Fyra omkom vid farliga järnvägsövergångar
År 2019 uppdrog regeringen åt Trafikverket att öka säkerheten vid järnvägsövergångarna sedan allvarliga brister uppdagats. Då noterades cirka 3 500 obevakade järnvägsövergångar i Sverige. Fyra år senare har bara något hundratal av dessa blivit åtgärdade. Fortfarande saknar alltså cirka 3 400 järnvägsövergångar säkerhetsanordningar i form av bommar, ljus- eller ljudsignaler. Det är en majoritet av Sveriges 6 500 järnvägsövergångar.
– Obevakade järnvägsövergångar är en kvarleva från en tid då tågen gick långsamt och lät högt. Trots att tågen har utvecklats till att bli allt tystare och snabbare med längre bromssträckor, finns fortfarande tusentals obevakade och livsfarliga järnvägsövergångar kvar. Tåg kan ha bromssträckor på över en kilometer. Även om en förare upptäcker en fara vid en plankorsning kan det redan vara för sent att bromsa, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Som en följd av regeringsuppdraget 2019 såg Trafikverket över säkerheten vid 1 000 plankorsningar, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs. Under 2022 åtgärdades 19 av dessa övergångar. Tidigast 2029 beräknas de prioriterade korsningarna vara åtgärdade.
– Trafikverkets vanligaste metod är att helt enkelt stänga av järnvägsövergången och låta trafiken ta en annan, ofta betydligt längre, väg. Detta försämrar mobiliteten lokalt. Lantbrukare och andra landsbygdsbor blir drabbade när deras överfart tas bort. Vi ska givetvis inte ha kvar farliga järnvägsövergångar, men vi vill se att de åtgärdas med skyddsanordningar, säger Tony Gunnarsson.
Utöver de särskilt utpekade korsningarna återstår alltså fortfarande tusentals obevakade järnvägsövergångar. Dessutom finns andra brister vid överfarterna. Magasinsträckan, utrymmet för tillfälligt stillastående vägfordon före eller efter korsningen, är ibland inte tillräckligt lång. Detta gör att fordon riskerar att bli stående i korsningsområdet vid köbildning.
På många ställen löper också bilvägen parallellt med järnvägen för att sedan övergå i en skarp sväng mot järnvägen. Detta kan leda till riskabla överfarter, särskilt vid halka eller dålig sikt.
– Säkra järnvägsövergångar är viktigt för både tåg- och vägtrafikens säkerhet. Vi vill se förnyade satsningar på säkerheten även i befintlig järnvägsinfrastruktur, inte bara vid nya järnvägssatsningar. Det behövs fler planskilda korsningar, breddade kurvor och överfarter samt fler bommar och bättre siktröjning, säger Tony Gunnarsson.
År | Antal allvarliga plankorsningsolyckor | Antal omkomna i plankorsningsolyckor* |
2015 | 28 | 5 |
2016 | 29 | 4 |
2017 | 28 | 6 |
2018 | 39 | 2 |
2019 | 34 | 7 |
2020 | 24 | 0 |
2021 | 34 | 10 |
2022 | 20 | 4 |
* suicid exkluderat.
Statistik från Trafikverket.
Detta ska du tänka på vid järnvägsövergångar:
- Alla passager över plankorsningar innebär en risk.
- Respektera bommar och rödljus om sådana finns.
- Titta ordentligt åt alla håll innan du passerar, tänk på att tågen kan komma snabbt och ljudlöst.
- Stanna aldrig på spåret.
- Stäng av musik eller annat ljud så att du hör eventuella signalerande tåg.
- Fordon får inte parkeras inom ett avstånd av trettio meter från en plankorsning.
- Om du fastnar mellan bommar: Kör genom bommen framför dig, den kommer att ge vika. Om bilen inte startar, rädda dina passagerare, lämna spårområdet skyndsamt.
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
M Sverige varnar för bluffgarantier27.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Med jämna mellanrum dyker det upp företag som säljer vad de kallar "förlängd garanti" eller liknande för fordon. Nu verkar det vara dags igen, då flera medlemmar har hört av sig till Riksförbundet M Sverige och frågat vad det handlar om.
Kör säkert och nyktert i påsk26.3.2024 05:50:00 CET | Pressmeddelande
Påsken är en av årets största högtider. Tyvärr är det också en högriskhelg för rattfylla. Riksförbundet M Sverige uppmanar till gemensamt ansvar för att stävja körning under påverkan av alkohol eller droger.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum