Gamers och influencers tar gemensamma krafttag mot barncancer i årets Stream of Hope

För tredje året i rad samlas kända streamingprofiler och influencers i en livestream för att samla in pengar till Barncancerfonden. I årets Stream of Hope deltar flera stora namn såsom Swebliss, Tejbz, Cartmens och Kalasotto. Nytt för i år är att cancerdrabbade barn deltar i lag tillsammans med kända streamers som tävlar och utmanar varandra i olika aktiviteter under insamlingen.

Streamern Marcus “Tutsi” Toth tillsammans med förra årets programledare Jessica Lasses och Jannica Eriksson.

Med start klockan 12.00 lördagen den 5 mars och 13 timmar framåt blir det högklassig gaming när årets Stream of Hope drar i gång med några av Sveriges största streamers in action. Syftet med eventet är att samla in pengar till förmån för forskning och stöd kring barncancer. I år är målet att slå förra årets insamlingsrekord på 673 530 kronor, och alla kan bidra till insamlingen.

Årets sändning går att följa via Twitch-kanalen StreamofhopeTV och programleds för andra året i rad av Marcus “Tutsi” Toth, tillsammans med Fredrik "Jaegarn" Kempf och Kim ”DraySWE” Larsson som medverkar för första gången som programledare. Under sändningen kommer flera spännande folkkära gäster såsom Alexandra Nilsson, Antonija Mandir, Roy Nader och Viktor Klemming leda streamers och tittare genom olika utmaningar och tävlingar i studion.

– Jag tvekade inte en sekund när jag fick frågan om att programleda detta evenemang. Om jag med mina följare kan nå ut till de som annars inte nås av Barncancerfondens budskap och arbete är jag superglad. Jag vill uppmuntra fler till att bidra, säger Marcus “Tutsi” Toth som programleder eventet för andra gången.

För cancerdrabbade barn är spelvärlden ett sätt att umgås med vänner

I år kommer några streamers att tävla i lag tillsammans med cancerdrabbade barn. Lagen döps efter barnen som också får vara “lagkaptener”. För många barn med sjukdom eller komplikationer som förhindrar dem att delta i sociala sammanhang är onlinespel en kanal till vänner och gemenskap.

– Spelvärlden har en viktig funktion för många barn som genomgår en behandling mot cancer vilket i perioder kan betyda att man är socialt isolerad. Därför känns det självklart att använda detta forum som ett sätt att belysa frågan och samla in viktiga medel till forskningen mot barncancer. Mer pengar krävs för att fler barn ska överleva, säger Nathalie Hillerström, projektledare på Barncancerfonden.

– Jag vill vara med och stötta insamlingen för att hjälpa barn som är under behandling, så de även får en bra behandling i framtiden. Jag vill också att fler barn ska överleva, säger Isabelle, 9 år, som 2021 avslutade sin behandling för akut lymfatisk leukemi och som i år är en av lagkaptenerna under Stream of Hope.

Möjlighet till att donera pengar

Under de två dagarna går det att följa samtliga deltagande streamers i sina respektive kanaler på Twitch, och via dessa donera valfri summa direkt till Barncancerfonden. I förra årets upplaga deltog 80 gamers och cirka 673 530 kronor samlades in till det viktiga arbetet och forskningen för att bekämpa barncancer och dess konsekvenser för den som drabbas idag och i framtiden.

Stream of Hope livesänds via Twitch-kanalen StreamofhopeTV med start klockan 12.00, lördagen den 5 mars. Läs mer om programmet på Stream of Hopes hemsida.

Om barncancer

• Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
  • Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige.
  • Cirka 85 procent av barnen överlever, men det varierar mycket beroende på cancertyp.
  • 7 av 10 överlevare drabbas av sena komplikationer.
  • Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige.

Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. För att bekämpa barncancer och dess olika konsekvenser utgår Barncancerfondens verksamhet från tre ändamål – forskning och utbildning, råd och stöd samt information.

Sedan 1982 har överlevnaden ökat till cirka 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.

Ökat engagemang för Barncancerfonden under 202122.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

2021 var året då Barncancerfonden breddade sitt uppdrag och kraftsamlade inom flera områden för att nå fler barn och familjer som drabbats av barncancer. Bland annat uppnåddes ett insamlingsrekord på hela 505,5 miljoner kronor, en ny strategi för forskningsfinansiering etablerades och långsiktiga avtal med samtliga barncancercentra i Sverige undertecknades. Därtill har stödet för drabbade utökats genom exempelvis flera diagnosspecifika digitala samtalsgrupper.

Micael Mathsson tillförordnad generalsekreterare för Barncancerfonden17.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj månad tillträder Micael Mathsson som tillförordnad generalsekreterare för Barncancerfonden. Micael är sedan 2016 ledamot och vice ordförande i Barncancerfondens styrelse, ett uppdrag han nu lämnar. Därutöver har han lång erfarenhet av verksamhets- och organisationsutveckling som styrelseledamot i flera företag och organisationer samt som grundare till företaget GAIA Leadership.

Week of Hope är tillbaka – eventveckan med insamlingar arrangerade av privatpersoner och föreningar i hela Sverige13.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

23–29 maj är det dags för Week of Hope, eventveckan då eldsjälar ute i landet får möjlighet att arrangera ett eget insamlingsevent för att samla in pengar till arbetet mot barncancer. Under veckan anordnas olika aktiviteter av privatpersoner och föreningar i hela landet för att samla människor i en rolig aktivitet och möjligheten att bidra till Barncancerfondens viktiga arbete.

Sveriges första toppmöte om barncancer – för barncancerdrabbades rätt till ett fullvärdigt liv4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 11 maj anordnas Sveriges första toppmöte om barncancer. Där samlas ledande experter och politiker för att tillsammans med barncancerdrabbade barn och familjer diskutera långsiktiga lösningar för alla drabbade. Familjer som drabbas av barncancer påverkas livet ut. Av de som överlever barncancer drabbas 70 procent av komplikationer som kan bli märkbara först många år efter avslutad behandling och som ofta kräver omfattande och livslånga insatser.