‘German Summer Cities 2021’ skapar nya impulser för stadsturism
Bevarad natur och bekymmersfri njutning, hållbara erbjudanden och god underhållning är hörnstenarna i kampanjen ”German Summer Cities 2021” som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) använder för att locka turister till stadsregionerna sommaren 2021. Med #GreenSummerStories vill DZT rikta de potentiella gästernas uppmärksamhet mot alternativa erbjudanden bortom de välkända turistattraktionerna som grönområden, parker, lokala rekreationsområden och fritidsaktiviteter i städernas omgivningar.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Stadsresor, som är ett synnerligen framgångsrikt segment för tysk incomingturism, har drabbats särskilt hårt under Coronapandemin. I linje med det växande säkerhets- och omvårdnadsbehovet bland utländska gäster kommer fokus det kommande året att riktas mot nya, hållbara stadsupplevelser - German Summer Cities reloaded med COVID19. Med attraktiva erbjudanden i städernas omgivningar skapar vi nya impulser för våra internationella gäster. Målet med marknadsföringskampanjerna är främst att stärka varumärkesmedvetenheten för resmålet Tyskland och att ge våra kunder inspiration inför nästa års resplaner.
’ German Summer Cities 2021’ fokuserar på fem temakluster: ’Natur och stad’ tematiserar det breda spektrumet av natur- och aktivitetserbjudanden i och omkring städerna. ’Sevärdheter’ belyser även mindre kända höjdpunkter i metropoler och mindre städer. 'Romantik' ger förslag på drömrutter där man gärna dröjer sig kvar och låter njutningen stå i fokus. 'Konst och kultur' spänner bågen från klassisk kultur via tradition och seder till upplevelser av samtida konst. ’Underhållning’ inspirerar till Tysklandsresor i samband med små och stora evenemang som äger rum under 2021.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Många av våra partners inom tysk turism har med stort engagemang anpassat sig till kundernas behov i dessa Coronatider. Med vår kampanj vill vi presentera och framhäva dessa produkter till relevanta marknader och målgrupper.
Kampanjens främsta kommunikationsmedel är vår mikrosajt som fungerar som ett inspirations- och informationscentrum med målgruppsspecifikt bild- och videoinnehåll; digital kommunikation på alla internationella marknader, samt samarbetet med globala OTC-plattformar som Tripadvisor. Samarbetspartners inom Tysklandsturismen som Magic Cities, Historic Highlights of Germany och UNESCO-världsarven, har tagit fram skräddarsydda och Coronaanpassade erbjudanden baserade på de olika temaklustren. Dessa erbjudanden visar utländska besökare att staden också kan upplevas på andra sätt, nära naturen, hållbart och långt borta från turiststråkens trängsel – till exempel med cykel.
Bakgrundsinformation för redaktionerna:
Sedan lanseringen av ”German Summer Cities” år 2019 har kampanjen nått 250 miljoner potentiella kunder på över 30 marknader runt om i hela världen, bland annat med event på 13 fokusmarknader i Europa, USA, Kina och Förenade Arabemiraten. Mer än 50 turismpartners har deltagit med över 100 marknadsföringspaket.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder
Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
En hyllning till romantiken, naturen och konsten24.4.2024 10:52:50 CEST | Pressmeddelande
Kala träd i isiga vinterlandskap, ruiner täckta av murgröna, himmel över det stormfyllda Östersjön och människor som begrundade naturen. Det var några av Caspar David Friedrichs favoritämnen. I sina teckningar och målningar fångade konstnären inte bara landskap, utan också de stämningar och känslor som låg bakom dem.
Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande
Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.
Save the date – DZT arrangerar Dagen för barriärfri turism för tolfte året i rad den 6 mars 2024 under turistmässan ITB Berlin.23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under den 12:e Dagen för barriärfri turism (Tag des barrierefreien Tourismus) presenterar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) nationella och internationella experter som avhandlar strategier och best practices på temat inkluderande resor.
Europamästerskapet 2024 i Tyskland ger positiva effekter för tysk incomingturism23.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Från den 14 juni kommer allt i Tyskland att handla om EM 2024. Till arenorna där de 51 matcherna utspelas välkomnar man 2,7 miljoner besökare och i fanzonerna räknar man med runt sju miljoner deltagare. EM kan generera en fyraprocentig ökning av övernattningsvolymen för tysk incomingturism.
Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 202423.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Europa är fortsatt den viktigaste källmarknaden – stark återhämtning från Asien och Nordamerika – kulturella höjdpunkter och UEFA EURO 2024 samt brett utbud av natursemestrar som ökar internationell efterfrågan
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum