Fyra dagar med fokus på lin och ull

Nu får besökare på Skansen full koll på vad det innebär att bråka och häckla, hur man tävlar i spinning - inte den sorten som finns på gym utan det som de gör i tävlingen Spinnrocka loss! Man får också se hur fåren klipps, pröva på att knyppla och tova, lära sig hur man byker och tar bort fläckar på gammalt beprövat vis. På Marknadsgatan finns vackra textilier till salu.

Byk pågår! Foto: Jouni Soumalainen

Bråka, skäkta, häckla, spinna och väva
Hur man tar hand om det rötade linet: torkar det i bastun, bråkar, skäktar och häcklar. Linet spinns på slända och spinnrock.
Älvrosgården

Linne
I mangårdsbyggnaden visas äldre linne samt kläder i lin och ull från Skansens samlingar, knyppling och vävning i halvlinne.
Delsbogården

Koka, skrubba och klappa, ta hand om ditt ylle
Skansens byalag visar hur man byker och demonstrerar andra äldre tvättmetoder och berättar om hur man vårdar ylle, vädrar yllekläder och tar bort fläckar.
Vid dammen intill Delsbogården

Linberedning
Linberedning pågår med den vattendrivna skäkten.
Vid linberedningsverket

Repslagning
Repslagning av lin och hampa visas av Skansens byalag.
Tingsvallen

Återvinn ditt ylle!
Förr var tillgången på ull begränsad. Gamla slitna ylleplagg repades upp tråd för tråd och genom att ”kärnas" och kardas kunde de spinnas till garn igen. Hjälp oss att återvinna!
Back-Mats stuga vid Moragården.

Pröva-på knyppling
Ny och traditionell knyppling med Föreningen Knyppelpinnarna. Pröva på att knyppla själv lördag-söndag 11.00 – 15.00, måndag – tisdag 10.00 – 15.00 på Bollnästorgets dansbana.

Pröva-på-slöjd
Pröva på att brodera och tova tillsammans med Stockholms läns hemslöjdsförening lördag-söndag 11.00-15.00, måndag-tisdag 10.00 – 15.00 på Bollnästorgets dansbana.

Linet rycks
på Kyrkåkern mellan Kyrkhultstugan och Seglora kyrka kl 13.30 – 15.00.

Spinnrocka loss!
En tävling i att spinna ull arrangerad av Skansen i samarbete med Slöjd Stockholm. Tävlingen består av två klasser, slända respektive spinnrock, och resultatet bedöms av en sakkunnig jury. Följ den spännande tävlingen och se hur en tråd blir till! Hålltider: Tävlingsmomentet kl 11.40-12.10, Folkmusik kl 12.40 -13.20, Prisceremoni 13.45-14.15.
Bragehallen

Lin och ull-hantverk till salu
Här visas och säljs hantverk av lin och ull lördag den 24 och söndag 25 augusti på Marknadsgatan.

Slöjd av lin
Demonstration och försäljning av slöjd av lin från Linodlarföreningen Fransåker lördag 24 och söndag 25 augusti på Bollnästorget.

Fåren  klipps!
Leicesterfåren ska klippas och Skansens djurvårdare visar hur klippning med handsax går till på Skånegården lördag den 24 och söndag 25 augusti kl 12.15 – 14.00.

Med reservation för ändringar

Byk pågår! Foto: Jouni Soumalainen
Repslagning. Foto: Paul Marshall.
Återvinning av ylle. Foto: Maria Johansson.
Leicesterfråren klipps för hand. Foto: Maria Johansson.
Vävstol i Delsbo. Foto: Maria Johansson.
Lin på ängen vid Seglora kyrka. Foto: Maria Johansson.

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet18.12.2019 15:00:00 CETPressmeddelande

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.