Gästernas tio favorithotell på Vings citydestinationer

Nedan har vi listat de cityhotell som fick högst betyg av våra gäster som reste med Ving till en storstad under sommarsäsongen 2017. Vårt allra mest omtyckta hotell, Radisson Blu Hotel i Krakow, fick betyget 4,90 på den femgradiga skalan. Ytterligare tre Krakow-hotell har tagit sig in på topplistan.

Foto: Rynek Starego Miasta Krakow, Polska statens turistbyrå

– För storstadsresenärer är läget viktigt för närheten till restauranger, shopping och sevärdheter. Men även hög standard är något som många prioriterar när de bokar semestern. Hotellen som tagit sig in på topp 10-listan är alla högklassiga med klassificeringen 4 eller högre. Fyra av dem hittar man dessutom i Krakow som lockar med låg prisnivå och intressant kultur, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Kunder som varit ute och rest med Ving får efter hemkomst en webbenkät att fylla i där man betygsätter boendet och resan som helhet.Den som är i färd med att boka en weekendresa kan ta en extra titt på de här tio hotellen som Vings gäster gav högst betyg förra sommaren och där fler än 25 gäster svarat.

Topplista Vings cityhotell:

1. Radisson Blu Hotel (VVVVV), Krakow – Betyg 4,90 Välkänt hotell i centrala Krakow beläget i närheten av Gamla stan och mitt emot Krakows största parkområde, Plantyparken, samt med kort promenad till Stortorget.

2. Andel’s Hotel (VVVV+), Berlin – Betyg 4,89 Andel´s Hotel är ett snyggt och modernt inrett hotell i stadsdelen Friedrichshain, i det tidigare Östberlin. Här är allt genomtänkt i minsta detalj, från receptionen med den futuristiska känslan till sky bar högst upp i byggnaden där man lutar sig tillbaka i sköna fåtöljer och njuter av den magnifika utsikten över Berlin. Strax utanför hotellet finns en spårvagn, Landsberger Allee, som tar dig in till de centrala delarna av staden och stadsdelen Mitte.

3. H10 Urquinaona Plaza (VVVV), Barcelona – Betyg 4,85 Fräscht hotell vid Plaza Urquinaona, i hjärtat av Barcelona. H10 Urquinaona Plaza ligger intill Plaza Cataluña, helt nära La Rambla och med promenadavstånd till många sevärdheter. Hotellet är inrymt i en 1800-talsbyggnad och blev ombyggt till hotell 2013. Delar av originalstrukturen med vackra trätak har bevarats och kombineras med en stram modern design med enkla linjer och behaglig färgskala. På taket finns en terrass med liten pool och mäktig utsikt över stan.

4. Kossak Hotel (VVVV), Krakow – Betyg 4,82 Centralt beläget designhotell cirka 900 meter från Sukiennice (Tyghallen), en gammal marknadsplats för tyger och andra varor, idag kan man köpa hantverk och souvenirer. Krakow har en fin medeltida kärna, kullesterstensgator och är rik på kultur, men här växer också upp nyare områden med kaféer, barer och mikrobryggerier. Kossak Hotel ligger vid floden Vistula på gångavstånd till de mest centrala delarna av Krakow.

5. Atlantis The Palm (VVVVV), Dubai – Betyg 4,75

Fantastiskt lyxigt hotell med det lilla extra, på den konstgjorda ön Palm Jumeirah.Atlantis The Palm passar den som vill njuta, koppla av och vara med om små äventyr. Hotellet ligger direkt på stranden och har många faciliteter som akvarium, spaanläggning, gym, vattensporter och Atlantis Kids Club för de små. Här finns flera restauranger och barer av högsta klass. Här ska du bo om du önskar en oförglömlig vistelse, samt ett boende utöver det vanliga.

6. Melia Palas Athena (VVVV+), Mallorca– Betyg 4,71

Meliá Palas Atenea har perfekt läge i El Terreno-området, precis intill strandpromenaden Paseo Maritimo. Från hotellet har man fin utsikt över småbåtshamnen, och det är heller inte långt in till Palma stad. Här kan man prova på spanska specialiteter i tapas-restaurangen, koppla av vid poolen eller unna sig en skön behandling i hotellets spa.

7. Galaxy Hotel  (VVVV), Krakow – Betyg 4,70

Hotellet är beläget vid floden Vistula, 2 km från centrum i Krakow, 2,5 km från kungliga slottet Wawel, 3,5 km från järnvägsstationen i Krakow.

8. Stary (VVVVV), Krakow – Betyg 4,69

Stary är ett stilfullt hotell med bra läge i centrala Krakow. I hotellets fina spa kan man koppla av i någon av poolerna, i bastun eller med en skön behandling. Stary har även en restaurang och en bar, och på sommaren kan man även ta något att dricka på hotellets takterrass. Från Stary är det nära till stadens utbud av nöjen och sevärdheter. Bara några steg bort finner man St.Mary-katedralen vid stora torget.

9. Sofitel Dubai The Palm (VVVVV), Dubai – Betyg 4,67

Sofitel The Palm Dubai Resort & Spa är ett elegant och lyxigt hotell på Palm Jumeirah. Hotellet är byggt i polynesisk stil och ligger som i en oas av lummig grönska. Här finns allt man behöver för en skön och avkopplande semester; bekväma rum, ett stort inbjudande poolområde, restauranger och barer med smaker från världens alla hörn på menyn, ett läckert spa och ett gym med havsutsikt.

10. Grand Hotel Riviera (VVVV+), Sorrento – Betyg 4,64 Populärt hotell som får ett högt betyg av våra gäster. Grand Hotel Riviera ligger i lugna omgivningar, på en klippa ovanför havet. Är man ute efter en avkopplande semester med hög komfort och god servicenivå har man kommit rätt. Från hotellets uteservering har är det en spektakulär utsikt över havet. Grand Hotel Riviera har också ett trevligt poolområde och en egen badterrass med bar och solstolar.

Prisexempel:
Avresa 3 april, 2018 från Stockholm Arlanda med boende två nätter på Radisson Blu Hotel (VVVVV) med del i dubbelrum. Från 2 194 kr per person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta:
Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 0709-513202, charlotte.hallencreutz@ving.se

Premiär för Vings nya Sunprime Pearl Beach på Kos2.8.2018 08:29Pressmeddelande

I dagarna var det premiär för Vings nya hotell Sunprime Pearl Beach i Marmari på Kos. Sunprime är vuxenkonceptet med snygg skandinavisk design som blivit en stor succé och som växer med nya hotell och destinationer för varje år. Tillsammans med bohemchica Casa Cook Kos har Ving nu två egna designhotell på Kos med några minuters promenad från varandra, detta vid en av öns vackraste stränder i Marmari.

Ving genomför ännu en månad till förmån för Min Stora Dag1.8.2018 08:23Pressmeddelande

Under augusti gör Ving en kraftsamling till förmån för stiftelsen Min Stora Dag. Många barn och unga i Sverige lever med allvarliga sjukdomar och/eller diagnoser. Min Stora Dag vill ge dessa barn någonting utöver det vanliga att hämta kraft ifrån när vardagen känns tuff. Syftet med månaden är att berätta om samarbetet, bidra med gåvor och uppmana omvärlden att också stötta Min Stora Dag.