Fyra beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Här bifogas fyra beslut i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd i dag, söndagen den 25 november 2018.

Namn:                           Leon Bristedt
Förening:                      Rögle BK
Adress:                         Ishallsvägen, 26254 ÄNGELHOLM
Matchdatum:                2018-11-24
Mellan:                          Timrå IK - Rögle BK, SHL
Böter                             5 000:- betalas senast 2018-12-25

BESLUT
Efter match mellan Timrå IK och Rögle BK, SHL, den 24 november 2018 åläggs Leon Bristedt, Rögle BK, följande straff för diving:
Böter om 5 000 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Leon Bristedt samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: 1.55 kvar av andra perioden så åker Röglespelaren nr 67 Bristedt och Timråspelaren nr 91 Hållander genom mittzonen. Hållander tränger sig framför Bristedt med armen och träffar lite lätt mot bröst och haka på Bristedt. Bristedt kastar sig och blir liggande på isen med händerna för ansiktet i ett försök att få det att se värre ut än det är.
Leon Bristed har uppgett följande. Jag vill börja med att säga att jag uppskattar att ni vill hålla hockeyn ren från filmningar. Sen vill jag fortsätta med att jag inte är en spelare som filmar och att jag tycker att jag har visat det de 20 matcher jag har spelat i SHL i år. Att bli anklagad för detta tar väldigt hårt på mig då det känns pinsamt och väldigt olustigt. Angående situation i matchen mot Timrå träffar Hållandets armbåge mitt visir som trycks in i näsan. För 4 dagar sedan bröt jag näsan på en träning och har ni brutit näsan eller fått hårda smällar mot näsan vet ni hur ont det kan göra och att näsan är rejält öm i många dagar efteråt. Jag har själv sett klippet i repris och jag tycker det är tydligt hur Hållanders armbåge träffar mitt visir och näsa. På grund av att jag redan spelar med en skadad näsa orsakar smällen en stor smärta hos mig på.
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det, även med beaktande av vad Leon Bristedt anfört avseende hans nässkada, utrett att Leon Bristedt gjort sig skyldig till en diving. Nämnden anser att den är av sådan art att den bör leda till bestraffning i form av ett måttligt bötesstraff.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 14 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 65.

Namn:                            Emil Bemström
Förening:                       Djurgårdens IF
Adress:                          Box 2, 12125 STOCKHOLM-GLOBEN
Matchdatum:                 2018-11-24
Mellan:                           Djurgårdens IF - Örebro HK, SHL

BESLUT
Efter match mellan Djurgården IF och Örebro HK, SHL, 2018-11-24, beslutar nämnden följande avseende anmälan av Emil Bemström, Djurgården IF, gällande checking to the head.
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Emil Bemström samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 9.07 i andra perioden så får Djurgårdsspelaren nr 72 Bemström pucken utanför Örebros bås. Han har ryggen ut mot banan och Örebrospelaren nr 11 Palushaj åker ut mot pucken. När Palushaj är nära Bemström så driver Bemström upp armen i ansiktet på Palushaj som inte kan skydda sig.
Emil Bemström: Pucken kommer till Emil Bemström vid sargen i egen zon. Emil befinner sig stillastående en meter från sargen med ryggen mot attackerande spelare, Aaron Palushaj. Strax innan kollision försöker Emil skydda sig genom att förflytta sin kroppstyngd i en mottackling bakåt för att på så sätt kunna ta emot och absorbera motståndarspelarens tackling. Då Emils mottackling inte får någon omedelbar kroppskontakt tappar han balansen och armbågarna flyger uppåt snett bakåt. Emils högra armbåge träffar Aaron Palushaj i huvudet. Rörelsen är varken avsiktlig, medveten eller våldsam. Aaron Palushaj blir inte allvarligt skadad i händelsen och fullföljer hela matchen med rikligt med istid (19:13 min).
Både Emil och Djurgården är faktiskt förvånade att händelsen ens har gått vidare till disciplinnämnden. Situationen är inte våldsam, ej heller respektlös. Det kan tydligt urskiljas att Emil inte har något syfte eller uppsåt att skada motspelaren, ej heller att han har en medveten rörelse mot Palushajs huvud i och med att han har ryggen mot spelet. Händelsen är helt enkelt ofrivillig utifrån att Emil tappar balansen i sin mottackling. Vi förväntar oss därför att disciplinnämnden gör det enda rätta och friar Emil från straff.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen visar att Emil Bemström visserligen träffade motspelaren i huvudet med sin högra arm. Omständigheterna, vilka beskrivs av Emil Bemström i dennes yttrande, är dock sådana att förseelsen inte bedöms vara våldsam varför någon bestraffning inte bör dömas ut i efterhand. Anmälan lämnas därför utan bifall.

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar och Regel 44 Svenska Ishockeyförbundets regelbok.

