Fyra dagar med fokus på lin och ull

25 till 28 augusti kan man se hur det går till vid bråkning, skäktning, dragning, häckling och spånad, se hur spinnrockar och vävstolar används. Följ linets och ullens väg från fiber till färdig produkt!

Linet bereds.

Lin och ull är de fibrer som brukats mest i äldre tider. Ofta har de använts tillsammans i vävar. För drygt hundra år sedan kunde kvinnor spinna, väva och bereda sitt lin. Även männen utförde vissa av arbetsmomenten, framför allt slöjden som gick till försäljning. I programmet ”Lin och ull” visas linberedningens olika moment; bråkning, skäktning, dragning, häckling och spånad, och hur en spinnrock och en vävstol används. Fåren klipps, ullen kardas och gammalt ylle återvinns. Dessutom visas hur ylletyget stampas till en tät vadmal vid Vadmalsstampen. Hågade gäster får också hjälpa till vid byken, ta del av praktiska hushållstips samt lära sig att knyppla och slöjda. Söndagen den 26 augusti äger tävlingen Spinnrocka loss! rum i Bragehallen.

Bråka, skäkta, häckla, spinna och väva
Hur tog man hand om det rötade linet? Här visas hur det torkas i bastun, bråkas, skäktas och häcklas.  Sen spinns det på slända och spinnrock.

Linne, knyppling och vävning
I Delsbogården visas äldre linne, kläder i lin och ull , knyppling som är typisk för Hälsingland och vävning i halvlinne.

Koka, skrubba och klappa
Skansens byalag visar hur man byker sin tvätt och demonstrerar andra äldre tvättmetoder. ’

Ta hand om ditt ylle
Skansens byalag visar och berättar om hur man vårdar ylle, vädrar yllekläder och tar bort fläckar. Vid dammen intill Delsbogården:

Beredning av lin och stampning av ylle
Vid Linberedningsverket och Vadmalsstampen pågår beredning av lin, hur man stampar ylletyg till vadmal och hur man valkar stickade ylleplagg. Här kan man pröva på att valka med fötterna.

Repslagning
På Tingsvallsen slås rep av lin och hampa av Skansens byalag.

Knyppla
Pröva-på knyppling pågår lördag–söndag 11.00–15.00, måndag–tisdag 10.00–15.00 på Orsakullen. Ny och traditionell knyppling visas Föreningen Knyppelpinnarna.

Slöjda
Pröva-på-slöjd pågår lördag–söndag 11.00–15.00, måndag–tisdag 10.00–15.00 på Orsakullen. Pröva på att brodera och tova tillsammans med Stockholms läns hemslöjdsförening.

Återvinn ditt ylle
Förr var tillgången på ull begränsad. Gamla slitna ylleplagg repades upp tråd för tråd och genom att ”kärnas" och kardas kunde de spinnas till garn igen. I Back-Mats stuga vid Moragården kan man lära sig återvinna!

Linet rycks
Linet såddes på Karolinadagen den 20 maj och som enligt folktron då skulle växa sig långt. Nu rycks linet på åkern vid Seglora kyrka kl 13.30 – 15.00 och den som vill kan hjälpa till.
Produkter av lin och ull visas och säljs på Marknadsgatan, lördag 25 och söndag 26 augusti.

Linslöjd
Slöjd av lin demonstreras och säljs av Linodlarföreningen Fransåker på Bollnästorget lördag 25 och söndag 26 augusti.

Fårklippning
Leicesterfåren ska klippas och Skansens djurvårdare visar hur klippning med handsax går till på Oktorpsgården intill Sommarhagen kl 12.15–14.00.

Linfröbröd
Linfröbröd finns till försäljning i Bageriet i Stadskvarteret.

Spinnrocka loss!
En tävling i att spinna ull. För första gången i historien anordnar Skansen och Slöjd Stockholm en tävling i ullspånad. Det är en tävling som består av två tävlingsklasser, slända respektive spinnrock, och resultatet bedöms av en sakkunnig jury. Följ den spännande tävlingen i hur en tråd blir till! I Bragehallen kl 11.45–14.15 söndag 26 augusti

Med reservation för ändringar

Linet bereds.