Fyra smakprov från vår digitala hållbarhetsredovisning 2016

30.6.2017 08:30 | Spendrups Bryggeri AB

Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det självklart för oss på Spendrups att ta ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Vi har hållbarhetsredovisat sedan 2009. I år är redovisningen helt digital.

På hallbarhetsredovisning2016.spendrups.se hittar du både GRI-relaterad fakta och mer tillgängligt innehåll som infografik, artiklar och filmer. Några exempel finns nedan.

Vi är på plats i Visby under Almedalsveckan och ses gärna för att diskutera hållbarhetsarbete inom livsmedelsproduktion, fossilfri närdistribution och social inklusion. Hör av dig till någon av oss om du är intresserad!

Hållbarhetsredovisningen har tagits fram i samarbete med contentbyrån Spoon, konsultbolaget Goodpoint och digitalbyrån Oh My!.

Vi upprättar vår hållbarhetsredovisning i enlighet med GRI, Global Reporting Initiative och GRI Standard.

Transporter i fokus

Över hälften av vår 80 bilar stora fordonsflotta går på fossilbritt bränsle. Vi fortsätter jobba hårt med att bli klimatneutrala. 63 procent av vår fordonsflotta går på fossilfritt idag. Målet - och prognosen - är att den andelen ska öka till 72 procent under 2017.

Det cirkulära tänket på flaska

På Spendrups vill vi sluta våra kretslopp på alla områden, från energiförbrukning till förpackningar. Genom vår biobränsleanläggning där vi använder drav – en restprodukt från ölbryggningen – kan vi spara upp till 3,5 ton olja per år.

Loka Heroes: Basket som gör skillnad

Vi skapar integration och sätter barn och unga i rörelse genom att stödja basketprojekt runt om i Sverige. Det är syftet med projektet Loka Heroes, som startade förra året. I dag coachas flera nya lag runt om i landet och barn som aldrig haft möjlighet att spela går nu på regelbundna träningar. Det är tydligt att basket gör skillnad – på riktigt.

PET-flaskan regerar

Våra förpackningar har ofta större miljöpåverkan än själva drycken i sig. I och med användningen av moderna PET-flaskor har mängden nyproducerad plast minskat med 2 500 ton per år och idag används 50 % återvunnen plast i flaskorna. Som medlem i branschorganisationen Sveriges Bryggerier är Spendrups delägare i Returpack och Svensk Glasåtervinning, som ansvarar för pantsystemen för dryckesförpackningar. Mellan 80 och 95 procent av alla aluminiumburkar, PET-flaskor och glasflaskor återvinns.

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.