Gira återkallar uttag med förbättrat beröringsskydd (”petskydd”)

Med konsumentskyddet i åtanke, och som en försiktighetsåtgärd, återkallar Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (Gira), en av de internationellt ledande helhetsleverantörerna av elinstallationsteknik och installationsteknik, en del av uttagen med förbättrat beröringsskydd (”petskydd”). Interna kontroller har visat att uttagsskydd med förbättrat beröringsskydd, som tillverkats mellan 2014-12-09 och 2016-01-26 och distribuerats av Gira till olika elgrossister, kan uppvisa brister. På de berörda uttagen kan det i vissa enstaka fall förekomma att den mekaniska anordningen i uttagsskyddet, den så kallade ”shuttern”, eventuellt inte stängs av sig själv, som det är tänkt. Vid felaktig användning av uttaget, t.ex. om ledande material sticks in, kan detta orsaka en elektrisk stöt med svåra eller t.o.m. livshotande skador som följd, precis som på konventionella uttag utan förbättrat beröringsskydd. För att förhindra potentiella risker bör föräldrar och vuxna se till att personer som riskerar att skadas, framför allt barn, hålls på avstånd från alla dessa uttag och inte kan sticka in ledande material i uttagen.

Säkerheten framför allt

Hittills har det inte förekommit någon skada som kan härledas till ett uttag med förbättrat beröringsskydd (”petskydd”), ett uttag som Gira varje år säljer miljontals av till flera olika länder utan reklamationer. Eftersom Gira ändå sätter produktsäkerheten främst beslutade det anrika företaget med huvudkontor i Radevormwald, i samarbete med tillsynsmyndigheterna, att omedelbart återkalla de berörda uttagsskydden. I samband med återkallandet vidtas nu konsekvent och steg för steg alla åtgärder som Gira kommit överens med myndigheterna om. Syftet är att samla in de redan levererade berörda partierna hos elgrossister, elektriker och konsumenter för att på så sätt åtgärda problemet. Via affischer i handeln och information på internet vänder sig Gira till allmänheten med information om detta.

Branschföretag erbjuder gratis byte

Kunder ska vända sig till sin elektriker om de köpt de berörda produkterna under de aktuella datumen och/eller om sådana produkter har installerats hos dem. Elektriker kan ge kunderna information om deras uttagsskydd eventuellt kan vara berörda. Om de berörda uttagsskydden installerats hos kunden utför elektrikern en funktionskontroll på plats. Om det då kan fastställas att uttagsskydden uppvisar detta fel ska elektrikern, utan kostnad för kunden, byta ut skydden mot nya, fullt fungerande skydd med förbättrat beröringsskydd. Att byta ut uttagsskydden går snabbt och är enkelt, men bytet får endast utföras av elektriker. Gira vill uttryckligen påpeka att kunden under inga omständigheter själv ska försöka att byta ut uttagskydden.

Gratis hotline

För att snabbt kunna besvara frågor från kunder och elektriker har Gira upprättat ett gratis hotlinenummer

för kunder och elektriker: 00800 452 792 89

Kunder får här användbar information. Elektriker får bl.a. information om vilka produkter som är berörda och hur de ska utföra bytet på ett korrekt sätt.

Ytterligare information finns på www.recall.gira.com/se.

Detta berör endast en begränsad andel uttag med förbättrat med beröringsskydd (”petskydd”)

Gira vill betona att det inte är själva uttagen som berörs, utan bara ”shuttern” i skydden. Detta innebär följande: Strömtillförseln vid uttagen påverkas inte. Själva uttagen är i sig fullt funktionsdugliga och garanterar vid avsedd användning samma grad av beröringsskydd som konventionella uttag gör. De kan därför fortsätta att användas. Endast det förbättrade beröringsskyddet (”petskyddet”) fungerar eventuellt inte exakt som det ska.

Om Gira

Gira Giersiepen GmbH & Co. KG (www.gira.com) räknas till de internationellt ledande helhetsleverantörerna av intelligenta systemlösningar för eltekniska och sammankopplade digitala byggnadsstyrningar. Familjeföretaget, med huvudkontor i Radevormwald, grundades 1905. Med ett imponerande antal uppfinningar har företaget i 111 år legat i framkant inom branschen för elinstallationer och intelligenta styrningslösningar för byggnader. Redan från början gav Gira impulser till den lovande utvecklingen av intelligent sammankopplade ”Smart Home”-lösningar och till digitalisering av byggnader. Ett exempel är produkten Gira HomeServer. Giras produkter och lösningar står för tysk ingenjörskonst, för kvalitet ”Made in Germany”, för hållbar tillverkning och användning, för perfekt form och funktion – och framför allt för att göra livet lite enklare, bekvämare och säkrare. Det är ingen slump att brytare, styrnings-, kommunikations-, multimedia- och säkerhetssystem från Gira idag används i över 40 länder, t.ex. i Berlin Hauptbahnhof (Centralstation), i Kievs olympiska stadion och i Banyan Tree Hotel i Shanghai. Tack vare företagets stora kunnande inom plastteknik, är Gira dessutom en av världens mest efterfrågade tillverkare av komplexa systemprodukter av plast för medicinteknik- och farmakologiindustrin. Med över 1200 anställda är företaget en av de största arbetsgivarna i Bergisches Land, i västra Tyskland.

Mer information om företaget och intelligent byggnadsteknik från Gira finns på:

www.gira.com

Ytterligare information:
Gira företagskommunikation
Jan Böttcher
Chef företagskommunikation
Jan.Boettcher@gira.de

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja