Glädjande besked om att vägar nu kan öppnas för 74 tons lastbilar

74 ton

Regeringen har idag fattat beslut om ändringar i trafikförordningen som ger Trafikverket möjlighet att peka ut vägar där det är tillåtet att köra lastbilar med 74 tons bruttovikt.

- Vi är mycket glada över det här beslutet som kommer medföra effektiviseringar av skogsnäringens vägtransporter, vilket gynnar både klimatet och de svenska företagens konkurrenskraft, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Forskningsstudier visar att bränsleförbrukningen, koldioxidutsläpp och andra luftburna utsläpp minskar med i genomsnitt 10 procent per transporterat ton vid användning av lastbilar med bruttovikt på 74 ton. Trafiksäkerheten ökar dessutom eftersom det krävs färre fordon för att transportera samma mängd gods.

- Vi ser nu fram emot att i dialog med Trafikverket verka för att det nya vägnätet (BK4) blir så stort som möjligt, avslutar Karolina Boholm.

På webbsidan http://74ton.nu/ kan du läsa mer.

Lisa Alexandersson
Publisher, Skogsindustrierna
lisa.alexandersson@skogsindustrierna.se

Karolina Boholm
Transportdirektör, Skogsindustrierna
karolina.boholm@skogsindustrierna.se

74 ton
Karolina Boholm transportdirektor

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skogsnäringens Forskningsagenda är branschens enade röst12.1.2018 12:11Pressmeddelande

Skogsnäringen har ett unikt samarbete och står bakom en gemensam forskningsagenda. Tillsammans har industri, forskning och akademi enats kring prioriterade åtgärder för att Sverige även fortsatt ska vara världsledande på skoglig innovation. De gemensamma målen är att öka tillväxten i hållbart brukade skogar, stärka konkurrenskraften, utveckla nya biobaserade produkter och att öka det industriella träbyggandet. Tillsammans ska dessa satsningar leda övergången till ett fossilfritt samhälle, men dubblerade investeringar i forskning krävs och ökat samarbete inom branschen är nödvändigt. Den 10 januari lanserades Skogsnäringens Forskningsagenda 4.0 och ca 200 personer från industri, akademi, forskning, stiftelser och politik samlades på IVA konferenscenter i Stockholm. Det imponerande programmet innehöll 20 starka namn inom branschen. - Allt vi idag gör av fossilbaserade material kommer vi i framtiden att kunna göra av träråvara, och för att komma dit behöver vi en gemensam forskningsagenda