Fyra nominerade till Kasper Salin-priset för årets bästa byggnad

För första gången är en restaurering i den här omfattningen nominerad till Kasper Salin-priset, Sveriges äldsta och mest prestigefyllda arkitekturpris som delas ut sedan 1962 av Sveriges Arkitekter. Restaureringen av Nationalmuseum i Stockholm konkurrerar med en gotländsk villa, ett bostadskvarter på Gärdet i Stockholm och med Malmö saluhall. Vilken som vinner står klart på Arkitekturgalan den 19 mars.
Nominerade till Kasper Salin-priset 2018

– Från Markuskyrkan i Björkhagen 1962 till Skissernas museum i Lund 2017 har Sveriges Arkitekter uppmärksammat högkvalitativa byggnadsverk. God arkitektur ger funktionella, estetiska och hållbara svar på många samtida frågor. Den är resultatet av många beslut som beställare, brukare, arkitekter, politiker och byggaktörer formar från idé till inflyttning. Varmt grattis till de fyra nominerade! säger Tatjana Joksimović, arkitekt SAR/MSA och ordförande i Sveriges Arkitekter.

Juryn för Kasper Salin-priset har valt ut de nominerade bland cirka 70 inlämnade förslag. De har besökt omkring 25 hus på plats för att försäkra sig om att byggnaderna håller kvalitet i fråga om exempelvis material, relation till platsen och utförande.

Bostadskvarteret 79 & Park i anslutning till Gärdets öppna fält i Stockholm, är ett arkitektoniskt landmärke med sitt gröna böljande taklandskap. Det konsekvent genomförda konceptet består av ett system med ett fåtal byggstenar som skapar stor variation och unika lägenheter. 79 & Park undersöker vad bostaden innebär idag.

Arkitekt: Bjarke Ingels Group. Beställare: Oscar Properties.

Hamra Ateljébostad på Gotland är resultatet av ett aktivt samarbete mellan arkitekt, beställare och byggare. Huset har ett ovanligt, personligt uttryck med flera olika användningsområden, både för publika, kollektiva event och för bostadsändamål. Kontrasten mellan puts och trä är raffinerad och detaljerna skickligt utförda.

Arkitekt: Anna Chavepayre, Encore. Beställare. Birgitta Burling.

Tillbyggnaden av ett godsmagasin från 1800-talet i centrala Malmö har gett en saluhall som blivit ett besöksmål. De tillagda delarna lyfter kvaliteterna i det befintliga tegelhuset och skapar öppna ytor som är lätta att använda för både företagare och besökare. Malmö saluhall tar också hand om platsen genom att skapa ett attraktivt uterum.

Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor. Beställare: Fastighets AB Malmö Gäddan 9.

Restaureringen, med om- och tillbyggnad, av Nationalmuseum har landat i ett lågmält och samtidigt kraftfyllt uttryck av sin tid. De fint avvägda tilläggen anpassar sig till det historiska, samtidigt som de får en nutida gestaltning. Omsorg om detaljer, materialval och ett hantverksmässigt genomförande är andra kvaliteter.

Arkitekt: Wingårdh Arkitektkontor. Beställare: Statens Fastighetsverk.

– Bra arkitektur speglar våra drömmar om det som kommer liksom behovet av att göra vår vardag så mycket bättre. De nominerade förslagen vägleder oss på ett tydligt sätt i frågan om hur framtiden ska gestaltas, säger Thomas Sandell, arkitekt SAR/MSA och juryns ordförande.

Alla foton är fria för redaktionell publicering. För frågor kring de nominerade och juryarbetet, kontakta Thomas Sandell på mejl thomas.s@sandellsandberg.se

Nominerade till Kasper Salin-priset 2018
79 & Park. Foto: Laurian Ghinitoiu