Spendrups Bryggeri AB

Fyra smakprov från vår digitala hållbarhetsredovisning 2016

Dela
Som familjeföretag och Sveriges ledande bryggeri är det självklart för oss på Spendrups att ta ett långsiktigt ansvar för en hållbar utveckling. Vi har hållbarhetsredovisat sedan 2009. I år är redovisningen helt digital.

På hallbarhetsredovisning2016.spendrups.se hittar du både GRI-relaterad fakta och mer tillgängligt innehåll som infografik, artiklar och filmer. Några exempel finns nedan.

Vi är på plats i Visby under Almedalsveckan och ses gärna för att diskutera hållbarhetsarbete inom livsmedelsproduktion, fossilfri närdistribution och social inklusion. Hör av dig till någon av oss om du är intresserad!

Hållbarhetsredovisningen har tagits fram i samarbete med contentbyrån Spoon, konsultbolaget Goodpoint och digitalbyrån Oh My!.

Vi upprättar vår hållbarhetsredovisning i enlighet med GRI, Global Reporting Initiative och GRI Standard.

Transporter i fokus

Över hälften av vår 80 bilar stora fordonsflotta går på fossilbritt bränsle. Vi fortsätter jobba hårt med att bli klimatneutrala. 63 procent av vår fordonsflotta går på fossilfritt idag. Målet - och prognosen - är att den andelen ska öka till 72 procent under 2017.

Det cirkulära tänket på flaska

På Spendrups vill vi sluta våra kretslopp på alla områden, från energiförbrukning till förpackningar. Genom vår biobränsleanläggning där vi använder drav – en restprodukt från ölbryggningen – kan vi spara upp till 3,5 ton olja per år.

Loka Heroes: Basket som gör skillnad

Vi skapar integration och sätter barn och unga i rörelse genom att stödja basketprojekt runt om i Sverige. Det är syftet med projektet Loka Heroes, som startade förra året. I dag coachas flera nya lag runt om i landet och barn som aldrig haft möjlighet att spela går nu på regelbundna träningar. Det är tydligt att basket gör skillnad – på riktigt.

PET-flaskan regerar

Våra förpackningar har ofta större miljöpåverkan än själva drycken i sig. I och med användningen av moderna PET-flaskor har mängden nyproducerad plast minskat med 2 500 ton per år och idag används 50 % återvunnen plast i flaskorna. Som medlem i branschorganisationen Sveriges Bryggerier är Spendrups delägare i Returpack och Svensk Glasåtervinning, som ansvarar för pantsystemen för dryckesförpackningar. Mellan 80 och 95 procent av alla aluminiumburkar, PET-flaskor och glasflaskor återvinns.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye