Fyra nya chefer i Audi AG:s ledningsgrupp

Den 1 september sker ett skifte i ledningsgruppen hos Audi AG. Alexander Seitz tillträder som ansvarig för Finans, IT och Integritet medan Bram Schot kommer att ansvara för Marknadsföring och Försäljning. Wendelin Göbel blir ny ansvarig för HR och Organisation och Peter Kössler tar över ansvaret för Produktion och Logistik. Matthias Müller och Rupert Stadler ser förändringarna som ett led i att skapa rätt förutsättningar för företagets framtida framgångar. Peter Mosch, ordförande i företagsrådet, poängterade att transformationen skall genomföras med balans mellan företagets framgångar och de anställdas intressen.

Audi AG Ingolstadt

Alexander Seitz (55) efterträder Axel Strotbek, som har varit medlem av ledningsgruppen med ansvar för Finans, IT och Integritet sedan 2007. Seitz inledde sin karriär hos Daimler-Benz AG och flyttade 2005 till Volkswagen AG i Wolfsburg. Senast kommer han från en roll som First Vice President och Commercial Executive Vice President för SAIC Volkswagen.

Efterträdare till Dr. Dietmar Voggenreiter, som ansvarat för Marknadsföring och Försäljning, blir Bram Schot (56). Schot är född i Nederländerna och har senast haft motsvarande roll i ledningsgruppen för Volkswagen Commercial Vehicles. 2011 lämnade han en position som VD för Mercedes-Benz Italien då han anställdes i Volkswagen-koncernen.

Wendelin Göbel (53) tillträder som ny ansvarig för HR och Organisation och tar över från Thomas Sigi, som haft positionen sedan 2010. Göbel har varit Head of the Board of Management’s Office för Volkswagenkoncernen sedan 2007 och för märket Volkswagen mellan 2007 och 2015. Dessförinnan hade han flera positioner inom AUDI AG och Volkswagen-koncernen. Från 2003 till 2007 var han Head of the Board of Management’s Office hos AUDI AG och medlem i Audis strategikommitte.

Peter Kössler (58) kommer att ansvara för Produktion och Logistik i ledningsgruppen. Kössler är född i Ingolstadt och har fram till nu varit chef för AUDI HUNGARIA Zrt. Från 2007 till 2015 var han chef för Audis huvudproduktionsanläggning i Ingolstadt, med ansvar för frågor som logistik, miljö och säkerhet inom produktion. Kössler tar över efter Dr. Hubert Waltl, som ansvarat för Produktion och Logistik sedan 2014.

Matthias Müller, styrelseordförande för Audi AG och koncernchef för Volkswagen tackade de avgående i ledningsgruppen för deras arbete: ”De har varit delaktiga i att skapa Audi positiva utveckling. Audi har gått igenom en svår fas, men har alla förutsättningar för att vara framgångsrika även när det gäller morgondagens mobilitet. Tillsammans med de anställda kommer det nya teamet i ledningsgruppen att systematiskt driva utvecklingen och Audi’s transformation inför framtiden.”

Även Rupert Stadler, chef för Audi AG, tackade de avgående kollegorna för deras professionella insatser. Stadler poängterade betydelsen av den kritiska analysen av den nuvarande situationen tillsammans med styrelsen. “Vårt gemensamma mål med det nya teamet i ledningsgruppen och personalen är nu att sätta riktningen för framtiden och att konsekvent fortsätta framåt med vår transformation mot e-mobilitet, digitalisering och mobilitetslösningar. Vår tillväxtplan och Strategi 2025 visar riktningen.”

Peter Mosch, ordförande för företagsrådet och styrelsemedlem för AUDI AG: “De senaste veckorna visar att en öppen och kritisk dialog är en nödvändig bas för Audis framtid. Det har blivit tydligt att detta är en tydligt inriktning för företaget. Det inkluderar även optimalt nyttjande av fabrikernas kapacitet. Den kommande transformationen måste formas så att både företagets framgång och de anställdas intressen balanseras.”

Är du journalist och önskar ytterligare information, kontakta: Irene Bernald, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 00 eller 070-538 65 51.

Audi AG Ingolstadt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.