Fyra legendarer väljs in i bandyns Hall of Fame

Att väljas in i Svenska Bandyförbundets Bandy Hall of Fame är en ära. I den elfte selektionen har fyra betydelsefulla profiler valts in av en jury. För att bli nominerad och därefter eventuellt invald krävs att kandidaterna inte ska ha varit aktiva spelare på elitnivå de senaste tio åren. Kandidater kan nomineras för sin historiska betydelse, även om meriterna som bandyaktiva inte varit betydande. De utvalda namnen är i görligaste mån fördelade såväl geografiskt, tidsepokmässigt som på olika spelpositioner och funktioner.

Invalda in den elfte selektionen (2022) är:

56. Per-Olof Poppen Petersson, 55. Kent Hultqvist, 54. Örjan Modin, 53. Seth Howander

– När vi tog initiativet att upprätta bandyns Hall of Fame för över tio år sedan var det för att inte glömma bort samt lyfta fram våra stora bandyprofiler, båda spelare och ledare, som har funnits i Sverige, säger Per Selin, samordnare av juryarbetet till bandyns Hall of Fame.

– I och med den elfte selektionen ser vi hur en mycket gedigen lista innehållande idel fina namn har vuxit fram. Utmärkelsens betydelse märks också när vi förmedlar nyheten till de som väljs in. Det är mycket glada känslor och de känner sig ärade, säger Per Selin.

På svenskbandy.se finns texter och intervjuer med de invalda.

Varje år nomineras några namn av en utvald jury bestående av Claes-G Bengtsson, Lars Östling, Stisse Åberg, Toni Andersson.

Tidigare invalda

Invalda i tionde selektionen (2021):

49. Yngve Palmqvist, 50. Christer Kjellqvist, 51. Joe Lönngren, 52. Lena Craméus.

Invalda i nionde selektionen (2020):

45. Eric "Pampen" Borgström, 46. Orvar Bergmark, 47. Anders Bridholm, 48. Hans Åström.

Invalda i åttonde selektionen (2019):

41. Einar Tätting, 42. Håkan Ohlsson, 43. Birgitta "Gittan" Söderström, 44. Stefan "Lillis" Jonsson.

Invalda i sjunde selektionen (2018):

36. Gunnar Hyttse, 37. Jan "Habo" Johansson, 38. Leif Fredblad, 39. Mats Carlsson, 40. Per Togner.

Invalda i sjätte selektionen (2017):

31. Arne Argus, 32. Ove Eidhagen, 33. Jan-Erik Flink, 34. Lars "Knatten" Olsson, 35. Mikael Forsell.

Invalda i femte selektionen (2016):

26. Hilding "Moggli" Gustafsson, 27. Sven Karlsson, 28. Torbjörn Ek, 29. Anna-Karin Olsson, 30. Ola Fredricson.

Invalda i fjärde selektionen (2015):

21. Gösta "Snoddas" Nordgren, 22. Lennart Backman, 23. Curt Einarsson, 24. Mikael Arvidsson, 25. Stefan Karlsson.

Invalda i tredje selektionen (2014):

16. Gunnar Galin, 17. Ann Elefalk, 18. Göran "Dallas" Sedvall, 19. Håkan Sundin, 20. Hans Elis Johansson.

Invalda i andra selektionen (2013):

12. Bosse Nilsson, 13. Björn Swartswe, 14. Sören Boström, 15. Bengt "Pinnen" Ramström.

Invalda i första selektionen (2012):

1. Sune Almkvist, 2. Torsten Tegnér, 3. Sven "Sleven" Säfwenberg, 4. Ejnar Ask, 5. Pontus Widén, 6. Nils "Nicke" Bergström, 7. Olle Sääw, 8. Ulf Fredin, 9. Bernt "Bempa" Ericsson, 10. Ola Johansson, 11. Jonas Claesson.

Kent Hultqvist
Seth Howander
Örjan Modin
Per-Olof Poppen Petersson

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.