Gatukonst som överraskar

Flygande hästar, popkonstbananer och brandposter med blommönster: gatukonsten tar över allt fler stadsområden. Men allt handlar inte om att spraya eller tagga. På många ställen hittar du konst som fångar ögat, till exempel garnbombade lyktstolpar, papperskorgar med monsterögon eller plakat som använder ironi eller alienation. Här är ett kreativt förslag till sex spännande gatukonstupplevelser i Tyskland.
Berlin: Street-Art; Teufelsberg/Stadt Donaueschingen/Michal Maj

Completely bananas i Köln

Väggar har blivit till dukar, där gatukonstnärer kan uttrycka sig i XXL. Den underjordiska kulturen är särskilt aktiv i Köln, som har blivit en fristad för urbana konstnärer. Den mesta förekomsten av väggmålningar finns i distriktet Ehrenfeld. Originell gatukonst i litet format, som klistermärken och stenciler (graffiti med mall) kan beundras på trendiga lokala platser på Körnerstraße, Lichtstraße och Heliosstraße.

Thomas Baumgärtel (alias: Banana Sprayer) är en välkänd gatukonstnär i Köln. Han sprayade sin första banan redan på 1990-talet. Nu pryder popkonstnärens gula frukter tusentals väggar i hela Tyskland och runt om i världen. Hans budskap är mest politiska, så de framstår som vågade och är tänkta att provocera. "Att spraya bananer", sa konstnären, "är ett uttryck för min kamp för konst och yttrandefrihet." Ett tankesätt som delas av många undergroundartister.

Pink Man och Broderskyssen i Berlin

Gatukonst har upphöjts till status i Tysklands trendiga huvudstad. East Side Gallery i Berlins Friedrichshain-distrikt använder en 1,3 kilometer lång del av det som en gång var Berlinmuren som sin duk. Gatukonstnärer från hela världen har förvandlat den grå väggen, en visuell symbol för separation, till ett färgstarkt monument över frihet och försoning. Dess mest kända målningar är Broderskyssen, av Dmitri Vrubel, och Trabanten som bryter igenom cementen, av Birgit Kinder.

Men gatukonstkulturen i Berlin går långt bortom skapelserna på Berlinmuren. Scenen är enorm. Även de stora namnen inom gatukonst, inklusive Banksy, Tristan Eaton, BLU och många andra, har låtit sin kreativitet flöda fritt på Berlins väggar. Stadskonstverk, av vilka några är i stor skala, finns främst i stadsdelarna Mitte och Kreuzberg. En av de mest kända och sociopolitiskt kontroversiella väggmålningarna är The Pink Man av BLU. Vid första anblicken ser det ut som ett rosa monster. Vid en närmare titt kan betraktaren se att monstret består av flera hundra nakna män som klänger sig fast vid varandra.

Extrastor sjöbuse, Hamburg

Gatukonst berättar historien om en stad från ett nytt perspektiv, ett perspektiv som skiljer sig från andra etablerade konstnärers uttrycksformer. Besökare som promenerar genom Altona, Gängeviertel, St. Pauli eller Ottensen i Hamburg kommer att hitta maritima väggmålningar som berättar om livet i hansastaden vid varje kvarter.

På en bakgård i kvarteret Sternschanze ser till exempel en enorm ”sjöbuse", klädd i randig t-shirt och med stort yvigt skägg, ner på förbipasserande från väggen. På en byggnadsvägg nära Reeperbahn cirklar två massiva måsar över en läcker bit mat. Det finns till och med ett minnesmärke för gatukonst tillägnat Hans Albers, en berömd skådespelare med dragspel, som sjöng passionerade sånger om havet och sjömännens brinnande begär, och som formade bilden av Hamburgs red-light distrikt.

Hall of Fame i Frankfurt

När kopplingslådor, broar, betongpirar och brandposter pryds av graffiti, affischer, klistermärken eller stencilkonst ser vissa det som brottslig förstörelse, andra ser det som konst. Myndigheterna brukade slå hårt mot klottrare, men idag är de ofta erkända som konstnärer och makthavarna är mer avslappnade i sin verksamhet. På vissa ställen beslutades plötsligt att klottrarna skulle få dedikerade utrymmen för sina kreativa kompositioner. Ratswegkreisel Hall of Fame i Frankfurt är en av dem. Otaliga graffiti, från det roliga via det revolutionära till det satiriska, har startat ett fyrverkeri av urban konst här. Och ändå har häpnadsväckande bedrifter uppnåtts även utanför detta dedikerade område.

Den dynamiska och livfulla väggmålningen Bull vs. Bear skapades på Friedberger Landstraße för att hylla Frankfurts status som ett finansiellt nav. The Flying Horses, av den världsberömda graffitikonstnären Andreas von Chrzanowski, också känd som Case Ma'Claim, vid Frankfurt East tågstation är också värd att se. Hans motiv är att visualisera rörelse. Det återkommande inslaget av "springande händer" finns i hans verk i Amsterdam, Basel och på S-Bahnstationen Ostendstraße i Frankfurt.

Djurfarmen, Leipzig

"Är det konst eller kan vi bli av med det?" Detta uttalande sammanfattar förhållandet många har till modern konst, inklusive gatukonst. Åskådarna lär sig alltmer att uppskatta de mindre kända konstverken som pryder det ofta gråa utseendet på en stad. Penslar, färgrullar och sprayburkar används också allt oftare i Leipzig, den trendiga metropolen i Sachsen, och inga soptunnor, trafikljus eller vägskyltar är säkra.

Connewitz, Südvorstadt och Plagwitz är de trendande gatukonstdistrikten här, där politiska frågor ofta åskådliggörs i gatukonsten. Ta flyktingkrisen i Medelhavet som ett exempel: I det här fallet arbetade tolv konstnärer på ett verk i hörnet av Arno-Nitzsche-Straße och Bernhard-Göring-Straße i Connewitz. Den fick sitt namn efter det berömda citatet ur boken Djurfarmen av George Orwell: "Alla djur är lika, men vissa djur är mer jämlika än andra."

Street Art Map, München

Gatukonst är 2000-talets konstform: spontan, trubbig och hemma i stadsområden. Många konstverk blir till med hjälp av en sprayburk, också i München. Förbipasserande kan enkelt beundra verket, utan inträdesavgifter eller öppettider. Vissa dyker upp och försvinner sedan, andra stannar kvar – det är lagarna för denna nya, spännande och ständigt föränderliga konstform. München kan till och med skryta med att vara en av gatukonstens pionjärer. När gatukonstvågen i New York svepte över Europa på 1980-talet anslöt många gatukonstnärer i München direkt till den – långt innan Berlin öppnade upp.

Redan 1985 sprayade en tonåring från München och hans vänner graffiti på ett helt S-Bahn-tåg. Han straffades med rejäla böter, men idag, under pseudonymen Loomit, anses han vara en av de mest kända och viktigaste graffitikonstnärerna världen över. Nya stilar inom urban konst finns på många ställen i hela München. En del av det är uppenbart politiskt, inklusive Paint it Black av Shepard Fairey. Denna väggmålning, som föreställer en oljedunk i en kupad hand, tar sikte på oljebolagen.

München har till och med sammanställt en Street Art City Map, en besöksguide till de mest spännande konstverken.

Berlin: Street-Art; Teufelsberg/Stadt Donaueschingen/Michal Maj
Dresden-Neustadt:DZT/Jens Wegener
Regensburg: Väggkonst av konstnären Andre Maier/Dietmar Denger
Regensburg: Konst av konstnären Andre Maier/Dietmar Denger

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse