Fyrfaldig mästerskapsvinnare av Porsche Carrera Cup Scandinavia kör Porsche Mobil 1 Supercup på Zandvoort.

Lukas Sundahl, fyrfaldig mästerskapsvinnare av Porsche Carrera Cup Scandinavia, gör inhopp i Porsche Mobil 1 Supercup. Kommer till start för Fragus Motorsport på Circuit Zandvoort 2-4 september.

Helgen 2-4 september representerar Lukas Sundahl Fragus Motorsport och Porsche Carrera Cup Scandinavia i Porsche Mobil 1 Supercup på Zandvoort.

Lukas Sundahl leder Porsche Carrera Cup Scandinavia och har därmed vittring på sin femte mästerskapsseger. Helgen 2-4 september gör han gemensam sak med två av sina tuffaste konkurrenter, Edvin Hellsten och Pontus Fredricsson. Trion representerar då gemensamt Fragus Motorsport och Porsche Carrera Cup Scandinavia i sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap, Porsche Mobil 1 Supercup, på Zandvoort.

Fragus Motorsport, ett av de ledande teamen i Porsche Carrera Cup Scandinavia, har under säsongen kört två deltävlingar av Porsche Mobil 1 Supercup. Inför den sjunde deltävlingen i sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap, som körs på Circuit Zandvoort i Nederländerna, har teamet tillsammans med Porsche Sverige skapat förutsättningar för att bjuda in den fyrfaldige mästerskapsvinnaren Lukas Sundahl som tredje förare i teamet.

– Startfältet i Porsche Carrera Cup Scandinavia håller hög klass och jag har fått kämpa hårt för varje delseger och mästerskapsvinst, säger Lukas Sundahl. Men att tillsammans med Fragus Motorsport få chansen att mäta mig med världseliten på en bana som Zandvoort är ändå något jag ser fram mot lite extra.

Porsche Mobil 1 Supercup är sportbilstillverkarens internationella entypsmästerskap som körs på samma banor som Formel 1, de mest utmanande tävlingsarenorna i Europa, under åtta av årets Grand Prix-helger. Racingserien använder den senaste generationen av Porsche 911 GT3 Cup. Samma tävlingsbil som debuterade i Porsche Carrera Cup Scandinavia i år.

– Det är fantastiskt att ha en fyrfaldig mästerskapsvinnare som Lukas Sundahl med som en av de tävlande, säger Oliver Schwab, Project Manager för Porsche Mobil 1 Supercup hos Porsche Motorsport. Hans deltagande ligger helt i linje med vår strategi, att ge de bästa förarna i Porsches nationella entypsmästerskap chansen att ta nästa steg i sin karriär. Jag önskar Lukas all lycka till i hans inhopp i Supercup på Zandvoort.

Porsche Mobil 1 Supercup på Circuit Zandvoort går att se live på streamingplattformen Viaplay och på V Sport Motor. Sändningarna börjar söndag 4 september kl 12:00.

- Att få chansen att mäta mig med världseliten på en bana som Zandvoort är något jag ser fram mot lite extra, säger Lukas Sundahl.
Fragus Motorsport har under säsongen kört två deltävlingar av Porsche Mobil 1 Supercup. Här på Red Bull Ring i Spielberg, Österrike.
Pontus Fredricsson, Fragus Motorsport, Red Bull Ring 2022.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Terrängsportbil med vinnargener - nya Porsche 911 Dakar17.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche firar en extraordinär världspremiär på Los Angeles Auto Show: nya Porsche 911 Dakar är lika bekväm i terräng som på motorvägar. Den exklusiva modellen, med en begränsad upplaga på endast 2 500 exemplar, visar inte bara de närmast gränslösa möjligheterna med konceptet Porsche 911, utan påminner även om Porsches första totalseger i 1984 års Paris-Dakar Rally. Den historiska segern är också en milsten på grund av införandet av fyrhjulsdrift för första gången i Porsche 911. Det är också anledningen till att nya 911 Dakar erbjuds med tillvalet Rally Design Package, som en erinran om den ikoniska vinnarbilen

Nya Porsche 718 Style Edition2.11.2022 07:18:00 CET | Pressmeddelande

Fräscha färger och harmoniska kontraster kännetecknar nya Porsche 718 Boxster Style Edition och 718 Cayman Style Edition. De båda mittmotormodellerna har alltid stått för en perfekt kombination av körglädje och praktisk användarvänlighet. Med Style Edition presenterar Porsche nu en exklusiv variant för kunder som uppskattar spektakulär design. Det är särskilt tydligt i valet av färgen Ruby Star Neo, en modern tolkning av Ruby Star-lackeringen på den legendariska Porsche 911 Carrera RS av 964-generationen. Exklusiva detaljer särskiljer modellerna Även om Porsches kunder väljer en annan färg till sin Style Edition-modell än Ruby Star Neo, särskiljer sig de nya varianterna tydligt från övriga 718-modeller. Till exempel har de nya modellerna svarta högglanslackerade 20-tums 718 Spyder-fälgar och navkåpor med Porsche-vapnet i färg. Style Edition-modellerna känns också igen på avgassystemets svarta ändrör och på att namnet ”Porsche” är skrivet med silverfärgad text baktill. På Porsche 718 Bo