Gasellfinal 2020 här är alla vinnare

På tisdagseftermiddagen, den 8 december, utsågs årets Supergasell, Gasellvinnarna i Stockholms och Uppsala län samt hederspristagarna av årets Kvinnliga Gasell, årets Impactgasell och årets Framtidsgasell vid en digital prisceremoni. Affärstidningen Dagens industris Gasellundersökning, Sveriges största tävling i tillväxt, genomförs i år för tjugoförsta året i rad.

Supergasell:
BMJ Betonghåltagning & Entreprenad

Bygg- och entreprenadföretaget BMJ Betonghåltagning & Entreprenad i Edsvalla, Värmlands läns Gasellvinnare, är årets Supergasell – Sveriges snabbast växande företag enligt Dagens industris Gasellkriterier. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 2 471 procent till 63,9 miljoner kronor, och har 39 anställda.
Efter att ha varit kolleger på ett annat företag valde Patrik “Biffen” Arn Svensson, Magnus Nyman och Jesper Johansson, trion bakom bolaget som också står för BMJ i företagsnamnet, att starta eget 2015. Ett tvåårigt uppdrag på pappersbruket BillerudKorsnäs på värmländska Gruvön, där världens modernaste kartongmaskin – KM7 – byggdes mellan 2017-2019, har bidragit till bolagets snabba tillväxt.
“Tack vare det jobbet kunde vi bygga upp företaget ordentligt under tiden”, säger Patrik ”Biffen” Arn Svensson.

Årets Kvinnliga Gasell: Steamery

Klädvårdsföretaget Steamery i Stockholm har utsetts till årets Kvinnliga Gasell. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 1 254 procent till 70,3 miljoner kronor, och har 15 anställda.
Bolaget startades 2014 av vd:n Petra Ringström och medgrundarna Frej Lewenhaupt och Martin Lingner. Med sina portabla steamers och avnoppare bidrar bolaget till att bryta slit- och slängmentalitet och göra modeindustrin mer hållbar, samtidigt som man uppvisar stark tillväxt.
“Det är fantastiskt kul att vi som bolag och jag får det erkännandet. Det är ett kvitto på att det jag gör nu och det jag har gjort i min karriär har varit rätt”, säger Petra Ringström om hedersutmärkelsen årets Kvinnliga Gasell 2020.

Årets Framtids- och Impactgasell: Ozonetch

Miljöteknikföretag Ozone Tech Systems OTS i Hägersten har utsetts till både årets Framtidsgasell och årets Impactgasell. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 158 procent till 60,1 miljoner kronor, och har 27 anställda.

Med sin smarta teknologi för att rena luft och vatten kombinerar det femfaldiga Gasellföretaget Ozonetech en hög ambition om att lösa viktiga samhällsproblem med en stark tillväxt. Bolaget drivs av de två Iran-födda bröderna Behrooz och Behrang Gilanpour som klev in som ägare 2008 och därmed satte igång företagets tillväxtresa.
“Vi löser problem som många i världen inte har lyckats med”, säger Behrang Gilanpour om att bolaget tar hem båda hederspriserna Årets Framtidsgasell och Årets Impactgasell 2020.

Stockholm: Equestrian Stockholm

Ridklädesföretaget Equestrian Stockholm i Stockholm är Stockholms läns Gasellvinnare – länets snabbast växande företag enligt Dagens industris Gasellkriterier. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 1 283 procent till 26,3 miljoner kronor, och har 13 anställda.
Bolaget startades av vd:n Johanna Ingelsson, som själv har en bakgrund som tävlingsryttare, men saknade snygga och hållbara ridkläder för såväl ryttare som häst. Med stark närvaro i sociala medier har företaget byggt upp en trogen kundgrupp som också får vara med och påverka bolagets produktval. Men det är lika mycket en stark organisation som ligger bakom framgångarna, framhåller vd:n.
“Utan ett bra team har man inget företag. Det här är ingen one man show”, säger Johanna Ingelsson.

Uppsala: NUMT Consulting and Sales

Reklam- och marknadsbyrån Qase som drivs i bolaget NUMT Consulting and Sales i Uppsala är Uppsala läns Gasellvinnare – länets snabbast växande företag enligt Dagens industris Gasellkriterier. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 383 procent till 21,6 miljoner kronor, och har 11 anställda.
Bolaget drivs av de två delägarna Mikael Tapper och Niklas Ulander och Qase gör det mesta inom marknadsföring, från reklamförsäljning till riktade insatser för att öka företagens närvaro och exponering mot kunder i sociala medier och i stora sökmotorer som Google. Byrån har även en egen studio för att producera bild- och filmmaterial.

Årets Gasellundersökning i Sverige

Sammanlagt 847 svenska företag klarar i år kraven för att utses till Gaseller. Det är en minskning jämfört med i fjol, då 1 250 företag klarade Gasellkriterierna.
Antalet Gaseller län för län 2020 (antalet 2019 inom parentes)
Stockholms län: 277 (423)
Uppsala län: 25 (30)

Gasellföretagen skapar mängder av nya jobb där de är verksamma.
I Sverige har årets 847 Gasellföretag skapat 13 750 jobb de senaste tre åren.
I Stockholms län har årets 145 Gasellföretag anställt 4 247 personer de senaste tre åren.
I Uppsala län har årets 25 Gasellföretag anställt 292 personer de senaste tre åren.

Vad är en Gasell och vem vinner?

Gasellföretagen lever upp till följande hårda kriterier.
Ett Gasellföretag:
omsätter minst 10 miljoner kronor och har minst 10 anställda.
har mellan 2016 och 2019 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år.
har under samma period också varit lönsamt.
har i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
har sunda finanser.

Det är alltid företagets fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellundersökningen. Det företag som har vuxit snabbast i ett län vinner Gaselltävlingen i det länet. Tillväxten mäts som ökning av omsättningen. Årets Supergasell, Sveriges snabbast växande företag, utses på Dagens industris digitala Gasellgala den 8 december. Då kommer även de nya hederspriserna Årets Impactgasell, Årets Kvinnliga Gasell och Årets Framtidsgasell att delas ut.

Vill du veta mer?

Kontaktpersoner på Dagens industri, om du har frågor om evenemanget respektive undersökningen:
Thomas Danielsson, Konceptchef, 072 550 2402, thomas.danielsson@di.se
Caroline Åkerlund, Gasellredaktör, 08-573 650 00, caroline.akerlund@di.se