GHOST - Musikalen om odödlig kärlek kommer till China Teatern i höst!

GHOST – den romantiska filmen med Patrick Swayze och Demi Moore i huvudrollerna kom år 1990, både historien och Whoopie Goldberg blev belönade med en Oscar. Baserad på filmsuccén, skapades musikalen med samma namn och efter premiären på brittiska Manchester Opera House i mars 2011 blev den snart omtalad som en av vår tids mest rörande kärlekshistorier. Musikalen har gjort stor succé på både Broadway och West End och nu får vi äntligen chansen att uppleva GHOST live på China Teatern i Stockholm.

Musikalen Ghost på China Teatern

2Entertain - part of Moment Group

GHOST handlar om New York-paret Molly och Sam som lever ett lyckligt liv tillsammans. Efter en dramatisk händelse förändras plötsligt allt och Sam, fast mellan två världar ställs inför en uppgift där han med hjälp av ett medium Oda Mae, måste hitta ett sätt att skydda Molly. GHOST lämnar ingen oberörd och musikalpubliken får ta del av en berättelse om sorg, lycka, mystik och odödlig kärlek.

Huvudrollsinnehavarna har handplockats och är några av sång- och musikalscenens starkast lysande stjärnor. "Sam Wheat" spelas av den mångfacetterade sångaren Peter Johansson som gjort otalet stora roller i musikaluppsättningar. Han har bland annat spelat "Judas" i Jesus Christ Superstar, "Stacee Jaxx" i Rock of Ages, "Tommy DeVito" i Jersey Boys och "Galileo" i musikalen We Will Rock You på West End i London. Vi ser den danska musikalstjärnan Maria Lucia Heiberg Rosenberg som "Molly Jensen". Hennes teater- och musikkarriär startade i ung ålder och idag står hon i den absoluta toppen av Danmarks musikalartister. Hon gör nu sin första musikalproduktion i Sverige och lär sig just nu svenska just för denna medverkan. Det excentriska mediet "Oda Mae Brown" spelas av sångerskan och pop-artisten Gladys Del Pilar Bergh som ständigt framträder i många olika sammanhang likväl nationellt som internationellt. I rollen som Carl Bruner ser vi musikalstjärnan Bruno Mitsogiannis som de senaste åren synts i flera stora musikalers huvudroller såsom "Galileo" i Queen-musikalen We Will Rock You på Cirkus i Stockholm och "Frankie Valli" i musikalen Jersey Boys på China Teatern.

Det var under repetitionerna av hårdrocksmusikalen Rock of Ages, som östgötarna Peter och Bruno fann varandra både som vänner och musiker. Sedan dess har de gjort flera framträdanden tillsammans som duo, bland annat i Tv-programmet Så ska det låta där de tävlat tillsammans 3 år i rad. På China Teatern har de tidigare gjort en egen show ”Peter och Bruno – live på China” samt musikalerna Jersey Boys och Rock of Ages tillsammans och det är därför extra roligt att ha dem tillbaka på samma scen igen.

China Teaterns tradition med filmer som blivit musikal lever vidare och med succéartade Dirty Dancing och Flashdance i ryggen får vi en föraning om höstens stora musikalsatsning GHOST. Det är nämligen regissören Anders Albien och koreografen Jennie Widegren som var de kreativa krafterna bakom Flashdance och som nu återigen skapar en extraordinär upplevelse för musikalpubliken. Musikalen GHOST har tidigare blivit uppmärksammad för sitt visuella uttryck och det vill nu det kreativa teamet spinna vidare på, bland annat med hjälp av fysiska personer som en del av scenografin och specialeffekterna.

”Som alltid med all riktigt bra underhållning så behövs det en bra story i grunden. GHOST har en fantastisk kärlekshistoria som inte liknar någon annan, en berättelse om hur kärleken till en annan människa lever kvar i oss även i livet efter detta” förklarar regissören Anders Albien.

Glen Ballard som bland annat ligger bakom hitlåtarna "Jagged little pill" och "Man in the mirror", har tillsammans med Dave Stewart från popgruppen Eurythmics, skrivit musiken till GHOST. Med låten Unchained Melody från filmens ikoniska drej-scen som grund har musikproducenterna Stewart och Ballard skapat en samling nykomponerade fantastiska låtar som spelar på samma känslosträngar som den rörande historien.

Svensk översättning & Regi: Anders Albien

Premiär: 14 September

Biljettsläpp: 13 mars kl. 10:00

GHOST presenteras av: 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion

För mer information och kontakt, hör av er till Helene Wigren PR & Beyond: helene.wigren@prbeyond.se eller anna.vfg@prbeyond.se

Lite mer om huvudrollsinnehavarna:

Peter Johansson - https://www.facebook.com/peterj0hanss0n/

Peter Johansson kan beskrivas med många olika epitet, till exempel: rocksångare, gitarrist, musikalartist, Queentolkare och Så ska det låta- veteran som har gjort stor succé i Londons West End. Efter Saturday Night Fever i Köln och A Chorus Line på GöteborgsOperan fick Peter huvudrollen som Galileo i musikalen We Will Rock You på West End i London. Peter gjorde närmare 800 föreställningar och tog publiken med storm. När han flyttade tillbaka till Sverige spelade han huvudrollen i musikalen Footloose i Göteborg och Stockholm. Därefter turnerade han med Rhapsody In Rock, On Stage och inte minst med Champions of Rock, hans egen hyllningsshow till Queen. Han har även hunnit med att spela Judas i Jesus Christ Superstar, Stacee Jaxx i Rock of Ages och Tommy DeVito i Jersey Boys.

