Gasellvinnare i Stockholm och Uppsala

På onsdagskvällen, den 27 oktober, utsågs Gasellvinnarna i Stockholm och Uppsala på en gala i Stockholm som hölls på Grand Hôtel. Affärstidningen Dagens industris Gasellundersökning, Sveriges största tävling i tillväxt, genomförs i år för 22:a året i rad.

Stockholm

Tolkningsföretaget Digital Interpretations Scandinavia, Digitaltolk, i Stockholm är Stockholm vinnare - länets snabbast växande företag enligt Dagens industris Gasellkriterier. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 2845 procent till 161,7 miljoner kronor, och har 22 anställda. Bolaget drivs av ägarna och grundarna Virpal Singh och Leyla Sarac. Under flyktingkrisen 2015 såg Virpal Singh, med en bakgrund inom IT-branschen, ett stort behov av att få tag i tolkar snabbt. När plattformen stod redo och de första tolkarna och kunderna hade knutits till systemet kom Leyla Sarac in bolaget. Virpal Singh hade letat efter en andra delägare och i Leyla hittade han ”världens bästa säljare”, som han själv beskriver sin kollega. ”Han ringde mig på min 50-årsdag och presenterade sin affärsidé, så jag brukar säga att jag fick Virpal i födelsedagspresent”, säger Leyla Sarac.

Uppsala

IT- och säkerhetsbolaget Rödsvart i Enköping är Uppsalas vinnare – länets snabbast växande företag enligt Dagens industris Gasellkriterier. Bolaget har de senaste tre åren ökat omsättningen med 458 procent till 42,1 miljoner kronor, och har 12 anställda. Bolaget bildades 2016 av Mathias Eriksson och Nina Rothman som kände att de inte fick tillräckligt utrymme för sin spetskompetens, signalskydd, på sin tidigare arbetsplats. Det ökade behovet av att skydda känslig information har gynnat Rödsvart rejält - där Mathias och Nina jobbar som säkerhetskonsulter vars verksamhet ofta är omgärdat av sekretess. Omsättningsökningen är delvis en konsekvens av att en rad myndigheter ertappats med bristande säkerhetsrutiner de senaste åren, menar Nina Rothman: ”Det finns myndigheter som inte riktigt har skött sig som man borde. Men nu har fler fått upp ögonen och insett att det här är viktigt. I dag är man också mer benägen att lägga pengar på detta”, säger hon.

Årets Gasellundersökning i Sverige

Sammanlagt 657 svenska företag klarar i år kraven för att utses till Gaseller. Det är en rejäl minskning jämfört med i fjol, då 879 företag klarade Gasellkriterierna (efter revidering).
Antalet Gaseller län för län 2021 (antalet 2020 inom parentes)
Stockholm: 233 (292)
Uppsala: 13 (26)

Gasellföretagen skapar mängder av nya jobb där de är verksamma.
I Stockholms län har årets 233 Gasellföretag anställt 3816 personer de senaste tre åren.
I Uppsala län har årets 13 Gasellföretag anställt 111 personer de senaste tre åren.

Vad är en Gasell och vem vinner?

Gasellföretagen lever upp till följande hårda kriterier.
Ett Gasellföretag:
omsätter minst 10 miljoner kronor och har minst 10 anställda.
har mellan 2017 och 2020 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år.
har under samma period också varit lönsamt.
har i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
har sunda finanser.

Det är alltid företagets fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellundersökningen. Det företag som har vuxit snabbast i ett län vinner Gaselltävlingen i det länet. Tillväxten mäts som ökning av omsättningen. Årets Supergasell, Sveriges snabbast växande företag, utses på Dagens industris digitala Gasellgala den 1 december. Då kommer även hederspriserna Årets Impactgasell, Årets Kvinnliga Gasell och Årets Framtidsgasell att delas ut.

Vill du veta mer?

Kontaktpersoner på Dagens industri, om du har frågor om evenemanget respektive undersökningen:
Rebecka Forsman Fresk, projektledare Di Gasell, 0735-58 49 98, rebecka.forsman@di.se
Alexandra Ramnewall, Gasellredaktör, 08-573 650 00, alexandra.ramnewall@di.se