Fyra av tio vill se företag ta ställning i integrationsfrågan

Drygt fyra av tio svenskar, 44 procent, tycker att företag öppet kan ta ställning i valets hetaste fråga – integrationen. Kvinnor är mer positiva än män. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Företagen spelar en viktig roll för att bidra till integrationen. Vi har stor kompetensbrist i Sverige, samtidigt som nyanlända arbetssökande inget hellre vill än att jobba. Det är win-win för hela samhället, säger Mikael Jansson, vd på Manpower i Sverige.

Kan företag öppet ta ställning i en av valets hetaste samhällsfrågor – integrationen? Ja, tycker 44 procent av svenskarna i Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Framför allt är kvinnor positiva, med hela 56 procent som tycker att företag öppet kan ta ställning i integrationsfrågan. För männen är motsvarande siffra 34 procent.

Två frågor där svenskarna är ännu mer positiva till att företag tycker till om är jämställdhets- och klimatfrågor. Dessa två frågor tycker hela sex av tio svenskar, 60 procent, att företag öppet kan ta ställning i.

– Att som företag ta ställning i viktiga frågor är inte bara positivt för samhällsutvecklingen, utan det hjälper också företagen att locka till sig och behålla medarbetare. Människor motiveras av att bidra till ett högre syfte på jobbet, säger Mikael Jansson.

När företag och verksamheter ska uttrycka sig i sociala medier tycker svenskarna att det är viktigt att de gör det hänsynsfullt och inom lagens råmärken. Att vara provokativ och underhållande är betydligt mindre populärt. En tredjedel, 33 procent, tycker också att det är viktigt att det ges möjlighet att kommentera, när företag skriver saker i sociala medier.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:

1. Inom vilka områden anser du att företag/verksamheter öppet kan ta ställning?
Nedan redovisas antal svaranden i procent som instämmer, redovisat per område.

Alla

Vet ej

6%

7%

2. Hur tycker du att företag ska uttrycka sig i sociala medier? Ange de tre viktigaste.

Alla

35%

27%

44%

Alltid med möjlighet för andra att kommentera

33%

28%

40%

Vara provokativ

9%

Vara underhållande

11%

15%

Vet ej

7%

8%

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.