Fyra av tio vill se företag ta ställning i integrationsfrågan
Drygt fyra av tio svenskar, 44 procent, tycker att företag öppet kan ta ställning i valets hetaste fråga – integrationen. Kvinnor är mer positiva än män. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Företagen spelar en viktig roll för att bidra till integrationen. Vi har stor kompetensbrist i Sverige, samtidigt som nyanlända arbetssökande inget hellre vill än att jobba. Det är win-win för hela samhället, säger Mikael Jansson, vd på Manpower i Sverige.
Kan företag öppet ta ställning i en av valets hetaste samhällsfrågor – integrationen? Ja, tycker 44 procent av svenskarna i Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Framför allt är kvinnor positiva, med hela 56 procent som tycker att företag öppet kan ta ställning i integrationsfrågan. För männen är motsvarande siffra 34 procent.
Två frågor där svenskarna är ännu mer positiva till att företag tycker till om är jämställdhets- och klimatfrågor. Dessa två frågor tycker hela sex av tio svenskar, 60 procent, att företag öppet kan ta ställning i.
– Att som företag ta ställning i viktiga frågor är inte bara positivt för samhällsutvecklingen, utan det hjälper också företagen att locka till sig och behålla medarbetare. Människor motiveras av att bidra till ett högre syfte på jobbet, säger Mikael Jansson.
När företag och verksamheter ska uttrycka sig i sociala medier tycker svenskarna att det är viktigt att de gör det hänsynsfullt och inom lagens råmärken. Att vara provokativ och underhållande är betydligt mindre populärt. En tredjedel, 33 procent, tycker också att det är viktigt att det ges möjlighet att kommentera, när företag skriver saker i sociala medier.
För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se
Om Manpower Work Life
Manpower Work Life är Sveriges största arbetslivspanel med närmare 20 000 personer som regelbundet får svara på aktuella frågor om arbetslivet. Den senaste undersökningen genomfördes av Inizio på uppdrag av ManpowerGroup under februari–mars 2018 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 1 707 personer har svarat på undersökningen. Frågorna som ställdes var:
1. Inom vilka områden anser du att företag/verksamheter öppet kan ta ställning?
Nedan redovisas antal svaranden i procent som instämmer, redovisat per område.
Alla |
Man |
Kvinna |
|
Jämställdhet |
60% |
55% |
68% |
Ekonomi |
47% |
58% |
34% |
Politik i allmänhet |
26% |
20% |
33% |
Klimat/Miljö |
60% |
61% |
60% |
Integration |
44% |
34% |
56% |
Ingen av dem |
6% |
5% |
8% |
Vet ej |
6% |
6% |
7% |
2. Hur tycker du att företag ska uttrycka sig i sociala medier? Ange de tre viktigaste.
Alla |
Man |
Kvinna |
|
Alltid uttrycka sin åsikt |
19% |
20% |
18% |
Vara försiktig |
39% |
41% |
35% |
Alltid inom lagens råmärken |
49% |
55% |
42% |
Hänsynsfullhet |
47% |
40% |
56% |
Aldrig anonymt |
35% |
27% |
44% |
Alltid med möjlighet för andra att kommentera |
33% |
28% |
40% |
Vara provokativ |
8% |
9% |
8% |
Vara underhållande |
11% |
8% |
15% |
Vet ej |
7% |
7% |
8% |
Nyckelord
Kontakter
Hélène BelinKommunikationschef - Kommunikation och PR
0703 77 45 43helene.belin@manpowergroup.seBilder
Om
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.
Följ ManpowerGroup
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup
ManpowerGroup och Ung Företagsamhet gör unga redo för arbetslivet19.2.2019 07:43:29 | Pressmeddelande
ManpowerGroup kliver in som partner till den ideella organisationen Ung Företagsamhet, i ett samarbete som ska bidra till att fler unga snabbt kommer ut i arbete efter avslutad utbildning. ManpowerGroup kommer bland annat dela med sig av fakta och kunskap kring rekrytering och vad som krävs på framtidens arbetsmarknad, samt delta i juryarbetet för SM i Ung Företagsamhet.
Ny undersökning: Kramar är ganska okej på jobbet – men var försiktig med flirtandet14.2.2019 07:00:00 | Pressmeddelande
Kärlek på jobbet? Ja, visst! Men de flesta svenskar vill ogärna se kollegornas kärleksuttryck på arbetsplatsen. Få arbetsgivare verkar dessutom ha riktlinjer för de situationer som kan uppstå vid kärleksrelationer på jobbet, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.
Kommentar: Så påverkar den krisande bostadsmarknaden arbetsmarknaden6.2.2019 11:00:00 | Pressmeddelande
I dag presenterar Svenskt Näringsliv den nya rapporten ”Den krisande bostadsmarknaden – dags för genomgripande reformer” under ett seminarium, där bland annat ManpowerGroups vd Mikael Jansson medverkar. Rapporten pekar på konsekvenserna som bostadsmarknaden har för den svenska arbetsmarknaden och visar att bostadsbristen försvårat rekryteringen för vart femte företag under det senaste året.
Allt fler sköter jobbkommunikationen via sociala medier9.1.2019 08:35:00 | Pressmeddelande
Sociala medier de senaste åren gått från att vara ett karriärverktyg för personer som letar nytt jobb till att bli mer av ett verktyg i arbetsvardagen. En fjärdedel av svenskarna använder nu sina sociala kanaler för att kommunicera, visar Sveriges största arbetslivsundersökning, Manpower Work Life.
Prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen inom hotell- och restaurangbranschen8.1.2019 09:08:05 | Pressmeddelande
Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en fortsatt stark efterfrågan på arbetskraft under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på +12 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på urstarka +21 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.
Prognos: Ingen jobbtillväxt för handeln i början av 20198.1.2019 09:07:12 | Pressmeddelande
Arbetsgivare inom handeln förväntar sig stiltje på arbetsmarknaden under första kvartalet 2019 med en sysselsättningstrend på 0 procent, en minskning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +14 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum