Gatans Lag gör skillnad tack vare Idrottsgalans insamling

Gatans Lag vänder sig till personer som lever eller har levt i hemlöshet, missbruk, kriminalitet eller annat socialt utanförskap. Foto: Radiohjälpen/ Anne Suni

Den kortfilm som skildrar verksamheten inom föreningen Gatans Lag sänds under veckan i SVT och i SVT Play, och är producerad av Leroy Media. Första  sändningen är kl 19:25 i SVT2 och den kommer sändas upprepade gånger under veckan. Den finns även att se på länken: Gatans Lag får stöd av Radiohjälpen

Gatans Lag FF är en förening som vänder sig till människor som lever eller har levt i hemlöshet, missbruk, kriminalitet och psykisk ohälsa. Visionen är att genom träning och gemenskap skapa motivation och kraft hos deltagarna att själva förändra sin livssituation.

- Genom Idrottsgalans och Radiohjälpens stöd till Gatans lags damlag möjliggörs föreningsliv med träning och ett socialt sammanhang för utsatta kvinnor och ickebinära som annars tenderar att stängas ute från samhället, säger Viveka Holmberg, verksamhetsansvarig Stockholm, Gatans Lag FF.

- Vi är otroligt tacksamma och glada att kunna göra skillnad för kvinnor och även till viss del deras barn genom idrott och gemenskap.

I år kommer insamlingen tillbaka i ett fortsatt samarbete mellan Idrottsgalan och Radiohjälpen och aktiveras när omröstningen för Radiosportens Jerringpris öppnar.

Psykisk ohälsa haft en alltmer framträdande roll i debatten det senaste året och även om idrott och rörelse anses ha en positiv effekt på den psykiska hälsan så har även problem inom framförallt elitidrotten rönt stor uppmärksamhet det gångna året.

Idrott och rörelse har stor potential att bidra ytterligare till det allmänna välbefinnandet samtidigt som aktiva och tränare behöver ökad kunskap om psykisk ohälsa.

-Förra årets insamling blev en viktig möjlighet för att fånga upp det stora engagemanget och genom idrotten göra skillnad för den psykiska hälsan, säger Kristina Henschen, generalsekreterare för Radiohjälpen.

-Idrott är mer än bara idrott – det ser vi varje dag i vårt arbete med Idrottsgalan. Med insamlingen vill vi vara med och bidra till att idrottens positiva kraft används till att påverka vår hälsa positivt och motverka psykisk ohälsa säger Stephan Rimér, Idrottsgalan

Pengar som skänks till årets insamling kommer att gå till projekt i Sverige som ger människor tillgång till idrott och fysisk aktivitet anpassat för att motverka, förebygga och påskynda rehabilitering av psykisk ohälsa. Det kommer även vara möjligt att söka stöd till projekt som kan hjälpa idrottare, tränare och ledare med att motverka psykisk ohälsa. Ansökan sker via Radiohjälpens webbplats och har deadline den 1 mars 2022.

Om Idrott är mer än bara idrott
insamlingen ”Idrott är mer än bara idrott” är ett samlingsbegrepp och ett insamlingsevent som ger möjligheter att utveckla idrottens positiva inverkan på samhället och individen. Insamlingen pågår fram till Idrottsgalan den 17:e januari 2022, kl 20.

Idrott är mer än bara idrott är ett samarbete mellan Idrottsgalan och Radiohjälpen.

Så bidrar du till Idrott är mer än bara idrott 2022
Stöd vår digitala insamlingsbössa.
Starta en egen digital insamling.
Det går också att swisha valfritt belopp till 9019506, märk din gåva ”idrott”.
Du bidrar också till insamlingen genom att telefonrösta på Radiosportens Jerringpris. Samtalet kostar 9,90 kr.

Så fördelades stödet 2021
Radiohjälpens insamlingen  Idrottsgalan 2021 gav goda resultat. Radiohjälpens styrelse beslutade att bevilja stöd från insamlingen Idrott är mer än bara idrott till tre organisationers arbete i Sverige:

• LOCKER ROOM TALK, ca 500 000 kronor Förebyggandet av traditionella maskulinitetsnormer förbättrar den psykiska hälsan bland unga män, ger en trygg miljö, ökad acceptans och motverkar en förvrängd kvinnosyn. Arbetet sker på fotbollsklubbar i killarnas omklädningsrum och för tränare.

• GATANS LAG FF, ca 1,3 miljoner Erbjuder en livsstilsförändring genom fotboll för socialt utsatta kvinnor som lever i hemlöshet, missbruk eller kriminalitet i Stockholm och Göteborg.

• FUTEBOL DÁ FORÇA SVERIGE, ca 600 000 kronor Stärker tjejer i hela landet genom fotbollsträning och stödsamtal

Psykisk ohälsa
Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige och är en omfattande utmaning i dagens samhälle. Många faktorer har betydelse för hälsan och arbetsförmågan. På individnivå visar forskning att en hälsosam livsstil ökar möjligheten att klara psykiska påfrestningar. 2 Idrottande och fysisk aktivitet har bevisad positiv effekt på människors mentala hälsa och forskning visar till och med att fysisk aktivitet kan vara lika effektiv mot depression som läkemedel och terapi1
Samtidigt har välkända idrottare öppnat upp och berättat om de problem med psykisk ohälsa som finns inom idrotten och studier visa att 30 % svenska elitidrottare har upplevt psykisk ohälsa under karriären3.

Radiohjälpen är public service insamlingsorganisation. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning.

Idrottsgalan
Idrottsgalan hyllar våra idrottshjältar och svensk idrotts framgångar. Galan direktsänds 17 januari 2022 kl 20.00 i SVT1, SVT Play och Sveriges Radio. Idrottsgalan produceras av Leroy Media.

Källor:

1 Faskunger och Sjöblom, FoU-rapport 2017-1, Idrottens samhällsnytta
2 Socialförsäkringsrapport 2020:8
3 Elitens osynliga ohälsa 2016, Idrottsforskning.se

Drottningens födelsedagsinsamling för Ukraina - 5,3 miljoner kronor17.1.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

H.M. Drottning Silvias insamling för barn i Ukraina är genomförd. Summan blev 5 356 700 kr. Gåvorna fördelas till barnprojekt i Ukraina via Radiohjälpen. ”För mig känns det fint att kunna hjälpa ukrainska barn som lever under så svåra omständigheter. Jag vill tacka Radiohjälpen, Världens Barn och alla som bidragit till denna gåva till förmån för barn med psykisk ohälsa i Ukraina. Tack för denna fina födelsedagsgåva som värmer mitt hjärta”, säger H.M. Drottningen.