Gasläckage i Västra hamnen

Ett läckage av köldmediet R134a har konstaterats vid E.ONs fjärrkylanläggning i Västra hamnen i Malmö.

– Vi misstänker att omkring 640 kilo av köldmediet R134a, som är en klimatpåverkande gas, har läckt ut i havet, men orsaken till läckaget är ännu inte känd. Vi läcksöker våra kylmaskiner regelbundet, men trots detta har något gått fel. Vad och varför undersöks just nu, säger Jonas Andréen, tf produktionschef på E.ON i Malmö.

R134a orsakar inga föroreningar eller skador på miljö och ozonlager, men bidrar till växthuseffekten.

– Tills orsaken till läckan är känd och åtgärdad står den aktuella kylmaskinen still. Eftersom vi har fler kylmaskiner i området kommer inte fjärrkylaleveranserna till våra kunder att påverkas, säger Jonas Andréen.

Händelsen är anmäld till tillsynsmyndigheten Miljöförvaltningen i Malmö stad och en intern utredning av händelsen pågår inom E.ON.

E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp invigd29.10.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Arbetet med ombyggnationen och moderniseringen av elnätsstationen i Mörarp är en investering om ca 120 miljoner kronor. Det har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden och nu är projektet i hamn. Detta uppmärksammades med en invigning där representanter från bland annat E.ON och från ElTel, som utfört arbetet utan avbrott för kunderna, fanns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

Nu invigs E.ONs moderna elnätsstation i Mörarp28.10.2019 10:10:39 CETPressinbjudan

Investeringen om ca 120 miljoner kronor har bidragit till ca 13 årsarbeten under projekttiden. Arbetet med moderniseringen av stationen och elnätet har pågått sedan 2017 och nu är arbetet klart. Detta uppmärksammas med en invigning där representanter från E.ON och från ElTel, som utfört arbetet, finns på plats. Uppgraderingen som gjorts i stationen innebär att leveransen av el till 8 kommuner med tillsammans över 350 000 invånare blir modernare och säkrare, för både kunder och medarbetare.

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen25.10.2019 14:23:02 CESTPressmeddelande

E.ON välkomnar lösningen med regeringen för att lösa kapacitetsbristen. Den är ett viktigt steg som möjliggör klimatomställning, men det behövs fler åtgärder. Lösningen förbättrar investeringsvillkoren i elnäten och ger E.ON möjlighet att använda Heleneholmsverket som kapacitetsreserv med förnybar svensk biogas. I samtalen har regeringen visat ett stort intresse för E.ONs innovativa handelsplats för effekt, säger Johan Mörnstam, vd för E.ON Energidistribution.