Fyra dagar med fokus på lin och ull

25 till 28 augusti kan man se hur det går till vid bråkning, skäktning, dragning, häckling och spånad, se hur spinnrockar och vävstolar används. Följ linets och ullens väg från fiber till färdig produkt!

Linet bereds.

Lin och ull är de fibrer som brukats mest i äldre tider. Ofta har de använts tillsammans i vävar. För drygt hundra år sedan kunde kvinnor spinna, väva och bereda sitt lin. Även männen utförde vissa av arbetsmomenten, framför allt slöjden som gick till försäljning. I programmet ”Lin och ull” visas linberedningens olika moment; bråkning, skäktning, dragning, häckling och spånad, och hur en spinnrock och en vävstol används. Fåren klipps, ullen kardas och gammalt ylle återvinns. Dessutom visas hur ylletyget stampas till en tät vadmal vid Vadmalsstampen. Hågade gäster får också hjälpa till vid byken, ta del av praktiska hushållstips samt lära sig att knyppla och slöjda. Söndagen den 26 augusti äger tävlingen Spinnrocka loss! rum i Bragehallen.

Bråka, skäkta, häckla, spinna och väva
Hur tog man hand om det rötade linet? Här visas hur det torkas i bastun, bråkas, skäktas och häcklas.  Sen spinns det på slända och spinnrock.

Linne, knyppling och vävning
I Delsbogården visas äldre linne, kläder i lin och ull , knyppling som är typisk för Hälsingland och vävning i halvlinne.

Koka, skrubba och klappa
Skansens byalag visar hur man byker sin tvätt och demonstrerar andra äldre tvättmetoder. ’

Ta hand om ditt ylle
Skansens byalag visar och berättar om hur man vårdar ylle, vädrar yllekläder och tar bort fläckar. Vid dammen intill Delsbogården:

Beredning av lin och stampning av ylle
Vid Linberedningsverket och Vadmalsstampen pågår beredning av lin, hur man stampar ylletyg till vadmal och hur man valkar stickade ylleplagg. Här kan man pröva på att valka med fötterna.

Repslagning
På Tingsvallsen slås rep av lin och hampa av Skansens byalag.

Knyppla
Pröva-på knyppling pågår lördag–söndag 11.00–15.00, måndag–tisdag 10.00–15.00 på Orsakullen. Ny och traditionell knyppling visas Föreningen Knyppelpinnarna.

Slöjda
Pröva-på-slöjd pågår lördag–söndag 11.00–15.00, måndag–tisdag 10.00–15.00 på Orsakullen. Pröva på att brodera och tova tillsammans med Stockholms läns hemslöjdsförening.

Återvinn ditt ylle
Förr var tillgången på ull begränsad. Gamla slitna ylleplagg repades upp tråd för tråd och genom att ”kärnas" och kardas kunde de spinnas till garn igen. I Back-Mats stuga vid Moragården kan man lära sig återvinna!

Linet rycks
Linet såddes på Karolinadagen den 20 maj och som enligt folktron då skulle växa sig långt. Nu rycks linet på åkern vid Seglora kyrka kl 13.30 – 15.00 och den som vill kan hjälpa till.
Produkter av lin och ull visas och säljs på Marknadsgatan, lördag 25 och söndag 26 augusti.

Linslöjd
Slöjd av lin demonstreras och säljs av Linodlarföreningen Fransåker på Bollnästorget lördag 25 och söndag 26 augusti.

Fårklippning
Leicesterfåren ska klippas och Skansens djurvårdare visar hur klippning med handsax går till på Oktorpsgården intill Sommarhagen kl 12.15–14.00.

Linfröbröd
Linfröbröd finns till försäljning i Bageriet i Stadskvarteret.

Spinnrocka loss!
En tävling i att spinna ull. För första gången i historien anordnar Skansen och Slöjd Stockholm en tävling i ullspånad. Det är en tävling som består av två tävlingsklasser, slända respektive spinnrock, och resultatet bedöms av en sakkunnig jury. Följ den spännande tävlingen i hur en tråd blir till! I Bragehallen kl 11.45–14.15 söndag 26 augusti

Med reservation för ändringar

Linet bereds.
Ull. Wool.
Spinna lin. Spinning flax. Foto: Maria Johansson/Skansen

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.