Namn:                            Emil Berglund
Förening:                      Timrå IK
Adress:                         Box 263, 86126 TIMRÅ
Matchdatum:                2018-11-24
Mellan:                          Timrå IK - Rögle BK, SHL
Domare/Anmälare        Christer Lärking
Avstängningsperiod    2018-11-25 - 2018-12-21, 6 match(er)
Böter                             15 094:- betalas senast 2018-12-25

BESLUT
Efter match mellan Timrå IK och Rögle BK, SHL, 2018-11-24, åläggs Emil Berglund, Timrå IK, följande straff för tackling mot huvudet:

1. Avstängning fr.o.m. den 25 november 2018 t.o.m. den 21 december 2018. Avstängningen avser endast ishockey och gäller deltagande i tävling/uppvisning.
  1. Böter om 15 094 kr. Böterna ska vara inbetalade inom 30 dagar från dagen för detta beslut. Disciplinnämnden erinrar om att utebliven betalning kan efter anmälan leda till ny bestraffning.

Avstängningen bedöms motsvara 6 matcher.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av anmälan, ett yttrande från Emil Berglund samt en filmsekvens från händelsen.
Anmälan: Efter 2.33 av andra perioden så kampar en Timråspelare och Röglespelaren nr 38 Andersson utmed kortsargen. Andersson har ryggen ut mot banan hela tiden. Timråspelaren nr 22 Berglund kommer in med fart och hoppar in och tacklar med armbåge och axel i nacken på Andersson som av kraften tryckes in med huvudet i plexiglaset. Andersson avbryter matchen.
Emil Berglund: Min syn angående situationen som framkallar utvisningen som ger 2+10 min är att jag uppfattar att Rögles spelare är på väg mot mig. Jag bestämmer mig då för att sätta stopp för puckföraren. Jag tar 3 skär från situationen innan jag börjar glida 3-4 meter innan kollision sker. Precis när jag skall tackla Rögles spelare trycker jag ifrån för att försöka tajma tacklingen. Jag anser att han då i samma ögonblick försöker vända tillbaka vilket gör att min tackling inte blir som jag vill. Jag anser mina armar är nere, träffar inte huvudet och inte tar några onödiga skär för att göra kollisionen hårdare.
Disciplinnämnden: Filmsekvensen ger stöd för uppgifterna i anmälan. Nämnden finner det utrett att Emil Berglund gjort sig skyldig till tackling mot huvudet. Tacklingen är våldsam. Förseelsen bör därmed föranleda en avstängning. Avstängningens längd bestäms till en tid som bedöms motsvara sex matcher. Han ska dessutom betala böter med det belopp som framgår av beslutet. Vid straffmätningen har nämnden, utöver vad som anges ovan, särskilt beaktat följande nyckelfaktorer:

• All kraft riktas mot huvudet
  • Huvudet trycks mot plexiglaset
  • Tacklingen hoppas in
  • Tacklingen är vårdslös och respektlös
  • Tacklingen medför stor skaderisk

Tillämplig regel: 14 kap. 2 § 8 punkten RF:s stadgar. Utvisning enligt regel 44.

Namn:                                              Robin Alvarez
Förening:                                        Skellefteå AIK
Adress:                                            Box 185, 93122 SKELLEFTEÅ
Matchdatum:                                   2018-11-24
Mellan:                                            Växjö Lakers HC - Skellefteå AIK, SHL

BESLUT
Efter match mellan Växjö Lakers HC och Skellefteå AIK, SHL, den 24 november 2018 beslutas följande avseende Robin Alvarez, Skellefteå AIK, med anledning av en anmälan för diving:
Anmälan lämnas utan bifall.

SKÄL
Disciplinnämnden har tagit del av en anmälan som skett i efterhand av ansvarig för SHL:s situationsrum, Christer Lärking, ett yttrande från Robin Alvarez samt filmsekvenser från händelsen.
Anmälan: 5.10 kvar av tredje perioden kommer Skellefteåspelaren nr 27 Alvarez inåkande framför eget mål från långsargen efter att tacklat en Växjöspelare. Växjöspelaren nr 67 Fröberg knuffar till Alvarez som då väljer att lägga sig ner för att försöka få med sig en utvisning.
Robin Alvarez har uppgett följande. Jag är tydligen anmäld för diving för händelsen med 5:10 kvar av matchen mot Växjö. Helt otroligt enligt mig. Jag åker i händelsen in i ytan framför eget mål när en Växjö spelare sparkar undan fötterna på mig samtidigt som jag får en crosschecking i ryggslutet. Detta kan man även se relativt tydligt i bifogat klipp. Hoppas verkligen att ni ser detta!
Disciplinnämnden gör följande bedömning. Av filmsekvensen framgår att det i samband med att Robin Alvarez faller sker en kontakt mellan hans och motspelarens skridskor. Enligt nämndens uppfattning är det inte visat att han påtagligt överdrivit eller förstärkt fallet på ett sådant sätt att händelsen ska bedömas som en diving. Disciplinnämnden lämnar därför anmälan utan bifall.

Alexander RamsayOrdförande i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd

Abonnera på våra pressmeddelanden.