Gasol- en ren och effektiv energikälla

Gasol är något de allra flesta förknippar med utegrillar, spisar och camping men den dominerande användningen sker inom industrin där gasolen är uppskattad för sin effektivitet och renhet.

En gasolflaska är en flaska som innehåller gasol eller propan. Gasolen används ofta för att driva fordon, och propan används ofta för att driva gasolgrillar. Gasolflaskor är ofta mycket farliga, eftersom gasol och propan är mycket explosiva. De flesta gasolflaskor är utrustade med en tryckavlastare som reglerar gastrycket i flaskan. Det finns också en regulator som reglerar gastrycket i fordonet eller grillen.

Gasol och propan måste vara mycket kall för att inte explodera, detta innebär att gasolflaskor alltid måste förvaras på en kall, torr plats. Om du har en gasolflaska som inte används, måste du tömma den och lämna den till leverantören. Du får aldrig förvara en gasolflaska i en varm bil eller i närheten av en värmekälla.

Primagaz.se hittar du ett miljövänligt alternativ i form av Biogasol. Biogasol har samma kemiska sammansättning som konventionell gasol, men är tillverkad av 100% hållbar biomassa. Biomassan som används kommer från avfall från livsmedelsindustrin samt hållbara vegetabiliska oljor. Primagaz levererar gas till privata och kommersiella företag i hela Sverige.

Gasol är miljövänlig, gift- och luktfri vid utvinningen, därför har ett luktämne tillsats (etylmerkaptan) som indikerar läckage vid mycket låga koncentrationer. Gasol är en gas men vid komprimering övergår den till vätska. Det är av den anledningen en gasolflaska alltid skall stå upprätt vid transport, förvaring och användning. Skulle gasolvätska läcka ut i slangar eller rörsystem så expanderar vätskan 250 gånger i volym med en tryckhöjning som följd. Resultatet av detta blir bristningar och eventuellt brand.

Vad kan du använda gasol till som privatperson?

• För att värma stugan, verkstaden och festtältet i trädgården.
  • Till terassvärmaren och förläng sommarsäsongens uteliv.
  • När du grillar och när du åker på resa med husvagnen.
  • Till ogräsbekämpning och få på köpet en giftfri trädgård.

Visste du att…

En gasolflaska kan leverera en viss mängd gasol under en viss tid, tumregeln är 1 kg per timme. Exempelvis om en spis förbrukar 2,5 kg gasol per timme, behöver du parallellkoppla 3 gasolflaskor. Tar man ut för mycket gasol så hinner inte gasolvätskan koka av den nya gasen utan den kyls ner och trycket sjunker. Tillslut blir flaskan trycklös trots att det finns vätska kvar. Du tror då förmodligen att flaskan är tom och kanske byter ut den mot en ny. Då blir det väldigt dyrt att använda gasol. Om du tycker dina gasolflaskor tar slut väldigt fort kan detta vara orsaken. Om du är osäker på hur du använder gasol kan du alltid prata med återförsäljaren.

Ny jämförelsesajt om hemförsäkringar lanseras18.5.2022 09:46:21 CEST | Pressmeddelande

Sponsored Försäkrahem.se är en ny enkel jämförelsesajt om hemförsäkringar. Målet med sajten är att underlätta för dig som vill teckna en hemförsäkring och som vill jämföra flera alternativ på den svenska marknaden innan du gör ditt val. Sajten gör flera omfattande jämförelser och sammanfattningar av försäkringar för olika typer av hushåll. På sajten kan du jämföra flera populära försäkringsbolag och försäkringarnas innehåll. Det finns även specifika jämförelser beroende på vilket typ av hushåll som du vill försäkra. Du hittar bland annat jämförelser av hemförsäkringar för bostadsrätter, hyresrätter, villor och fritidshus. Eftersom innehållet skiljer sig åt beroende på vilket typ av hushåll som ska försäkras har sajten gjort en enkel uppdelning för att du ska kunna navigera dig till den information som är relevant för dig. Sajten riktar sig till dig som precis flyttat hemifrån och ska försäkra ditt första hem. Den riktar sig också till dig som precis flyttat till ett nytt boende eller n