Gamification ska göra e-handelstransporter mer hållbara

E-handeln fortsätter att öka efter rekordåret 2020. Bara under det första kvartalet 2021 växte den med 53 procent. En stor utmaning för branschen är att tillhandahålla hållbara och effektiva leveranser. It-konsultbolaget Consid och det Svenska teknikföretaget Budbee går nu samman i ett AI/ML-hackathon för att ta fram nya innovativa och hållbara lösningar för framtidens e-handel.

– Den ökande e-handeln är en av de stora digitala samhällsomvälvningarna som vi befinner oss mitt i. Det är otroligt spännande att årets AI/ML-hackathon, Considition, går ut på att hitta hållbara och innovativa lösningar för att effektivisera e-handelslogistiken. Den självklara partnern i det här är förstås Budbee. Målet är att skapa algoritmer för att effektivisera logistiken och att göra den mer hållbar. Precis som tidigare år kommer Considition att göra skillnad på riktigt, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

2020 blev året då den svenska e-handeln fick en extrem fartökning. Svenskarnas överflyttning av allt fler köp till nätet hade börjat redan tidigare - men coronapandemin accelererade den utvecklingen ytterligare. Under helåret 2020 ökade handeln med 40 procent och den sammanlagda försäljningen hamnade på 122 miljarder kronor, enligt E-barometerns årsrapport för 2020, sammanställd av Postnord i samarbete med Svensk Digitalhandel och HUI Research.

En stor utmaning för alla e-handelsföretag är logistiken. Kunderna kräver snabba leveranser, gratis returhantering och flexibla leveransavtal. Det ska vara billigt, kundcentrerat och miljövänligt.

– De tävlande i årets upplaga av Considition ska optimera leveransflöden, underlätta budbilschaufförers beslutsfattande i realtid och öka den miljömässiga hållbarheten genom att skapa innovativa självlärande algoritmer. Gamification-delen av utmaningen kan liknas vid en väldigt avancerad version av det klassiska spelet Tetris. Jag hoppas och tror att initiativet resulterar i lösningar som direkt, eller indirekt, kan bidra till att e-handelslogistik blir ännu mer hållbar, säger Axel Möller, CTO på Budbee.

Consid har tidigare anordnat hackathonet tillsammans med bland andra Riksbyggen, IRONMAN och Globhe Drones. I år är det alltså Budbee som varit med och format den hållbarhetsnära utmaningen som ska lösas med hjälp av de tävlandes algoritmer.

Den 30 september drar en två veckor lång träningsperiod i gång för de tävlande. Själva hackathonet går av stapeln den 14 oktober när Consid och Budbee öppnar sina kontor för att välkomna tävlande, som såklart även kan tävla på distans. Tävlingen livesänds även från en studio där alla är välkomna att vara med och följa resultatet.

Vinnarna av kodtävlingen får åka på en weekend till Baltimore, Maryland, USA i juli 2022 för att besöka International Conference on Machine Learning (ICML).

Läs mer på www.considition.com.

Axel Möller, CTO Budbee
Peter Hellgren, vd Consid.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Budbee grundades 2015 och är ett svensbaserat teknikföretag som har som mål att skapa den bästa e-handelsupplevelsen från utcheckning till leverans. Budbee använder sig av självlärningssystem och en skräddarsydd algoritm och når mer än 30 miljoner människor i Sverige, Finland, Danmark, Belgien och Nederländerna - genom ett omfattande nätverk av paketskåp eller genom hemleveranser. Hittills har Budbee tjänat mer än 3 miljoner unika kunder med leveranser samma dag eller nästa dag med cyklar, elektriska fordon och biobränslen. Budbees tjänster används av hundratals stora e-handelsföretag, inklusive ASOS, Zalando, Inditex och H&M. Med stöd av bland andra Kinnevik, Stena Sessan och AMF är Budbee på väg att bli den ledande europeiska shoppingplattformen. Alltid med kunden i fokus.