Gemenskap i fokus när söderort bjuds in till att ”damma”

Livemusik, sport och mat står på schemat när Bredäng i helgen intas av det årliga eventet Låt oss damma. Syftet är att skapa en mötesplats för alla och samtidigt engagera lokala kreatörer. Bakom initiativet står Halebop tillsammans med organisationen Mitt127.

– Med Låt oss damma vill vi skapa gemenskap utanför innerstaden, där den här typen av event oftast äger rum annars. Vi vill ge människor en plats där de kan käka, umgås och ha kul ihop och där alla känner sig välkomna, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Damma är slang för att rensa en tallrik och maten, som kommer från Mezefabriken, är precis som aktiviteterna på eventet helt gratis. Låt oss damma äger rum för tredje året i rad och besökarna kommer bland annat att bjudas på hårklippning, musik och tävlingar. På scenen ser vi soulartisten Blen och hiphop-artisten Mardan.

En av de programpunkter som väntas locka stor publik är basketturneringen som anordnas av Mitt127. Turneringen är unik då deltagandet är kostnadsfritt samtidigt som vinstpotten ligger på 60 000 kr. Vinstsumman fördelas lika mellan ett vinnande herr- och damlag.

– Syftet med basketturneringen är att skapa gemenskap och stärka ungas självkänsla. Jag tycker själv att idrotten format mig till den jag är idag och vet vilken positiv inverkan den kan ha på unga och deras avtryck i samhället, säger Diyar Bedirhanoglu, initiativtagare och projektledare för Mitt127.

Tid: lördag 15 juni klockan 12.00.
Plats: Ängen, Bredäng.
Mer information finns i Facebook-eventet:

För eventuella frågor kontakta Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se, 072-540 66 60.