Gällivare Sportklubbs pressmeddelande – Jenny Fransson

Gällivare Sportklubb är chockade över det besked som nått oss att Jenny Fransson har lämnat ett positivt dopingprov.

Varje form av doping är oacceptabel – något vi tar avstånd ifrån. Vi i föreningen står för en ren idrott.

En process har nu startats på Dopingkommissionen - en utredning ska göras enligt fastställda rutiner. Det är viktigt att man får klarhet i det som hänt – viktigt med fakta.

Föreningen agerade omedelbart under måndagen efter beskedet med att samla alla tränare, ledare och styrelse i brottningssektionen för att utifrån vår föreningspolicy – där nyckelord är bl a öppenhet, ärlighet och förtroende - diskutera det som hänt.

Föreningen är mycket stolt över den bredd och topp vi har inom brottningen och de mycket stora framgångar vi haft under många år.

Vi har följt Jenny under hela hennes idrottskarriär. Vi har stöttat henne och hon har hela tiden varit en förebild för föreningen och våra barn och ungdomar med sitt sätt att vara.

Självfallet är våra tankar just nu hos Jenny som människa.

Staffan Bröske, Ordförande i huvudstyrelsen – Gällivare Sportklubb

Minette Zedig, Ordförande i brottningssektionen – Gällivare Sportklubb

VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan19.11.2019 14:26:54 CETNyheter

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.

Miljonstöd till nya rörelseprojekt29.10.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

Rapporter från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att två av tre barn inte når upp till rekommenderad fysisk aktivitet per dag. Svenska Spel och Riksidrottsförbundet inledde därför en gemensam satsning 2017 för att få fler personer i rörelse. Två år efter starten har över 100 000 personer deltagit. Tack vare det positiva resultatet satsas det nu ytterligare en miljon kronor på att få fler svenskar i rörelse.