Glädjande besked för idrotten

Folkhälsomyndigheten har idag beslutat om nya allmänna råd som möjliggör för barn och unga att delta i match/tävling utomhus.

Beslutet innebär att barn födda 2002 eller senare återigen har möjlighet att spela enstaka matcher eller tävlingar utomhus från och med idag. Folkhälsomyndigheten betonar dock vikten av att fortsätta minska resandet och antalet sociala kontakter och därför bör matcher och tävlingar i första hand genomföras lokalt.

-Det är många inom idrotten som varit oroliga över barn- och ungdomsgruppen och jag känner stor glädje över detta beslut. Vi har haft bra och givande diskussioner med Folkhälsomyndigheten och det är bra att man lyssnat till den samlade idrottsrörelsen. Jag är tacksam över de goda samtal jag haft med Folkhälsomyndighetens GD Johan Carlson, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

-Vi har under hela pandemin påpekat hur viktig idrotten är för fysisk aktivitet, gemenskap och för att må bra och även om läget i samhället är allvarligt så är det viktigt att barn och unga får komma till sin träning men också få möjlighet till tävling som vi vet är en viktig motivationsfaktor. Självklart ska rekommendationer för träning/tävling och idrott följas.

-Idrotten har tagit stort ansvar under hela pandemin. Vi har fått träna på att bedriva smittsäker verksamhet och jag är genuint glad för alla barn och unga som nu förhoppningsvis återfår hoppet under denna svåra tid, säger Björn Eriksson.

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond2.7.2021 09:37:47 CEST | Pressmeddelande

RF-SISU Dalarna presenterar en ny fond Yngve Lindvalls Minnesfond Vägen till idrott - Parasport Fonden är initierad av Dalarnas avgående landshövding Ylva Thörn. Citat från landshövding Ylva Thörn: ”Jag är oerhört stolt över att RF-SISU Dalarna via denna fond också lyfter Paraidrottens betydelse för att skapa en mer likvärdig möjlighet för tjejer och killar att utöva sin idrott oavsett funktionshinder.”