Fyra internationella parasport-arrangemang ställs in i Östersund och Åre

Sverige skulle stå värd för fyra internationella parasportmästerskap i Östersund och Åre under mars och april 2020. Dessa ställs nu in med anledning av coronavirusets utveckling. Det nya Regeringsbeslutet kring arrangemang av storlekar från och med 500 pers eller fler gör det omöjligt att genomföra arrangemangen.

•2020 Para Biathlon World Championships 11-15 th March 2020, Östersund, Sweden

•2020 World Para Nordic Skiing World Cup Final 17-22 th March, Östersund, Sweden

•2020 World Para Alpine Cup Final 23-29 th March 2020 Åre, Sweden

•2020 Para Ice HockeyEuropean Championships 16-26 th April Östersund, Sweden

Cirka 500 aktiva, ledare, volontärer och andra engagerade finns just nu i Östersund för VM i Paraskidskytte där tävlingarna skulle ha startat torsdag eftermiddag. De aktiva vaknar på morgonen till beslutet att tävlingarna ställs in.

– Vi har tyvärr ingen möjlighet att genomföra våra arrangemang på ett säkert sätt enligt regelboken som nu gäller. Tyvärr ställer det ändrade regelverket oss utan alternativ. Vår målgrupp är i högre grad i riskzonen och det enda ansvarsfulla är att vi liksom andra evenemang måste ställa in. För samhällets, våra fantastiska funktionärers och för våra elitidrottarnas bästa, säger Gun Fahlander organisationskommitténs ordförande.

– Regionen i Jämtland och Härjedalen har ett fantastiskt engagemang för parasport från bredd till yttersta världselit. Därför känns det extra vemodigt att läget är såhär, såklart. Vi stödjer självklart organisationskommitténs beslut att ställa in tävlingarna, säger Johan Strid, Parasport Sveriges generalsekreterare.

Att så många stora parasport-tävlingar placeras för arrangemang i Östersund och Åre är en del av Internationella Paralympiska Kommitténs strategi att utveckla vinterparasporter globalt. Detta är ett resultat av ett initiativ som Parasport Sverige och aktörer i Jämtland tog 2015 som ledde till den globala strategiska utvecklingsplanen vid namn Östersundsdeklarationen. Namnet kommer av att den togs fram i ett stort internationell möte i Östersund.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning