Giganterna möts igen i SkiStar Invitational 2019: ”Let’s go!”

De har varit störst i sin sport och krönt karriärerna med OS-guld och VM-guld. Tisdag 12 februari kommer några av tidernas största alpina åkare till Åre för att göra upp en gång för alla. Se Stenmark, Pärson, Alphand och en rad andra forna storheter tävla mot varandra i SkiStar Invitational 2019.

Ingemar Stenmark - still going strong. Kan han upprepa bedriften från 2007 när han vann alla sina heat i SkiStar Invitational? Foto: Åre 2007

Vad har Ingemar Stenmark, Anja Pärson, Jens Byggmark, Fredrik Nyberg, Maria Pietilä Holmner, Luc Alphand och Marco Büchel gemensamt? De är namn som skrivit in sig i den alpina historien för all framtid genom sina prestationer. Några av dem har nyligen avslutat sin karriär, andra lade karriären på hyllan för flera decennier sedan men håller, minst sagt, fortfarande måttet. På SkiStar Invitational samlas flera generationer av de största alpina världsstjärnorna under en och samma vinterhimmel.

– Det blir roligt att tävla på VM i Åre igen. Senast jag var där attackerade jag med 100 procents insats. Den här gången siktar jag mot 110 procent. Let’s go! säger Jens Byggmark, som uppenbarligen är taggad till tänderna.

På alpina VM 2007 kördes första upplagan av SkiStar Invitational inför 17 000 skrikande fans. Det var en magisk kväll och nu finns chansen att uppleva den igen. Tisdagen 12 februari med start 16.00 gör dagens bästa slalomåkare upp i lagtävlingen på Nationalarenan. Efter utdelningen av 2019 års VM-medaljer riktas rampljuset mot de legendarer som tidigare stoltserat på topp av pallen i både OS, VM och världscup.

Vem kommer slå vem i parallellslalom och kan de som varit borta ett tag mäta sig mot de som har sina karriärer i färskt minne? Tävlingen presenteras av Active Life Foundation och Right to Play.

Bekräftade deltagare 2019

Anja Pärson (37)– sex OS-medaljer varav ett guld, 13 VM-medaljer varav sju guld, 95 pallplatser i världscupen varav 42 vinster.

Ingemar Stenmark (62) – tre OS-medaljer varav två guld, fem VM-medaljer varav tre guld, 155 pallplatser i världscupen varav 86 vinster.

Maria Pietilä-Holmner (32) – två VM-medaljer (ett brons och ett silver), 10 pallplatser i världscupen varav tre vinster.

Fredrik Nyberg (49) – 23 pallplatser i världscupen varav sju vinster.

Jens Byggmark (33)– ett individuellt VM-silver, åtta pallplatser i världscupen varav två vinster.

Marco Büchel (48) – ett VM-silver, fyra vinster i världscupen.

Luc Alphand (53) – ett VM-brons, 23 pallplatser i världscupen varav 12 vinster.

Kjetil Andre Aamodt (47) – har tagit fyra OS-guld och fem VM-guld och en väldigt lång rad pallplatser i världscupen.

Fler namn tillkommer inom kort. Du hittar mer information om tävlingen här.

Entrébiljetten gäller både för lagtävling och SkiStar Invitational. Legendartävlingen startar efter prisceremonin efter avslutad lagtävling.

Detta är SkiStar Invitational

Legendartävling där inbjudna forna alpina storåkare gör upp i parallellslalom.

Första upplagan kördes i Åre under alpina VM 2007. Vinnare var då det internationella laget med 14-6 i matcher mot det nordiska laget.

Tävlingen genomförs i samarbete med Thomas Fogdös organisation Active Life Foundation som bland annat arbetar för att bidra till vård och rehabilitering av aktiva idrottspersoner som skadat sig. Med bland arrangörerna finns också Right to Play som i Sverige arbetar för att engagera ensamkommande och nyanlända ungdomar i idrotts- och föreningslivet. Right to Play arbetar för att bidra till de globala målen om att till 2020 ”väsentligt minska den andel ungdomar som varken arbetar eller studerar.

Deltagare 2007: Stig Strand, Piero Gros, Bengt Erik Grahn, Luc Alphand, Jonas Nilsson, Pirmin Zurbriggen, Ole Kristian Furuseth, Armin Bitner, Olle Rolén, Franz Klammer, Johan Wallner, Thomas Sykora, Lars-Göran Halvarsson, Paul Frommelt, Bengt Fjällberg, Andreas Wenzel, Lars-Börje Eriksson