Maria Lucia Heiberg Rosenberg - http://www.marialucia.dk

Maria Lucia Heiberg Rosenberg är en sångare och skådespelare ursprungligen från Århus i Danmark. Hon har varit aktiv inom olika teater-och musiksammanhang sedan barnsben och fick sin första huvudroll som 15-åring. Sedan dess har hon utbildat sig inom musik, vunnit danska Popstars Showtime, fått skivkontrakt och legat etta på danska topplistan i flera veckor. Maria Lucia har en gedigen karriär som musikalsångerska med ledande roller i uppsättningar av till exempel Skönheten och odjuret, Aladdin och West Side Story på Danmarks största scener. 2011 blev hon också den första musikalartisten någonsin att få det prestigefyllda Reumertpriset som årets sångare för sin insats i uppsättningen av Wicked på Det Ny Teater. Maria Lucia fick också äran att vara Elsas danska röst och sjunga in den danska versionen av det Oscars-belönade ledmotivet till Disney’s omåttligt populära film ”Frozen”. Nu är det dags för den svenska publiken att ta del av Maria Lucias talang när hon till hösten spelar ”Molly” i svenska uppsättningen av ”Ghost” på Chinateatern i Stockholm.

Gladys Del Pilar Bergh - http://gladysdelpilar.se

Gladys Del Pilar Bergh är i grunden sångare och dansare och har många verksamma år i musik-branschen. Hon var med och bildade gruppen "Real Power" som fick skivkontrakt med SweMix och i samarbete med Denniz Pop släppte radiohiten "Made up my mind" 1991. Hon fick utmärkelsen "Årets Nykomling" på DJ Music Awards 1992 och året därpå blev något av ett genombrottsår för henne då hon var med i Abba the True Story och ”Fame” på China Teatern. Gladys var med i uppsättningen ”Hot´n tot” som sattes upp på Berns, tillsammans med Blossom Tainton,Vivian Cardinal och Francesca Quartey. Showen blev en succé och har turnerat ute i landet. Gladys har varit med i Melodifestivalen fem gånger där hon 1994 kom på andra plats med ”Det vackraste jag vet” som skrevs av Mikael Saxell och Ingela "Pling" Forsman. Pop-gruppen Afro-Dite (bestående av Gladys Del Pilar Bergh, Blossom Tainton och Kayo Shekoni) vann med sina glittriga outfits Melodifestivalen 2002 med bidraget ”Never let it go”. Singeln sålde platina inom en månad, och CD:n gick in direkt på 13:e plats på listan över de 40 mest sålda albumen i Sverige. Afro-Dite framträder idag i många olika sammanhang både i Sverige och utomlands.Ända sedan 1998 gästar Gladys del Pilar även olika gospelkörer runt om i landet och hon har även gjort flertalet röster till svenska översättningar av Disneys filmer och år 2007 hade Gladys huvudrollen i musikalen Carmen på Malmö Operan.

Bruno Mitsogiannis - https://www.facebook.com/bruno.mitsogiannis

”Bruno Mitsogiannis är en av Sveriges klarast lysande musikalstjärnor och har radat upp stora roller de senaste åren. På GöteborgsOperan har han spelat huvudrollen Tony i West Side Story och på Cirkus har han spelat huvudrollen Galileo i Queen-musikalen We Will Rock You. Han har också spelat Gabriel i Next To Normal på Stockholms Stadsteater, huvudrollen i American Idiot på Malmö Opera och i Köpenhamn, huvudrollen Drew i Rock of Ages och även den stora huvudrollen Frankie Valli i Jersey Boys på Chinateatern.

Bruno har förutom musikaler varit med i bl.a. Diggiloo turnén 2017, Så ska det Låta fem gånger och även, tillsammans med sin vän Peter Johansson, sålt ut två egna sverigeturnéer.”

______________________________________________________________________________________

2Entertain producerar musikal, teater, show och konsert. Vi skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten showtic.se – se mer på 2Entertain och Showtic.

Anna Andersson
PROJECT MANAGER MARKETING & SALES
anna.andersson@2entertain.com

Musikalen Ghost på China Teatern
Ghost manérbild
Ghost - Bruno, Gladys, Maria & Peter. Foto: C. Bendixen
Ghost - Bruno Mitsogiannis & Peter Johansson. Foto: C. Bendixen

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.

Nu avslöjas de välkända ansiktena i ensemblen för Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats”22.5.2018 13:20Pressmeddelande

Den 20 september har Peter Jöbacks show ”Med Hjärtat Som Insats” premiär på Cirkus i Stockholm. Vi kan nu avslöja vilka sju personer som kommer att skapa magi tillsammans med Peter i ”cirkusmanegen” i höst. Peter har själv valt ut sin drömcast som kommer att komplettera honom i denna popteater. Det är en mångfacetterad ensemble med sju färgstarka artister där alla har något unikt att tillföra showen. Låt oss presentera Marianne Mörck, Jens Hultén, Elin König Andersson, Gunilla Backman, Frida Öhrn, Karl Noremo och Daniel Mauricio.

MOMENT GROUP AB (publ) offentliggör obligationsprospekt och ansöker om notering av företagsobligationer vid Nasdaq Stockholm18.5.2018 10:13Pressmeddelande

MOMENT GROUP AB (publ) ("MOMENT GROUP") offentliggjorde den 21 mars 2018 att bolaget emitterat icke säkerställda företagsobligationer om 200 miljoner SEK. Obligationerna emitteras under en total ram om 400 miljoner SEK och löper under tre år med en rörlig ränta om Stibor 3m + 6,0 procent med Stiborgolv. I enlighet med villkoren för obligationerna ska MOMENT GROUP ansöka om notering av obligationerna vid Corporate Bond List of Nasdaq Stockholm. I syfte att kunna notera obligationerna har MOMENT GROUP upprättat ett prospekt.