Fyra paralympier och ett lag tas ut till Tokyo 2020

Sveriges Paralympiska Kommitté gör andra förhandsuttagningen inför Paralympics i Tokyo 2020. Fyra idrottare - simning, cykel och skytte - samt ett lag - dressyr - tas ut. Vilka individerna i dressyr-laget blir, klargörs dock senare.
– Vi vill ge 4 aktiva och ett lag en tidig biljett till sommarens spel i Tokyo.  Här finns starka namn på den internationella scenen, tidigare paralympiska medaljörer och tydliga svenska hopp. Tanken med en tidig uttagningen är alltid att ge en större trygghet och ökad motivation i att kunna planera sina slutförberedelser under det sista halvåret. Nu gäller det att fokusera på precision och kvalité för att kunna optimera chanserna till topp prestationer när det väl gäller, säger Sveriges truppledare Ines Lopes.

De fyra namngivna uttagna är:

Joackim Norberg, sportskytte SH1 Pistol
Silvermedaljör från Paralympics i Rio 2016 där han var debutant. Har under de två senaste VM – 2018 och 2019 – tagit sig till flera finaler och visat att han är bland de bästa pistolskyttarna i världen.

Henrik Marvig, cykel landsväg klass MC3
VM guld medaljör 2017 i linjelopp, är en erfaren paracyklist som harvad som krävs för att kunna köra om medaljer i linjeloppet på Paralympics i Tokyo 2020.

Lina Watz, simning
Talangen från Hammarö som gjorde debut i Paralympics i Rio 2016 tävlar i en ny klass efter amputering – med sikte mot framtida spel. Lina har hittills kvalat till följande sträckor: 100m ryggsim och 400m frisim - men har chans på fler.

Pernilla Lindberg, simning
Har under lång tid varit en av Sveriges främsta idrottare på absolut högsta nivå och den som är mest målinriktad i sin klass.Har deltagit i två Paralympiska spel tidigare, London 2012 och Rio 2016.
Pernilla är kvalat på alla sträckor som finns tillgängliga: 200m frisim, 200m medley, 100m fjärilsim, 100m ryggsim och 100m bröstsim.

Paradressyr - laget

Att som nation kvala in till Paralympics och representera i dressyr är mycket utmanande och har inte lyckats de senaste två spelcyklerna, men inför Tokyo har det svenska dressyrlaget presterat på nya höjder och kvalat. Att representera med ett lag bestående av fyra ekipage är stort. Nu återstår att se vilka av de fem aktuella kandidatryttarna som kämpar sig till någon av de fyra platserna i laget.

Lina Watz
Pernilla Lindberg
Joackim Norberg
Henrik Marvig
Louise Etzner Jakobsson

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning