Gästspel med stormigt konstkollektiv från Göteborg

Konstkollektivet KonstAB har väckt uppmärksamhet i hemstaden Göteborg med sina spektakulära teaterproduktioner. Nu gästspelar de med en originell uppsättning av Shakespeares Stormen på Lilla scenen den 5-9 april. Biljetterna släpps idag klockan 13.00.

Hilda Krepper, Adam Axelsson, Anton Hellström, Victoria Dyrstad och Filip Aladdin. Foto: Ola Kjelbye.

–Ett av KonstABs mål är att tillhandahålla kund med progressiv konst. Stormen är en föreställning där vi lyckats implementera de riktlinjer gällande arbetsmiljö och säkerhet som gäller för institutionsteatrar, både av mässingshylsor/hyllsystem och vid max påflöde av till-luft, säger regissör Ossian Melin om att gästspela i Stockholm.

KonstAB vänder ut och in på det klassiska sagospelet när de gör Shakespeares Stormen till sitt eget universum. Det är en maximalistisk helhetsupplevelse som vill manipulera och engagera.

Sagt i pressen om uppsättningen:
”Galen och kul hybrid häcklar även kulturen” SvD
”applåder över en nytänkande scenkonst” DN
”De blodiga slutscenerna för tankarna till de mest intensiva uppsättningarna på Teater Galeasen för tusen år sedan. ” Aftonbladet.
”…brutalt överraskande.” GP
”Det här är verkligen roligt, och originellt. Det är dessutom roligt i princip hela den runt två timmar långa speltiden.” Expressen

KonstAB är ett Göteborgsbaserat produktionsbolag som skärskådar samtiden och som ofta blandar videokonst, ljudverk och dramatik. De har tidigare gästat Göteborgs Stadsteater med sin trilogi Total trilogi bestående av Total trygghet, Total fräschhet och Total strukturalitet, som även spelades på Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm, 2019. KonstAB är nu aktuella med långfilmen, Vernissage hos Gud, en surrealistisk komedi om Gud och dadaism, som får premiär 2023.

Av: William Shakespeare. Bearbetning och regi: Ossian Melin. Scenografi och kostymdesign: KonstAB. Ljusdesign: Filip Aladdin. Ljuddesign och videodesign: KonstAB
. Dramaturg: Sisela Lindblom. Medverkande: Filip Aladdin, Adam Axelsson, Victoria Dyrstad, Anton Hellström, Hilda Krepper.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.