G-Star RAW

G-STAR TAR NÄSTA STEG I SITT HÅLLBARHETSARBETE – LANERAR DENIM SOM DESIGNATS FÖR ATT ÅTERVINNAS

G-Star RAW höjer ribban för hållbar denimdesign och släpper våren 2020 en rad plagg i stretchdenim - designade för att bli återvunna. Genom att skala upp det cirkulära erbjudandet och addera plagg som gifter stil, komfort och hållbarhet i ett låter denimmärket konsumenterna göra skillnad utan att behöva kompromissa.

De nysläppta plaggen är alla tillverkade av ekologisk bomull kombinerat med hållbar stretchfiber för ultimat komfort. Inga skadliga kemikalier används under någon del av produktionsprocessen. Detta inkluderar indigofärgning, tillverkning och tvätt av plaggen. Dessutom slösas inte en enda droppe vatten under tvättprocessen. Plaggen är också  100 procent återvinningsbara, vilket möjliggör oändlig återvinning och återanvändning av jeansen och resulterar i den högsta denimproduktcertifieringen, som utfärdats av Cradle to Cradle™ Product Innovation Institute - ett ledande institut för cirkulär design som tillämpar den världens mest rigorösa certifieringsprocess.

Genom hållbar innovation - och genom att tillgängliggöra innovationerna - vill G-Star bidra till en positiv förändring inom denimvärlden. Efter att ha lanserat flera kapselkollektioner som innehåller de flesta, men inte alla ovan nämnda innovationer, blir 2020 året då denimmärket kombinerar och skalar upp sitt hållbarhetsarbete ytterligare. Samtliga tekniker har nu tillämpats på varumärkets bästsäljande 3301 jeans och jacka, D-Staq, Janeh, Kate, Tedie-jeans och Scutar-jacka.

"Genom att kontinuerligt utöka det hållbara erbjudandet i våra kollektioner och ge mer ansvarsfulla valmöjligheter gör vi det enklare för våra kunder att vara med i förändringen", säger Sofie Schop, hållbarhetsdirektör på G-Star RAW.

Denimvarumärket inser vikten av samarbete, inte bara med de långvariga partner som var med och skapade plaggen - DyStar, Saitex och Artistic Milliners - utan också med sina kunder. G-Star bjuder in konsumenter att delta på hållbarhetsresan genom att skapa medvetenhet om hur alla kan göra en skillnad. Via hemsida, sociala mediekonton och produkter uppmuntrar G-Star kunderna att ta väl hand om sina plagg och att säga adjö till dem på ett ansvarsfullt sätt.

De hållbara plaggen från G-Star Spring '20-kollektionen finns tillgängliga i butik och online från och med februari 2020.

Cradle to Cradle Products Innovation Institute

Cradle to Cradle Products Innovation Institute är en ideell organisation vars uppgift är att göra produktionen av varor till en positiv kraft för människor, ekonomin och planeten. De administrerar Cradle to Cradle Certified Product Program, ett vägledningssystem för att utvärdera och ständigt förbättra produkter baserat på fem hållbarhetsegenskaper: materialhälsa, materialanvändning, förnybar energi, vattenvård och social rättvisa. Institutet har sitt huvudkontor i San Francisco med ett kontor i Amsterdam, NL. För mer information, besök C2CCertified.org eller följ @ C2Ccertified på Twitter och Instagram.

Artistic Milliners
Artistic Milliners är ett vertikalt företag för tillverkning av denim baserat i Pakistan. Med utgångspunkt i sina kärnvärden kvalitet, service, innovation och hållbarhet är de det föredragna valet av världens ledande denimmärken. Deras anläggningar inkluderar en garnspinnningsavdelning (est. 2002); denimfärgning, vävning och efterbehandling och  mycket avancerad plaggtillverkning. Deras roll som Pakistans första LEED-certifierade fabrik ger trovärdighet för deras engagemang för hållbarhet och företags ansvar. För kunder som vill utforska olika dimensioner för att optimera nästa generations denim har Artistic Milliners en helt ny modern anläggning i Dubai. Detta fullt utrustade plaggutvecklingscenter är designat för att möjliggöra omfattande tester och utmana kreativa gränser.

DyStar®
DyStar-gruppen är en ledande tillverkare och tjänst inom färgämnen och kemikalier och erbjuder kunder över hela världen en bred portfölj av färgämnen, specialkemikalier och tjänster. Med mer än ett sekels erfarenhet inom produktutveckling och innovation för textilindustrin vänder sig DyStar också till flera sektorer inklusive färger, beläggningar, papper och förpackningsindustrin. Utvidgningen till sektorerna livsmedel och drycker och personlig vård stärker företagets position som specialkemikalietillverkare. DyStars globala närvaro erbjuder kunder tillförlitlig tillgång till experter från kontor, kompetenscentra, byråer och produktionsanläggningar som sträcker sig över 50 länder. DyStars viktigaste serviceavdelningar hjälper märken och detaljhandlare och deras industripartners från sin första inspiration genom hela leveranskedjan för att säkerställa att de uppfyller stränga kvalitets- och ekologiska specifikationer, minskar kostnaderna och förkortar ledtiderna. Vi erbjuder avancerad färgkommunikation genom CSI; tester av textil och ekologi genom Texanlab; ekologi- och miljörådgivning, revision av leveranskedjan och rådgivning för RSL-kompatibla hållbara processer genom Sustainable Textile Solutions-gruppen.

Saitex
Saitex, som är en miljövänlig denimtillverkare, kommer att skapa positiv effekt. Räckvidden sträcker sig utöver organisationens gränser och integreras i samhällets och samhällets sociala strukturer. Miljömedvetna och ekonomiskt hållbara Saitex har nära 4000 ansvariga medarbetare som tillverkar 5 miljoner jeans per år genom sina fyra anläggningar i världsklass i Vietnam.

Sara Wikberg, presskontakt
sara@wikbergfrisk.se

G-Star RAW

Om G-Star RAW
G-Star RAW grundades 1989 och med deras oöverträffade passion för denim har gått varumärket att ta hantverket till nästa nivå. “Hardcore Denim” är filosofin som driver varumärket att uppfinna och utforska - till minsta detalj. Med detta engagemang för kvalitet och framsteg representerar varumärket den främsta delen av denimindustrin och producerar banbrytande mode och utmanande industristandarder. Innovation och hållbarhet är kärnan i G-Stars DNA och varumärket har åtagit sig att leda med exempel och utveckla hållbara lösningar för en modern framtid. Besök g-star.com eller ladda ner G-Star RAW-appen från App store eller Google Play.

Följ G-Star RAW