Gladys om ögonblicket som förändrade livet: ”Whoopi fick en speciell blick”

Gladys del Pilar drar fulla hus. Snart gör Whoopi Goldberg detsamma. De ska dela musikalrollen som Deloris, på varsin scen. På China Teatern i Stockholm släpps fler vårbiljetter – nunnorna fortsätter sjunga gospel och disco fram till påsk.

En värsting till syster, Foto Pontus Höök

Den tändande gnistan?

Det är inte omöjligt att Gladys del Pilar sporrat Whoopi Goldberg att göra musikalcomeback, vilket sker i London nästa år. - Jag såg glädjen i hennes ögon, när hon pratade om rollen som jag skulle göra. Och nu gör hon comeback, i samma roll, säger Gladys med ett skratt.

Vi tar det från början. Filmen ”En värsting till syster” (Sister Act) blev en enorm bioframgång 1992, med Whoopi Goldberg i huvudrollen. Åren efter satsade Goldberg sitt privata sparkapital på att förvandla biofilmen till musikal. Satsningen kostade mångmiljonbelopp, men när affischerna äntligen sattes upp stod Whoopi Goldberg där som stolt producent och upphovsman.

Även musikalen blev en framgång och har sedan 2006 gått upp i 20 länder världen över. Sverige är senaste tillskottet. Även på China Teatern i Stockholm har musikalen blivit en succé.

Vad som nu sker är möjligen logiskt, men ändå ett utropstecken. China Teatern förlänger musikalen med en vårsäsong. Fullsatta salonger talar sitt tydliga språk. Samtidigt sätter Whoopi Goldberg upp musikalen i Londons West end - och spelar huvudrollen personligen. 28 år efter att hon spelade rollen i bioversionen ska Whoopi bli Deloris på nytt, på Apollo Theatre i London.

- Jag skrek av glädje, när jag fick veta det. Det känns så rätt! Jag såg i ögonen på Whoopi att hon gladdes med mig, när föreställningen spikats till Stockholm. Och nu blir Whoopi kollega med mig. Det känns jättekul. Nu får vi nära till varann och får chans att se varandras shower, det blir jättepirrigt.

Whoopi Goldbergs repetitioner med ”Sister Act” inleds i stadsdelen Hammersmith på senvåren. Premiär på Apollo Theatre i London stundar 29 juli. På China Teatern kan man njuta av musikalen mellan 9/1 – 4/4. Biljetterna släpps idag på showtic.se.

Producent: Nanette Hayes
Medproducent: Vicky von der Lancken
Exekutiv Producent: Bosse Andersson
Svensk översättning & regi: Anders Albien
Koreografi: Siân Playsted
Musikaliskt ansvarig: Jan Radesjö

Produceras av: 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion

Pressfrågor: Magnus Stråberg 0705-16 60 90.

Music by: Alan Menken
Lyrics by: Glenn Slater
Book by: Cheri Steinkellner & Bill Steinkellner
Additional Book Material: Douglas Carter Beane
Based on The Touchstone Picture Motion Picture “Sister Act” written by Joseph Howard.
Production is presented by arrangement with Joseph Weinberger Ltd. on behalf of MusicTheatre International of New York.

En värsting till syster, Foto Pontus Höök
En värsting till syster

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Höstens föreställningar av Saturday Night Fever på China Teatern och Rain Man på Oscarsteatern flyttas till våren 2021.23.6.2020 11:20:51 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Sedan i slutet av mars står större delen av kultursverige stilla sedan allmänna tillställningar i Sverige begränsats till max 50 deltagare, allt beroende på Coronavirusets (Covid-19) framfart. Producenterna bakom produktionerna, Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain, har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lätta, men med rådande situation fattas nu beslutet att flytta Rain Man på Oscarsteatern och Saturday Night Fever på China Teatern till vårsäsongen 2021. Beslutet tas nu för att garantera att både gäster och personal ska känna sig trygga när de vistas på teatrarna. Nya premiärdagar planeras till den 6 januari 2021 för Rain Man på Oscarsteattern samt den 21 januari 2021 för Saturday Night Fever på China Teatern. Samtliga berörda kunder kontaktas personligen.

Nuläget i Moment Group under coronapandemins påverkan14.5.2020 17:52:25 CESTPressmeddelande

Hela upplevelsebranschen påverkas starkt av coronapandemin och inom samtliga verksamheter i Moment Group pågår ett intensivt arbete med att parera den negativa påverkan Covid-19 har på koncernen när det gäller såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Inköps- och investeringsstopp infördes för ett par månader sedan och arbete pågår löpande med att minimera kostnadsbasen och nyttja de olika stödpaket som möjliggörs. Samtidigt fortsätter arbetet med att stärka balansräkningen och säkra finansieringen framåt. Genom en kombination av nedan beskrivna aktiviteter bedömer ledningen att bolaget har tillräcklig likviditet för att bedriva verksamheten under resterande del av 2020. Bedömningen förutsätter att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020.

ÅRETS föreställning av Alla tiders ÅSA-NISSE på VALLARNAS FRILUFTSTEATER 2020 flyttas till sommaren 2021 8.5.2020 12:09:41 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group AB Regeringen beslöt den 11 mars att följa Folkhälsomyndigheternas restriktioner att stoppa ALLA allmänna sammankomster och offentliga träffpunkter med fler än 500 personer. Därefter från och med söndag den 29 mars får allmänna tillställningar ha max 50 deltagare. Detta gör att vi från Vallarnas friluftsteater har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lyftas under en snar framtid, men med rådande situation fattar vi nu beslutet att flytta vår verksamhet till 2021. Självklart vidtar vi detta beslut med omtanke om publikens och medarbetarnas hälsa och i förhållande till Coronavirusets framfart (covid-19) i Sverige. Därav finner vi att det blir bäst att 2020 års buskis Alla Tiders Åsa-Nisse flyttas till sommaren 2021 och blir 25 års jubileumsföreställningen. ”Inget har egentligen förändrats när det kommer till bokningsläget. Förutom att vi flyttat föreställningen ett år. De som redan bokat en biljett till årets föreställning behål

Detta har jag sett fram emot!4.5.2020 14:03:41 CESTPressmeddelande

Den 1 maj i år tillträdde jag som tillförordnad VD/Koncernchef för Moment Group. Jag har min bakgrund i konsumentvarubranschen och har haft ledande positioner i konsumentvaru- och serviceföretag såsom Carlsberg, Selecta, Procter & Gamble m fl. Nuförtiden har jag fokuserat på kortare uppdrag som interims VD och kommer närmast från tjänsten som tillförordnad VD för den svenska klädkedjan Twilfit, som vi tog igenom en företagsrekonstruktion och försäljning.