‘German Summer Cities 2021’ skapar nya impulser för stadsturism
Med sin nya kampanj fokuserar Deutsche Zentrale für Tourismus på alternativa upplevelser

Bevarad natur och bekymmersfri njutning, hållbara erbjudanden och god underhållning är hörnstenarna i kampanjen ”German Summer Cities 2021” som Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) använder för att locka turister till stadsregionerna sommaren 2021. Med #GreenSummerStories vill DZT rikta de potentiella gästernas uppmärksamhet mot alternativa erbjudanden bortom de välkända turistattraktionerna som grönområden, parker, lokala rekreationsområden och fritidsaktiviteter i städernas omgivningar.
Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:
– Stadsresor, som är ett synnerligen framgångsrikt segment för tysk incomingturism, har drabbats särskilt hårt under Coronapandemin. I linje med det växande säkerhets- och omvårdnadsbehovet bland utländska gäster kommer fokus det kommande året att riktas mot nya, hållbara stadsupplevelser - German Summer Cities reloaded med COVID19. Med attraktiva erbjudanden i städernas omgivningar skapar vi nya impulser för våra internationella gäster. Målet med marknadsföringskampanjerna är främst att stärka varumärkesmedvetenheten för resmålet Tyskland och att ge våra kunder inspiration inför nästa års resplaner.
’ German Summer Cities 2021’ fokuserar på fem temakluster: ’Natur och stad’ tematiserar det breda spektrumet av natur- och aktivitetserbjudanden i och omkring städerna. ’Sevärdheter’ belyser även mindre kända höjdpunkter i metropoler och mindre städer. 'Romantik' ger förslag på drömrutter där man gärna dröjer sig kvar och låter njutningen stå i fokus. 'Konst och kultur' spänner bågen från klassisk kultur via tradition och seder till upplevelser av samtida konst. ’Underhållning’ inspirerar till Tysklandsresor i samband med små och stora evenemang som äger rum under 2021.
Petra Hedorfer fortsätter:
– Många av våra partners inom tysk turism har med stort engagemang anpassat sig till kundernas behov i dessa Coronatider. Med vår kampanj vill vi presentera och framhäva dessa produkter till relevanta marknader och målgrupper.
Kampanjens främsta kommunikationsmedel är vår mikrosajt som fungerar som ett inspirations- och informationscentrum med målgruppsspecifikt bild- och videoinnehåll; digital kommunikation på alla internationella marknader, samt samarbetet med globala OTC-plattformar som Tripadvisor. Samarbetspartners inom Tysklandsturismen som Magic Cities, Historic Highlights of Germany och UNESCO-världsarven, har tagit fram skräddarsydda och Coronaanpassade erbjudanden baserade på de olika temaklustren. Dessa erbjudanden visar utländska besökare att staden också kan upplevas på andra sätt, nära naturen, hållbart och långt borta från turiststråkens trängsel – till exempel med cykel.
Bakgrundsinformation för redaktionerna:
Sedan lanseringen av ”German Summer Cities” år 2019 har kampanjen nått 250 miljoner potentiella kunder på över 30 marknader runt om i hela världen, bland annat med event på 13 fokusmarknader i Europa, USA, Kina och Förenade Arabemiraten. Mer än 50 turismpartners har deltagit med över 100 marknadsföringspaket.
Nyckelord
Kontakter
Ida LarcénPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85ida.larcen@germany.travelBilder

Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Interview with Petra Hedorfer, Chief Executive Officer of the German National Tourist Board (GNTB)16.12.2020 10:30:49 CET | Pressmeddelande
Assessment of the current situation in inbound tourism and a look ahead to the future of travel to Germany
DZT utnämns till ÖKOPROFIT®-företag 202029.10.2020 11:42:37 CET | Pressmeddelande
Utmärkelse för hållbara affärsmetoder – satsning som ÖKOPROFIT®-företag del av långsiktig hållbarhetsstrategi
Corona dämpar tysk incomingturism längre än väntat19.10.2020 14:07:12 CEST | Pressmeddelande
Uppdaterad studie från Tourism Economics på uppdrag av DZT – återhämtningsfas längre än förväntat – volymerna innan krisen uppnås först 2024 – fritidsresor av stor vikt för återhämtningen – stabil konkurrensposition i Europa
De 100 mest populära resmålen för internationella gäster i Tyskland under Coronaåret 20201.10.2020 17:55:02 CEST | Pressmeddelande
Även under den rådande Coronaperioden med många restriktioner är intresset för Tyskland som resmål stort bland potentiella internationella gäster. Mer än 13 000 utländska besökare från mer än 50 länder har deltagit i den aktuella undersökningen om Tysklands 100 mest populära resmål på DZT:s onlineportal.
Framgångsresultat med ofrivillig paus under jubileumsåret29.9.2020 11:47:17 CEST | Pressmeddelande
Återföreningen som nyckel för framgångssaga – ofrivillig paus p.g.a. Coronapandemin – utmärkt positionering i konkurrensen skapar möjligheter för återhämtning
Övertygande argument för natur- och aktivresmål i Tyskland27.8.2020 17:30:06 CEST | Pressmeddelande
Rekreationsturism fast förankrad i varumärkeskärnan – utmärkt konkurrensläge – övergenomsnittlig efterfrågan från källmarknader med hög volym – Tyskland som hållbart resmål
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum