Fyra veganska favoriter till midsommarbordet

Vad vore midsommar utan maten? Djurens Rätts inspirationssajt Väljvego.se har samlat sina bästa tips på midsommarfavoriterna i vegansk tappning!

1. Potatisen

Färskpotatisen är nog en självklarhet på de flesta bord en midsommardag och svårslagen. Beroende på vart i landet ser säkert traditionen runt potatis olika ut, till denna midsommar känns det roligt att göra något extra av färskpotatisen i en enkel och somrig potatissallad.

2. Vegosill

Sill, den lilla mumsbiten med precis den härliga dela-med-sig känslan. Egengjord sill går att göra på många olika sätt, basen kan göras på både morot eller aubergine och du kan addera både mer klassiska smaker som senap eller vanlig inlagd. Förpackar du den i en snygg glasburk är det även en fin personlig present. Testa den med röbetslag och få en färgglad tallrik.

3. Gubbröra

Gubbröran är ett fint komplement både till potatisen som på mackan, den krämiga såsen och det smakrika innehållet skapar en klassisk röra som är svår att tröttna på. Du använder samma bas som till vegosillen, effektivt och bra!

4. Tårta

Midsommar kan vara den dagen svenskarna äter mest jordgubbar, vilket inte är så konstigt då de röda stenfrukten är underbart goda. Med lite förberedelse kan du med en marängtårta toppad jordgubbar och garanterat imponera på sällskapet. Du kan också trotsa jordgubbarna och ordna en tårta med mango curd.

Till receptet!

Väljvego.se är Djurens Rätts inspirationssajt som gör det lätt att välja vego!

Foto: Petrus Iggström

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.