur man lyckas bäst med tillagningen.

Många har längtat efter att äntligen få rulla fram grillen och njuta av somrig, nygrillad mat. Under de senaste åren har det också blivit allt vanligare att lägga vegetariska råvaror på grillen. En trend som troligen bara kommer öka om man ser till Simple Feasts nya undersökning, där grönsaker är den råvara som svenskarna i allra högst utsträckning uppger att de vill grilla ännu mer av. Det svarar 39 procent. Högst är siffran bland kvinnor, hela 48 procent.

– Vegetariska råvaror börjar ta en självklar plats på grillen, där bland annat halloumin och majskolven redan ses som grillfavoriter för många. Jag tror att vi kommer se en ökad grad av innovation inom grillade grönsaker, dels i vilka råvaror som hamnar på grillen, men också i hur man tillagar dem. Det finns så många enkla trix för att ta grillandet till nästa nivå smakmässigt och det hoppas jag att fler upptäcker framöver, säger Maximillian Lundin, Sverigechef för Simple Feast.

Undersökningen visar också att det främst är männen som vill grilla mer kött framöver. Exempelvis vill var tredje man grilla mer nötkött, jämfört med endast åtta procent av kvinnorna. Var fjärde man vill också lägga mer korv på grillen än vad de vanligtvis gör. Bland kvinnorna är det färre än var tionde som svarar samma sak.

– I takt med att fler testar att grilla grönsaker och andra vegetariska råvaror, så kommer vi nog också se att köttet tar mindre plats på grillen. Min uppfattning är att många helt enkelt saknar inspiration när det kommer till vad de ska lägga på grillen, vilket kanske inte så konstigt med tanke på att vi har haft en lång tradition i Sverige att grilla ungefär samma sak år efter år. Det är kul att det äntligen börjar hända lite på grillfronten och att utvecklingen går framåt, säger Maximillian Lundin.

Maximillian Lundins tips på grönt att lägga på grillen i sommar:

1. Stora grönsaker med blast och tjockt skal kan man lägga in i elden direkt när det börjat brinna. Små, tunna, späda grönsaker ska man i princip börja grilla när man satt sig till bords för att börja äta.
  2. Ha alltid tre zoner minst på en grill. Riktigt varm, lagom varm och kall. Grönsaker bränner lättare och då behöver man kunna styra temperaturen.
  3. Feta marinader och klistriga glazer bidrar till att eldflammor skjuter upp och bränner vissa grönsaker. Prova att grilla grönsaker helt naturella tills mjuka och lägg sedan i en god marinad.
  4. Offra ett durkslag i metall och använd till att röka baljväxter i. Marinera i en god tjockflytande marinad och ställ på grillen och stäng locket till grillen i ett par minuter. Ät de goda rökiga bönorna till en sallad.
  5. Mitt godaste potatistips på grillen: Brandade på potatis, olivolja, vitlök och rökt tofu. Lägg bakpotatisar i folie i glöden direkt när du tänder grillen. Låt ligga minst 60 minuter. När det sedan blivit riktigt varm glöd, lägg på naturell tofu som är bruten i bitar och grilla ordentligt. Gröp sedan ur potatisen i en skål, mosa ner tofun, smaksätt med god olivolja, riven vitlök och havssalt. Potatisen får en kanonsmak av att vara bakad så hårt och grillsmak från tofun. Supergott tillbehör!

Bilaga: undersökningsfråga

Vilka råvaror är du intresserad av att grilla mer av än vad du vanligtvis brukar?

Nötkött

Kyckling

Korvar (olika sorter)

Fisk