Global framgång för djuren när Hilton slopar buräggen

I onsdags lanserade Djurens Rätt, tillsammans med koalitionen Open Wing Alliance, en global kampanj mot hotellkedjan Hilton Worldwide med målet att få dem att upphöra med användningen av burägg. Efter bara 24 timmar meddelade Hilton att de är beredda att ta mer ansvar för djuren.

Protester utanför Hiltons hotell i Warszawa, Polen  av Djurens Rätt och Open Wing Alliance. Foto: Peter Nilsson/Djurens Rätt.
Protester utanför Hiltons hotell i Warszawa, Polen av Djurens Rätt och Open Wing Alliance. Foto: Peter Nilsson/Djurens Rätt.

Hilton Worldwide, med omkring 5 200 hotell runt om i världen, har tidigare sagt nej till ägg från hönor i burar i 19 länder men tyvärr bara lyckats fullfölja sina löften i ett fåtal av dessa. Nu antar hotellkedjan en global policy om att sluta använda burägg, ett beslut som inkluderar samtliga ägg som kedjan använder (hela ägg, ägg som ingrediens och i sammansatta produkter).

– Som världsledande inom hotellbranschen har Hilton ett stort ansvar för djuren och för att ett globalt djurskydd etableras inom hela hotellsektorn. Därför är dagens besked så glädjande, säger Linn Bleckert, kampanjkoordinator på Djurens Rätt.

Sedan tidigare har över 1 500 företag valt bort buräggen från sina verksamheter, bland dem stora hotelljättar som Marriott International, InterContinental Hotels, Accor Hotels och Hyatt, liksom den svenska hotellkedjan Scandic Hotels.

– Varje buräggsfritt beslut gör skillnad från oerhört många hönor. Vi gläds åt att Hilton tar ett större ansvar för djuren och uppmanar nu Best Western International att göra detsamma, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Best Western, med över 4 000 hotell världen över varav ca. 100 i Sverige, har hittills endast valt bort buräggen i Frankrike. Även Best Western är föremål för Djurens Rätt och Open Wing Alliances kampanj.

Open Wing Alliance består av 63 djurrätts- och djurskyddsorganisationer världen över som tillsammans verkar för att burhållning av hönor ska upphöra. Open Wing Alliance har på kort tid fått globala företag som Nestlé, Unilever, General Mills och Sodexo att införa buräggsfria policies.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Södertälje följt av Göteborg och Växjö – Sveriges djurvänligaste kommuner har utsetts12.6.2019 19:01:46 CESTPressmeddelande

Djurens Rätt har utsett Södertälje till Sveriges djurvänligaste kommun. På andra plats kommer Göteborg och på tredje plats Växjö. Utmärkelsen bygger på en helt ny kartläggning gjord av Djurens Rätt där landets kommuner har rankats utifrån djurvänliga faktorer som vegetarisk mat i skolan, djurskyddskrav vid upphandling och om kommunen pyntar fjäderfritt på påsken.