Glase tar in pengar i förberedelse för storsatsning – CapSek utökar ägandet

Fintechbolaget Glase har tagit in ytterligare pengar för att förbereda inför höstens stora kapitalresning. Northern CapSek Ventures ökade sitt ägande i emissionen och har nu drygt 4 procent av aktierna i bolaget.

Glase har en färdigutvecklad teknik för mobila betalningar som har en unik position på den europeiska marknaden. Användarna kan dels skicka pengarna till varandra (som med Swish) och dels i butiker betala med blipp-funktion eller QR-kod med det Mastercard som följer med appen. Pengarna tjänar Glase på kortavgifterna från Mastercard.

Marknaden för mobila betalningar är samtidigt både potentiellt väldigt stor och outvecklad i Europa. Då den tekniska utvecklingen går mot att betalkorten försvinner och ersätts med wearables som smarta klockor eller telefoner, finns det således goda möjligheter att med rätt marknadsföring ta en position.

– Lyckas vi ta en minoritetsandel på några av de 14 marknaderna som vi finns på i Europa blir det en mycket bra affär, säger Glase vd Peter Fredell.

Glases plan är att nu i höst ta in runt 200 miljoner kronor för att genomföra en större marknadsföringssatsning. För att förbereda för det gjordes nyligen en mindre emission där CapSek deltog och utökade sitt ägande.

– Vi tycker att Glase har något väldigt spännande på gång och är glada för möjligheten att kunna stötta dem i detta tidiga skede, säger CapSeks vd Peter Wendel.

Peter Fredell, vd Glase
Mob 070 577 2595

CapSek är ett investmentbolag med säte i Göteborg som startades av Ekapaif. Bolaget kommer i huvudsak investera i onoterade techbolag som antingen står inför en börsintroduktion eller en fortsatt tillväxtresa fram till en kapital B-runda. Läs mer på capsek.se