Glädjebesked: Vallarna kovänder - öppnar för ny sommarshow

Vallarna i Falkenberg firar 25-årsjubileum - trots allt. Den anrika sommarteatern - Sveriges största - skulle egentligen ställa in för andra året i rad. Med nya 500-regeln har buskiskungarna ändrat sig.

2Entertain - Part of Moment Group

Nu står det klart att Annika Andersson, Siw Carlsson, Stefan Gerhardsson, Jojje Jönsson och Mikael Riesebeck sätter upp 25-årsshowen ”Sommarbuskis”, för att manifestera den folkliga teatertraditionen på Vallarna. Den 4 juli är det premiärdags. Femtio shower väntar.

- Eftersom det kändes så bra med Amanda Linds besked och att vi dessutom är så spelsugna, känns det otroligt skönt att få öppna upp på Vallarna. Det här är en utmaning som känns kul, även om vi måste jobba dygnet runt nu, säger Annika Andersson som även skriver manus med gänget.

Den allra första showen på Vallarna hette Hemlighuset och spelades sommaren 1996. Fyra av årets medverkande var med redan då. Det är bara Mikael Riesebeck som anslutit på senare år. Sedan 1996 har miljontals åskådare besökt Vallarna, under tre decennier.

Greatest hits
Sveriges största sommarteater tackar för de gångna 25 åren genom att producera en greatest hits-show, där flertal av de äldre karaktärerna kommer göra comeback. Fast med helt nya skämt i rockärmen. Efter 25 år tillsammans blickar Stefan Gerhardsson tillbaka på minnesvärda somrar.

- Årets show skulle lika gärna kunna heta ”Samma skrot och korn”, men det låter ju inte lika festligt. Vi ska bjuda på nya kuligheter och gapskratt, med solsken i blick, säger Stefan.

Hans ungdom som sjungande buskistrubadur är vida omvittnat och en central del av berättelsen om vad som format Stefan & Krister till en av svensk teaterhistorias komiska giganter. Men att ta steget från att lyssna på idolernas skämt - framför allt Sten-Åke Cederhök och Olle i Skratthult (Hjalmar Peterson) - till att själv bli en stjärna var inte självklart, inte ens för honom.

Duon Stefan & Krister krånglade sig fram till berömmelse genom lokala spelningar på logar och festplatser, ända fram till att TV4 hörde av sig och ville spela in deras första sommarföreställning 1996.

Årets föreställning Sommarbuskis regisseras av Pär Nymark.
Producent Janne Andersson, 2Entertain.
Pressfrågor: Magnus Stråberg, 0705-16 60 90.

Premiär 4 juli 2021. Biljettsläpp 28 maj på showtic.se