Fyra nya chefer i Audi AG:s ledningsgrupp

Den 1 september sker ett skifte i ledningsgruppen hos Audi AG. Alexander Seitz tillträder som ansvarig för Finans, IT och Integritet medan Bram Schot kommer att ansvara för Marknadsföring och Försäljning. Wendelin Göbel blir ny ansvarig för HR och Organisation och Peter Kössler tar över ansvaret för Produktion och Logistik. Matthias Müller och Rupert Stadler ser förändringarna som ett led i att skapa rätt förutsättningar för företagets framtida framgångar. Peter Mosch, ordförande i företagsrådet, poängterade att transformationen skall genomföras med balans mellan företagets framgångar och de anställdas intressen.

Audi AG Ingolstadt

Alexander Seitz (55) efterträder Axel Strotbek, som har varit medlem av ledningsgruppen med ansvar för Finans, IT och Integritet sedan 2007. Seitz inledde sin karriär hos Daimler-Benz AG och flyttade 2005 till Volkswagen AG i Wolfsburg. Senast kommer han från en roll som First Vice President och Commercial Executive Vice President för SAIC Volkswagen.

Efterträdare till Dr. Dietmar Voggenreiter, som ansvarat för Marknadsföring och Försäljning, blir Bram Schot (56). Schot är född i Nederländerna och har senast haft motsvarande roll i ledningsgruppen för Volkswagen Commercial Vehicles. 2011 lämnade han en position som VD för Mercedes-Benz Italien då han anställdes i Volkswagen-koncernen.

Wendelin Göbel (53) tillträder som ny ansvarig för HR och Organisation och tar över från Thomas Sigi, som haft positionen sedan 2010. Göbel har varit Head of the Board of Management’s Office för Volkswagenkoncernen sedan 2007 och för märket Volkswagen mellan 2007 och 2015. Dessförinnan hade han flera positioner inom AUDI AG och Volkswagen-koncernen. Från 2003 till 2007 var han Head of the Board of Management’s Office hos AUDI AG och medlem i Audis strategikommitte.

Peter Kössler (58) kommer att ansvara för Produktion och Logistik i ledningsgruppen. Kössler är född i Ingolstadt och har fram till nu varit chef för AUDI HUNGARIA Zrt. Från 2007 till 2015 var han chef för Audis huvudproduktionsanläggning i Ingolstadt, med ansvar för frågor som logistik, miljö och säkerhet inom produktion. Kössler tar över efter Dr. Hubert Waltl, som ansvarat för Produktion och Logistik sedan 2014.

Matthias Müller, styrelseordförande för Audi AG och koncernchef för Volkswagen tackade de avgående i ledningsgruppen för deras arbete: ”De har varit delaktiga i att skapa Audi positiva utveckling. Audi har gått igenom en svår fas, men har alla förutsättningar för att vara framgångsrika även när det gäller morgondagens mobilitet. Tillsammans med de anställda kommer det nya teamet i ledningsgruppen att systematiskt driva utvecklingen och Audi’s transformation inför framtiden.”

Även Rupert Stadler, chef för Audi AG, tackade de avgående kollegorna för deras professionella insatser. Stadler poängterade betydelsen av den kritiska analysen av den nuvarande situationen tillsammans med styrelsen. “Vårt gemensamma mål med det nya teamet i ledningsgruppen och personalen är nu att sätta riktningen för framtiden och att konsekvent fortsätta framåt med vår transformation mot e-mobilitet, digitalisering och mobilitetslösningar. Vår tillväxtplan och Strategi 2025 visar riktningen.”

Peter Mosch, ordförande för företagsrådet och styrelsemedlem för AUDI AG: “De senaste veckorna visar att en öppen och kritisk dialog är en nödvändig bas för Audis framtid. Det har blivit tydligt att detta är en tydligt inriktning för företaget. Det inkluderar även optimalt nyttjande av fabrikernas kapacitet. Den kommande transformationen måste formas så att både företagets framgång och de anställdas intressen balanseras.”

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi AG Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.