Porsche

Fyrcylindrig Porsche 718 Boxster med 35 hk extra

Dela

20 år efter att Boxster gjorde sin debut gör nu Porsche om konstruktionen av sina mittmotorbilar. Den nya generationen heter 718 Boxster och 718 Boxster S. De tvåsitsiga cabrioletmodellerna är nu starkare men samtidigt bränslesnålare. Beteckningen 718 är en hyllning till de fyrcylindriga boxermotorer som användes i den segerrika tävlingsmodellen från 1950-1960-talen, mittmotorsportbilen Porsche 718 som bland annat vann Targa Floria och Le Mans.

P16 0085 a4 rgb
P16 0085 a4 rgb

Centralt i den nya modellserien är den nyutvecklade fyrcylindriga boxermotorn med turboladdning. 718 Boxster utvecklar 220 kW (300 hk) ur sin tvålitersmotor medan 718 Boxster S når 257 kW (350 hk) ur sin 2,5-litersmotor. I S-modellen används också ett turboaggregat med variabel turbogeometri. Den avsevärda effektökningen, 26 kW (35 hk) jämfört med föregående Boxster-modeller, imponerar liksom de nya turbomotorernas effektivitet. De nya 718 Boxster-modellerna har upp till 13 procent bättre bränsleekonomi. 
  
Den helt nya chassiinställningen och de förstärkta bromsarna ger sportiga och körglada egenskaper. Även formgivningen av den nya modellinjen är grundligt vidareutvecklad. Bilen är helt omarbetad med undantag för luckan över bagageutrymmet, vindrutan och tygtaket. Inuti möts man av en ny instrumentpanel. Dessutom ingår den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM) med touchscreen i standardutrustningen. Navigation finns tillgänglig som tillval. 

Effektiv turbomotor 
Med lanseringen av den nya generationen 718 Boxster introducerar Porsche för första gången sedan slutet av 1960-talet åter sportbilar med fyrcylindriga boxermotorer. Turboladdning ökar vridmomentet på ett påtagligt sätt. Tvålitersmotorn i 718 Boxster har ett maximalt vridmoment av 380 Nm, (en ökning med 100 Nm) tillgängligt från 1 950 v/min till 4 500 v/min. 2,5-litersmotorn i 718 Boxster S når 420 Nm (60 Nm mer) från 1 900 v/min till 4 500 v/min. 

Det innebär att de nya 718 Boxster-modellerna är ännu snabbare. 718 Boxster med PDK-låda och Sport Chrono-paket accelererar från noll till 100 km/tim på 4,7 sekunder (0,8 sekunder snabbare). 718 Boxster S med samma utrustning gör sprinten på 4,2 sekunder (0,6 sekunder snabbare). Toppfarten för 718 Boxster är 275 km/tim och 718 Boxster S når en toppfart av 285 km/tim. 

Porsches turbokoncept ökar körprestandan samtidigt som den förbättrar bränsleekonomin. I 718 Boxster har den fyrcylindriga turbomotorn med PDK-låda en bränsleförbrukning enligt NEDC på 6,9 liter per 100 km (1,0 l/100 km mindre). I 718 Boxster S förbrukar den 2,5-liter stora boxermotorn, utrustad med PDK-låda, 7,3 liter per 100 km (0,9 liter mindre per 100 km). 718-modellerna har som standard en sexväxlad manuell växellåda. Porsche Doppelkupplungsgetriebe, PDK, som nu har bränslebesparande virtuella växlar, finns som tillval. 

Skarpare profil 
718-modellerna känns igen vid första ögonkastet. Fronten på den nya cabrioleten har en mycket mer skulptural form. Det betydligt större luftintaget framtill är ett distinkt exteriört uttryck för det nya turbokonceptet. Ny design av strålkastarna med bi-xenonljus och integrerade LED-varselljus rundar av frampartiet. LED-strålkastare med fyrpunkts varselljus finns som tillval. 

Från sidan känner man igen den nya modellen på de nya skärmarna och sidotrösklarna. Större luftintag med två horistonella ribbor förstärker det dynamiska utseendet. Nya 19-tumshjul är standard på 718 Boxster S. Som tillval finns 20-tumsfälgar. Det nyutformade bakpartiet ser mycket bredare ut - inte minst tack vare rampen mellan bakljusen med den integrerade Porsche-logotypen. De helt omgjorda bakljusen känns igen på den tredimensionella LED-teknologin och fyrpunkts bromsljus. 

Sportigare 
Med sina köregenskaper följer den nya cabrioleten i spåren från originalmodellen av 718. Det helt omkalibrerade chassit förbättrar kurvegenskaperna. Den elektromekaniska styrningen är konfigurerad för att vara tio procent mer direkt. Det gör 718 Boxster ännu kvickare och enklare att styra, både på bana och i vardagstrafik. 

PASM 
Porsche Active Suspension Management (PASM) med tio millimeter lägre markfrigång finns tillgänglig som tillval. För första gången är PASM-sportchassit med 20 millimeter lägre markfrigång tillgängligt för 718 Boxster S. Det aktiva chassit som också trimmats om ger en ännu större bredd mellan långfärdskomfort och sportig styv fjädring. 

Sport Chrono-paketet 
Liksom i 911 har tillvalet Sport Chrono, förutom de tre inställningarna Normal, Sport och Sport Plus, även ett Individual-program. I bilar med PDK har Sport Response-knappen lagts till. Den sitter i mitten av programväljaren. Med inspiration från motorsport ger det föraren möjlighet att ställa in responsen från motor och PDK så att den blir mycket direkt. 

Porsche Communication Management 
Inuti känner föraren igen sig i Porsche-interiören, nu uppgraderad med nya inslag, som instrumentpanelen. Ett annat nytt inslag i den nya interiören är Porsche Communication Management (PCM) med mobiltelefonsförberedelse, gränssnitt för ljud och ljudpaketet Sound Package Plus med 110 watts förstärkare. PCM kan byggas på med moduler för att helt anpassa den till personliga krav. Till exempel är navigationsmodulen med röstkontroll tillgänglig, vilket gör det enkelt att mata in destinationer. Dessutom finns modulen Connect Plus som en påbyggnad av navigationsmodulen; den ger omfattande online-tjänster. 

Marknadsintroduktion av den nya mittmotorsportbilen är planerad till maj. Priserna för 718 Boxster börjar på 542 000 kr i Sverige och 660 000 kr för 718 Boxster S. 



718 Boxster: bränsleförbrukning blandad körning 7,4 – 6,9 l/100 km, stadstrafik 9,9 – 9,0 l/100 km, landsväg 6,0 – 5,7 l/100 km, CO2-utsläpp 168 - 158 g/km. 

718 Boxster S: bränsleförbrukning blandad körning 8,1 – 7,3 l/100 km, stadstrafik 10,7 – 9,5 l/100 km, landsväg 6,5 – 6,0 l/100 km, CO2-utsläpp 184 - 167 g/km. 


För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

P16 0085 a4 rgb
P16 0085 a4 rgb
Ladda ned bild
P16 0084 a4 rgb
P16 0084 a4 rgb
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum