GBG Beer Week - höjdpunkten för Sveriges ölhuvudstad

Du är inbjuden till Sveriges första ölvecka 5 - 13 april! Vad sägs om att ta Paddan-båten och göra olika bryggeristopp längs vattnet? Hundpromenad från bryggerierna Beerbliotek till Brewdog? IPA-fester, Tap-room parties eller ölvandring i Göteborgs city? Det finns nästan ingen hejd på påhittigheten.

Foto: Peter Bergqvist.

Göteborg kallas ofta Sveriges ölhuvudstad. Och inte utan anledning. Antalet bryggerier har formligen exploderat i Göteborg med omnejd. Höjdpunkten är GBG Beer Week som startades ideellt av Petur Olafsson och Fredrik Berggren och som nu hålls för femte året i rad.

– Målet med GBG Beer Week att få stadens ölkultur att blomstra ännu mer. Under en fantastisk vecka i april hyllar vi mångfalden i det nya öl-Sverige, säger Petur Olafsson.

På Gbg Beer Week får allt plats; smått och stort, lokalt och internationellt, brett och smalt.

– Tillsammans har vi i stan satt en rörelse i rullning, där events arrangerade av bryggerier, importörer, restauranger, pubar och föreningar får hela staden att jäsa av smakrika upplevelser. Kulmen är En Öl & Whiskymässa med över 23 500 besökare under två dagar, fortsätter Fredrik Berggren.

Varför har då Göteborg blivit den svenska ölhuvudstaden?
– Göteborg har alltid varit en ölstad med en stolt bryggerihistoria. Idag fortsätter traditionen med en unik samarbetsanda där nya och etablerade bryggerier hjälper och sporrar varandra. Internationellt sett ligger många av bryggerierna i framkant vad gäller kvalitetet, nytänkande och ambitioner, säger Petur Olafsson.

Förresten är det kanske inte så konstigt att Göteborg kallas Sveriges ölhuvudstad. Som Göteborgs-Posten kunde rapportera i februari har det under arbetet med Västlänken grävts fram två 400 år gamla öltappar i området runt Skansen Lejonet. Öltappar var de kranar som användes för att hälla öl ur tunnor. På den tiden tillverkades mycket öl och man drack väldigt mycket öl. En tradition som göteborgarna alltså fortfarande håller kär!

Om du vill läsa om Göteborgs mikrobryggerier:

GBG Beer Week 5–13 april:

En Öl och Whiskymässa, Svenska Mässan, 12–13 april:

Petur Olafsson, GBG Beer Week
info@gbgbeerweek.se

Foto: Peter Bergqvist.

Göteborgarnas historiefrågor blir film i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborgs Stadsmuseum4.6.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Byggdes Göteborg verkligen i ett träsk? Vem var biskopen i Biskopsgården? Och varför finns det ingen spårvagn nummer 12? Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Göteborgs Stadsmuseum efterlyser göteborgarnas frågor om Göteborgs historia. Tio frågor får svar i videoserien ”Hur hamnade vi här?” som sänds i sociala medier i höst.