Glesbygden är förlorare när det gäller besiktning

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag kartlagt närheten till besiktningsstationer. Generellt sett har det blivit bättre men undantaget är som vanligt glesbygden. Återigen kan vi konstatera att alla pratar om att glesbygden ska prioriteras men förutsättningarna försämras ständigt för att människor ska kunna bo kvar, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Foto SFVF

I vårt grannland Norge som också består av en stor andel glesbygd, där satsar man på glesbygden och företag stimuleras för att de ska kunna stanna kvar. Där får bland annat godkända verkstäder besiktiga bilar, det skulle vi också kunna tillåta i Sverige. En besiktning tar idag max 15 minuter och är endast en snabb okulär kontroll. - Självklart kan en utbildad mekaniker på en verkstad utföra samma kontroll som en besiktningsman gör. Med lätthet skulle Transportstyrelsen kunna utfärda en föreskrift som tillåter godkända verkstäder att utföra samma kontroll, säger Bo Ericsson.

Ur ett glesbygdsperspektiv har tillgängligheten i Sverige generellt sett förbättrats mer i Götalands- och Svealandsregionerna än i övriga regioner. I glesbygdskommunerna i Norrland, Värmland, Dalarna med flera finns vissa områden med klart längre avstånd till närmaste besiktningsstation. Idag har 9 600 bilägare i sju orter i norra Sverige, som tidigare haft tillgång till mobila stationer, längre avstånd till närmaste station än tidigare då man nu upphört med mobila stationer.

Samtidigt kan jag som bilägare fundera på varför priset på besiktning stiger. Syftet med avregleringen av Bilprovningen var väl att ökad konkurrens skulle leda till lägre konsumentpriser. Därmed infinner sig frågan, om det verkligen finns någon konkurrens? Inga nya besiktningsföretag har startats sedan avregleringen, avslutar Bo Ericsson.

Kraftfulla protester från SFVF mot att Transportstyrelsen vägrar förlänga däckskiftesperioden23.2.2021 11:47:30 CETNyheter

Många pratar ju om risken för en tredje Covid-19 våg efter att alla sportlov är avklarade, men inte Transportstyrelsen. Transportstyrelsen meddelar SFVF idag att de inte i dagsläget kommer förlänga tidpunkten när dubbdäck är tillåtna att användas (15 april till 30 april) som SFVF framfört önskemål om, på motsvarande sätt som under förra året, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Fler bilverkstäder i storstäder, men bilverkstadsdöden gäckar på glesbygden22.2.2021 11:00:00 CETPressmeddelande

Antalet bilverkstäder fortsätter att öka. För andra året i rad kan branschorganisationerna Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, konstatera att den konkurrensreglering som bilverkstadsnäringen har inom EU leder till nyföretagande och att små fristående bilverkstäder tillåts konkurrera även inom service av nya fordon.

Brister i arbetsmiljön hos sex av tio bilverkstäder / bilserviceföretag17.2.2021 13:27:15 CETNyheter

Resultatet av en myndighetsgemensam insats mot ett 80-tal bilverkstäder och annan bilservice visar på brister i arbetsmiljön hos sex av tio företag. Om verkstan är en Godkänd Bilverkstad är det inte sannolikt att verkstan blir föremål för en kontroll, samtidigt är det inte troligt att en Godkänd Bilverkstad skulle få något nedslag, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Kraven för att vara en Godkänd Bilverkstad kvarstår för SFVF:s medlemmar3.2.2021 07:30:00 CETPressmeddelande

Omställningen av verkstadsbranschen pågår till följd av skarpa krav på förbättrad kvalitet som ställdes av Per Bohlund, Miljöpartiet under ett möte där flera branschföreträdare deltog. Arbetet med att säkerställa att verkstäder blir en Godkänd Bilverkstad tar längre tid än beräknat. Självklart påverkas branschen av covid-19 men arbetet med införandet fördröjs även av andra orsaker. Många kedjor och återförsäljare måste ges ytterligare tid att anpassa sig till Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

SFVF slår larm, kräver att Transportstyrelsen förlänger tiden för byte till sommarhjul.1.2.2021 07:30:00 CETNyheter

Våra medlemmar som består av verkstäder och många däckverkstäder är i stort behov av en förlängd skiftestid, för att ha en möjlighet att hinna med att skifta hjul inom föreskriven period. På grund av Covid-19 och risken för smittspridning tvingas man nu begränsa antalet personer i kundmottagningen och på verkstaden med hänsyn till lokalernas storlek. Detta innebär att man på många verkstäder ej kommer att kunna ha lika många personer i arbete som under normala tider, för att möta behovet under däckskiftesperioden, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).