Tyska Turistbyrån

‘German Summer Cities 2021’ skapar nya impulser för stadsturism

Dela
Med sin nya kampanj fokuserar Deutsche Zentrale für Tourismus på alternativa upplevelser
FOTO: © DZT/Jens Wegner
FOTO: © DZT/Jens Wegner

Bevarad natur och bekymmersfri njutning, hållbara erbjudanden och god underhållning är hörnstenarna i kampanjen ”German Summer Cities 2021” som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) använder för att locka turister till stadsregionerna sommaren 2021. Med #GreenSummerStories vill DZT rikta de potentiella gästernas uppmärksamhet mot alternativa erbjudanden bortom de välkända turistattraktionerna som grönområden, parker, lokala rekreationsområden och fritidsaktiviteter i städernas omgivningar.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

– Stadsresor, som är ett synnerligen framgångsrikt segment för tysk incomingturism, har drabbats särskilt hårt under Coronapandemin. I linje med det växande säkerhets- och omvårdnadsbehovet bland utländska gäster kommer fokus det kommande året att riktas mot nya, hållbara stadsupplevelser - German Summer Cities reloaded med COVID19. Med attraktiva erbjudanden i städernas omgivningar skapar vi nya impulser för våra internationella gäster. Målet med marknadsföringskampanjerna är främst att stärka varumärkesmedvetenheten för resmålet Tyskland och att ge våra kunder inspiration inför nästa års resplaner.

’ German Summer Cities 2021’ fokuserar på fem temakluster: ’Natur och stad’ tematiserar det breda spektrumet av natur- och aktivitetserbjudanden i och omkring städerna. ’Sevärdheter’ belyser även mindre kända höjdpunkter i metropoler och mindre städer. 'Romantik' ger förslag på drömrutter där man gärna dröjer sig kvar och låter njutningen stå i fokus. 'Konst och kultur' spänner bågen från klassisk kultur via tradition och seder till upplevelser av samtida konst. ’Underhållning’ inspirerar till Tysklandsresor i samband med små och stora evenemang som äger rum under 2021.

Petra Hedorfer fortsätter:

– Många av våra partners inom tysk turism har med stort engagemang anpassat sig till kundernas behov i dessa Coronatider. Med vår kampanj vill vi presentera och framhäva dessa produkter till relevanta marknader och målgrupper.

Kampanjens främsta kommunikationsmedel är vår mikrosajt som fungerar som ett inspirations- och informationscentrum med målgruppsspecifikt bild- och videoinnehåll; digital kommunikation på alla internationella marknader, samt samarbetet med globala OTC-plattformar som Tripadvisor. Samarbetspartners inom Tysklandsturismen som Magic Cities, Historic Highlights of Germany och UNESCO-världsarven, har tagit fram skräddarsydda och Coronaanpassade erbjudanden baserade på de olika temaklustren. Dessa erbjudanden visar utländska besökare att staden också kan upplevas på andra sätt, nära naturen, hållbart och långt borta från turiststråkens trängsel – till exempel med cykel.

Bakgrundsinformation för redaktionerna:

Sedan lanseringen av ”German Summer Cities” år 2019 har kampanjen nått 250 miljoner potentiella kunder på över 30 marknader runt om i hela världen, bland annat med event på 13 fokusmarknader i Europa, USA, Kina och Förenade Arabemiraten. Mer än 50 turismpartners har deltagit med över 100 marknadsföringspaket.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

FOTO: © DZT/Jens Wegner
FOTO: © DZT/Jens Wegner
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Försvunnen ö i norra Tyskland funnen efter 662 år28.3.2024 10:05:47 CET | Pressmeddelande

Det finns vaga, skriftliga indikationer på att en större stad måste ha försvunnit i en förödande översvämningen år 1362. Men ingenting hittades. Första fynden skedde 1921 då en bonde vid lågvatten gick djupt ner i lerbottnen mellan ön Nordstrand och Hallig Südfall och upptäckte fåror, keramik och rester av en brunn. Det skulle kunna vara ett aprilskämt, men letandet efter ön Rungholt har en lång historia.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye